וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תהפוכות באמריקן אקספרס בעקבות מתקפת הטרור

ניו יורק טיימס

8.10.2001 / 10:26

מניותיה ירדו ב-27% - כ-12 מיליארד ד' משווי השוק שלה

פטריק מקגיהן

התהפוכות באמריקן אקספרס בשבועות החולפים, בעקבות מתקפת הטרור על מרכז הסחר העולמי, ניכרות בין השאר בחלוקת המשרדים הזמנית: מנהלים בדרג בינוני קיבלו משרדים מרווחים עם נוף המשקיף על המים. לא כך קנת שנו.

שנו, שמונה ליו"ר ומנכ"ל אמריקן אקספרס לפני פחות משנה, קיבל משרד פנימי צר בג'רזי סיטי, שממנו הוא פועל לשיקום חברה שסבלה מבעיות פיננסיות חמורות עוד לפני 11 בספטמבר. בהתקפה על מרכז הסחר העולמי נהרגו 11 מעובדי החברה. בעקבות המתקפה נאלצו שנו ו-4,000 עובדים אחרים לפנות את מטה החברה במרכז הפיננסי העולמי, בצד השני של הרחוב שבו היו המגדלים התאומים, והם התפזרו בין כמה בניינים בפרברים. בחברה, שבה חלק ניכר מהפעילות תלוי בהוצאה הפרטית, כולל נסיעות למטרות עסקים, העתיד נראה קודר.

אמריקן אקספרס היא אחת החברות שתולות תקוות בתוכניתו של הנשיא בוש להאצת הפעילות הכלכלית על ידי הורדת מסים והוצאה ממשלתית מוגברת בסך 75 מיליארד דולר. זו הסיבה ששנו ישב ליד הנשיא ביום רביעי שעבר, וזו גם הסיבה לכך שהוא נבחר להביע תמיכה בתוכנית הנשיא. שנו שיבח את כושר המנהיגות של בוש, ואמר כי "ארה"ב לא תיכנע לכוחות הרשע".

לשנו יש סיבות רבות לנפנף בדגל לבן. בששת החודשים הראשונים שלו כמנכ"ל הוא נאלץ לפרסם שתי אזהרות רווח: הפסדים גדלים מהשקעות באג"ח זבל כירסמו ברווחי החברה. כמו כן הודיע שנו על פיטורי כ-7,000 עובדים, 7% מכוח האדם.

ב-17 בספטמבר פירסמה אמריקן אקספרס אזהרת רווח שלישית. לפי ההודעה, לפני ההתקפה נראה היה כי החברה תעמוד בתחזיות האנליסטים, אך בעקבותיה היא צופה פער גדול בין התחזיות לרווחים בפועל. בשבוע המסחר הראשון לאחר ההתקפה ירדו מניות אמריקן אקספרס ב-27% - ירידה שגרעה 12 מיליארד דולר משווי השוק שלה. באותו שבוע הפחיתה חברת דירוג האשראי סטנדרד & פורס את תחזית הפעילות של אמריקן אקספרס מ"יציבה" ל"שלילית".

"מהרגע שהוא נכנס לתפקיד, צרה רודפת צרה", אמר ריצ'רד פולד, יו"ר ומנכ"ל בנק ההשקעות להמן ברדרס, שהיה שכנה של אמריקן אקספרס במרכז הפיננסי העולמי, וכעת הוא שכנה בג'רזי סיטי, מעבר לנהר ההדסון.

אך שנו, אומרים הסובבים אותו, אינו מוכן להיכנע. "זו היתה שנה מאתגרת", אמר בראיון במשרדו הזמני. ג'ון יוטנדאהל, יו"ר ומנכ"ל חברת ההשקעות יוטנדאהל קפיטל פרטנרס, אומר כי לא חל שינוי במראה הרגוע של שנו. "קולו לא נשבר, והוא לא מזיע", אמר. לדבריו, שנו יודע כי כולם - החל מהעובד הזוטר ביותר באמריקן אקספרס וכלה בבעלי המניות הגדולים ובמועצת המנהלים - עוקבים אחרי כל צעד שהוא עושה. "הם בוחנים את העיניים שלו ואת הידיים שלו, לראות אם הן רועדות", אמר יוטנדאהל.

כעת מנסה שנו להסיק מסקנות מהפעילות של אמריקן אקספרס לפני עשר שנים, בעת מלחמת המפרץ, ששיתקה חלק ניכר מהתחבורה האווירית ופגעה בצריכה הפרטית. המלחמה הסתיימה במהירות, אך הפעילות של אמריקן אקספרס החלה להתאושש רק כעבור שנה, אמר שנו, שניהל באותה עת את חטיבת כרטיסי החיוב של אמריקן אקספרס. שנו והבוס שלו לשעבר, הארווי גולוב, הגיבו בהרחבת פעילותה של החברה בכרטיסי אשראי, כדי לצמצם את החשיפה לתעשיית הנסיעות. למרות זאת, מחצית מהכנסות אמריקן אקספרס מכרטיסי החיוב נובעות עדיין מחיוב נסיעות למטרות עסקים בכרטיסים המונפקים במסגרת הסכמיה עם חברות גדולות. "אם המשבר הנוכחי יסתיים במהירות", אמר שנו, "אמריקן אקספרס היא מניה מאוד אטרקטיווית. אם הוא יימשך זמן רב, היא לא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully