וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וורן באפט: "כלכלת ארה"ב כבר במיתון"

נמרוד הלפרן

4.3.2008 / 13:41

המשקיע המיליארדר: "לכל רוחב התחומים, אני רואה האטה ניכרת". לפי נתונים שפורסמו בארה"ב, הסיבה היא המשבר בשוק הדיור

המשקיע המיליארדר וורן באפט אמר אמש (שני) כי כלכלת ארה"ב כבר שקעה במיתון וכי מחירי המניות אינם זולים למרות הירידות החדות שרשמו באחרונה. בראיון לערוץ הטלוויזיה CNBC אמר באפט כי הכלכלה נמצאת במיתון למרות שנתוני התוצר המקומי הגולמי של ארה"ב טרם רשמו ירידה של שני רבעונים ברציפות - ההגדרה המוקבלת למיתון בקרב כלכלנים.

"לפי כל הגדרה המבוססת על שכל ישר אנחנו כבר נמצאים במיתון", אמר באפט הידוע בכינוי "האורקל מאומהה". בהמשך ציין גם כי ההאטה בתנאים הכלכליים פוגעת גם בתוצאות חברת ברקשייר האתוואי. "העסקים רושמים האטה. יש לנו חנויות קמעוניות בתחומי דברי המתיקה, ריהוט לבית ותכשיטים. לכל רוחב התחומים, אני רואה האטה ניכרת".

באפט ציין עוד כי התנאים הכלכליים בארה"ב טרם הדרדרו למצב שהיה בשנים 73' ו-74', תקופה שהתאפיינה במיתון עמוק לצד עלייה במחירי הנפט ונפילות בשוקי המניות. לדבריו, הירידות שנרשמו באחרונה בשוקי המניות עדיין אינן משתוות למפולת באותה התקופה. "ברמה של יותר מ-1,300 נקודות מדד S&P 500 עדיין לא זול", הזכיר באפט את המדד שנפל בכ-16% מאז אמצע אוקטובר.

משרד המסחר האמריקאי מסר בשבוע שעבר כי התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב צמח ברבעון הרביעי בשיעור של 0.6% - הנמוך ביותר מאז יציאת כלכלת ארה"ב מהמיתון האחרון בשנת 2002. שיעור הצמיחה ברבעון הרביעי משקף האטה ניכרת לעומת צמיחה של 4.9% ברבעון השלישי של 2007. כלכלת ארה"ב צמחה בשנת 2007 כולה ב-2.2% - קצב הצמיחה האיטי ביותר שלה מזה חמש שנים, והאטה לעומת צמיחה של 2.9% ב-2006.

נתוני מקרו כלכליים שפורסמו אמש בארה"ב חיזקו את ההערכות כי התפשטות המשבר בשוק הדיור למגזרים נוספים גוררת את הכלכלה הגדולה בעולם למיתון. הפעילות במגזר הייצור בארה"ב התכווצה בחודש פברואר בקצב המהיר ביותר זה כמעט חמש שנים. זאת, בעוד הוצאות הבנייה בארה"ב רשמו בינואר את הירידה החדה ביותר זה 14 שנה בעקבות נפילה בהוצאות על בנייה פרטית לשוק הדיור.

מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור בארה"ב נפל בפברואר לרמה של 48.3 - רמתו הנמוכה ביותר מאז אפריל 2003 לעומת 50.7 בחודש ינואר, מסר היום מכון המחקר ISM. קריאה של המדד מעל לרמה של 50 מצביעה על התרחבות בפעילות המגזר בעוד שמדד מתחת לרמה זו משקף התכווצות בפעילות. תחזית הכלכלנים היתה לירידה חדה אף יותר של המדד לרמה של 47.5.

תחזית הכלכלנים היתה לירידה מתונה יותר בהוצאות הבנייה, בשיעור של 0.7%, בהמשך לירידה של 1.1% בהוצאות הבנייה שעליה דווח במקור. הוצאות הבנייה ירדו ב-3.3% לעומת ינואר 2007. הוצאות הבנייה בשוק הבנייה הפרטית לדיור ירדו בינואר ב-3% לעומת החודש הקודם, בהמשך לירידה של 2.6% בדצמבר.

בה בעת, מחיר הנפט הגולמי, אשר השלים זינוק של יותר מ-10 דולרים בפברואר, המשיך גם היום לשבור שיאים. הנפט התקרב לרמה של 104 דולר לחבית על רקע הערכות כי אופ"ק עשוי להחליט על הורדת תפוקת הנפט השבוע. החוזים על הנפט הגולמי למסירה באפריל נסחרים במחיר שיא של 103.95 דולר לחבית - עלייה של 2.11 דולרים - בבורסת הסחורות של ניו יורק. ראשי אופ"ק, הארגון האחראי על 40% מתפוקת הנפט העולמי, יתכנסו מחרתיים כדי להחליט על מדיניות התפוקה של המדינות החברות בו.

חברת ההחזקות ברקשייר התאוויי, שבראשה עומד באפט, דיווחה על נפילה של 18% ברווחיה ברבעון הרביעי, על רקע ירידה ברווחי חיתום הביטוח וירידה בערך השקעותיה. "המסיבה נגמרה", כתב באפט במכתב לבעלי המניות של ברקשייר. "שולי הרווח בענף הביטוח - כולל שלנו - לבטח יצטמצמו משמעותית ב-2008. המחירים יורדים, וצריך להתכונן לרווחים נמוכים ביותר בתחום הביטוח בשנים הקרובות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully