וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוקפא ניסיון המינהל להפקיע עשרות אלפי דונמים

עמירם כהן

4.3.2008 / 17:20

בישובים שעלו לדיון בוועדה נותרו 25-10 משפחות בעוד שהקרקע שהוקצתה להם מיועדת לפרנס 100-80 משפחות

בעקבות לחץ הקיבוצים והמושבים, הסכים משרד החקלאות להקפיא את פעילותו של צוות בין-משרדי, אשר בחן את עתידם של עשרות קיבוצים ומושבים זעירים המוגדרים "ישובים בתת אכלוס". הצוות הבין-משרדי הוקם לאחר שמינהל מקרקעי ישראל החל לפעול להפקעת עשרות אלפי דונמים של קרקעות חקלאיות מישובים לאחר שהתברר כי מספר החברים בהם (פחות מ-50) אינו מצדיק את היקף ההקצאה.

על פי ערכות שונות, מדובר ב-100 אלף דונם של קרקע עודפת אותה ביקש המינהל להפקיע מהישובים. לטענת המינהל, רק חלק קטן מקרקעות אלה מעובד בפועל על ידם, בעוד שמרבית הקרקעות שהוחכרו להם על ידי המדינה נמסרו לעיבוד לידי ישובים אחרים או הושכרו לקבלנים פרטיים. המינהל טוען עוד כי חלק מהקרקעות כלל אינו מעובד, וזאת תוך הפרת חוק ההתיישבות.

היקף הקרקע החקלאית המוקצית לקיבוצים ולמושבים נגזר ממספר גורמים - מספר המשפחות המתוכנן לאותו ישוב, אזור הגיאוגרפי בו הוא הוקם, טיב הקרקע, זמינות המים להשקיה באותו אזור ועוד. במרכז הארץ מוקצים למשפחה 30-25 דונם, בגליל 60-50 דונם ובנגב 80 דונם.

במרבית הישובים שעלו לדיון בוועדה, רובם קיבוצים, נותרו 25-10 משפחות, בעוד שהקרקע שהוקצתה להם מיועדת לפרנס 100-80משפחות.

במפגש שהתקיים בין פורום ההתיישבות, הכולל את ראשי תנועות ההתיישבות, ראשי מועצות אזוריות וראשי התאגידים הכלכליים של החקלאים לבין ראש המינהל לתכנון במשרד החקלאות, יוסי ישי, ולרשם האגודות השיתופיות, עו"ד אורי זליגמן, הוסכם על הקפאת עבודת הצוות הבין-משרדי עד לקיום דיון מוקדם בנושא בתנועות ההתיישבותיות. זאת על מנת לנסות לגבש פתרונות אחרים לבעיית ישובים אלה, כמו יצירת כלים לעידוד תוספת אוכלוסייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully