וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דריכות לקראת פתיחת המסחר בתל אביב

טל לוי

3.3.2008 / 8:46

הבורסה תפתח את יום המסחר השני השבוע על רקע הירידות החדות אתמול. הערכה: הנפילות בוול סטריט השפיעו יותר מהנפילות באשקלון

הבורסה של תל אביב תפתח את יום המסחר השני השבוע בצל הירידות החדות אתמול, המשך ההסלמה בדרום והעלייה במחיר הנפט שנושק לרמה של 103 דולרים לחבית בודדה. מדד המעו"ף שאיבד 3.2% יפתח ברמה של 1,074 נקודות, ומדד תל אביב 100 שירד ב-3.4% יפתח ברמה של 999 נקודות.

על אף המתיחות הרבה בדרום, סבורים בבתי ההשקעות כי לא המצב הביטחוני הוא שמכתיב את הלך הרוח בבורסה, אלא דווקא הלך הרוח הכלכלי בעולם: הנתונים המגיעים מארה"ב מתחילים לצייר תמונה שלילית של סטגפלציה, כלומר מיתון כלכלי שמלווה בעליית מחירים (אינפלציה). הסיבה שמדובר בתרחיש כה שלילי היא שהפתרון המקובל למיתון הוא הורדת ריבית שגורמת לציבור לחסוך פחות (שהרי הבנק משלם ריבית נמוכה יותר) והלשקיע את הכסף בבורסה או בקניית מוצרים.

כאשר הציבור מגדיל צריכה, הוא משפר את מצב החברות וכך מותנע המשק מחדש. ואולם, הורדת הריבית ושליחת הציבור לחנויות גורמת לעודף ביקושים וכך המחירים עולים ונוצרת אינפלציה. על פי המצב הנוכחי, המשק האמריקאי נמצא במיתון אולם הורדת ריבית תחריף את האינפלציה - שכבר עכשיו קיימת - ועשויה להחמיר את המצב. אם לא די בכך, ממשיכים מחירי הסחורות לעלות ובראשן הנפט שהולך ומתייקר. ביום שישי נסחרה חבית נפט תמורת 103 דולר והדבר מגדיל את הוצאות האנרגיה של החברות. בישראל, ריכז מדד מניות הנדל"ן את מרבית האש ובראשן מניות של חברות גדולות כמו אפריקה ישראל וגזית גלוב.

גם מדד מניות היתר 50 (50 החברות הגדולות שאינן כלולות במדד תל אביב 100) צנח בשיעור חד. טבע תסחר הבוקר על רקע פרסום הדו"ח השנתי המלא (20-F) ממנו עולה כי החברה השקיעה 651 מיליון דולר במכשירים פיננסיים מסוג ARS) Auction Rate Securities) - בהן נקבעת הריבית מדי 28 יום. בעקבות המשבר, נכשלו 45 מכרזים שכאלה וטבע נאלצה למכור חלק מהאגרות ולסווג את ירידת הערך כהשקעה לטווח ארוך - כך שההפסד לא יופיע בדו"ח הרווח וההפסד ולא ישפיע על שורת הרווח הנקי. כעת עומדת יתרת השקעתה של טבע באגרות על סך 444 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully