וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוקפאו המשכנתאות של נפגעי חפציבה

צבי זרחיה

3.3.2008 / 13:02

הבנקים נחלצים לעזרתם של רוכשי דירות חפציבה: יקפיאו למשך חצי שנה את גביית החזרי המשכנתא מהם, כולל קרן וריבית

הבנקים שהעניקו הלוואות לרוכשי דירות בחברת חפציבה שקרסה מסכימים להקפיא למשך חצי שנה את גביית החזרי המשכנתא מהרוכשים. בכך נענו הבוקר הבנקים לדרישה בעניין שהועלה על ידי ועדת הכספים שדנה במצבם של רוכשי הדירות בחפציבה.

נציגת בנק ירושלים מסרה כי במקום להקפיא את המשכנתא העניק הבנק הסדר אחר לרוכשי הדירות שהוא לדעתה טוב יותר לרוכשים.

יו"ר הוועדה, ח"כ סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו), העלה בשם הוועדה שתי דרישות מהבנקים: הקפאת החזרי המשכנתא למשך חצי שנה, כולל קרן וריבית, ופריסת התשלומים הללו במשך אורך תקופת ההלוואה.

כמו כן, דרשה הוועדה מהבנקים לממן תוספת של 30% לגבי פרויקטים שהכספים ששילמו הדיירים הועברו לחפציבה ולא לחשבון מלווה של הפרויקט. בנק מרכנתיל, בנק דיסקונט ובנק המזרחי טפחות הודיעו על התנגדותם לממן 30% מהסכום החסר. בנק הפועלים ובנק הבינלאומי הודיעו על הסכמתם. בנק לאומי למשכנתאות הודיע כי יסכים בתנאי שכל הבנקים יממנו את התוספת של 30%.

בנק דיסקונט למשכנתאות הודיע שבמסגרת הסכם עם יצחק מולכו, המנהל המיוחד של חפציבה מטעם כונס הנכסים, ניתנו הטבות לרוכשים מעבר ל-30% כמו קרן סוציאלית, סיוע בשכר דירה ועוד. בנק ירושלים מסר כי העניק הסדר אחר לדיירים. בנק אדנים הודיע שהגיע להסכמה עם המשתכנים.

"האחריות לא יכולה ליפול רק על הבנקים"

ח"כים בוועדה תבעו ממשרד הבינוי והשיכון להקצות כ-35 מיליון שקל לקופת הפירוק ולמימון המשך הבנייה של משפחות שאין להן כל הסדר. מנכ"ל משרד הבינוי, חיים פיאנקוב, אמר כי אין בתקציב המשרד את הסכום הזה. מאוחר יותר ביקש מיסז'ניקוב מהבנקים להסכים לממן תוספת של 20% בלבד.

עו"ד יצחק מולכו אמר כי הורדת הדרישה מהבנקים להשלמת סכום של 20% תמוטט את המתווה שעליו חתם עם שישה בנקים. כונס הנכסים שלמה שחר הביע התנגדות להורדת הסכום מ-30% ל-20%.

לדבריו, האחריות לא יכולה ליפול רק על הבנקים אלא גם על רוכשי הדירות. ישנם שני אלמנטים שלא נפתרו: הקפאת המשכנתא ופריסת תשלומי המשכנתאות לאחר שישה חודשים של הקפאה כך שהתשלומים החודשיים לא יגדלו.

מולכו אמר כי הוא הגיע להסדר עם ארבעה בנקים נוספים: בנק ירושלים לגבי פרויקט מודיעין עלית הכולל 426 דירות; הבנק הבינלאומי לגבי פרויקט כפר יונה הכולל 58 דירות; דיסקונט משכנתאות בשלושה פרויקטים הכוללים למעלה מ-200 דירות; מזרחי טפחות בארבעה פרויקטים הכוללים 633 דירות.

לפי ההסדר, הבנק נושא על עצמו 70% מאותם תשלומים שלא הגיעו לחשבונות הליווי והדיירים ישלמו 30% נותרים. מי שנותר בלא הסדר הוא בנק לאומי עם שני פרויקטים של כ-300 דירות, וכן בנק הפועלים עם שני פרויקטים הכוללים 162 דירות. מרכנתיל דיסקונט נותר גם הוא עם שני פרויקטים הכוללים 50 דירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully