וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוסד לתקינה אישר מעבר לדיווח נומינלי

הארץ

8.10.2001 / 8:07

החל מינואר 2003; מנהל רשות החברות הממשלתיות, ירון יעקובס: המעשה חמור ביותר

מאת בן-ציון ציטרין

הוועדה המקצועית של המוסד לתקינה חשבונאית אישרה אתמול מחדש את תקן 12 - הפסקת ההתאמה של דו"חות כספיים לאינפלציה ומעבר לשיטת דיווח נומינלית החל בינואר 2003. הוועדה קיבלה את ההחלטה פה אחד, ובכך נדחתה דרישת רשות החברות הממשלתיות להימנע מאישור המעבר לדו"חות נומינליים.

מנהל רשות החברות, ירון יעקובס, אמר אתמול בתגובה: "מדובר במעשה חמור מאוד. רשות ניירות ערך והמוסד לתקינה גנבו, פשוטו כמשמעו, החלטה, למרות עמדת היועץ המשפטי לממשלה והתחייבותם לקיים דיון ציבורי רציני בחומר המקצועי הרב שהגשנו להם. תחת זאת התקיים שימוע, ולא ניתנה תשובה רצינית לעמדתם של עשרות רואי חשבון שהתריעו על מה שיקרה לחברות הממשלתיות כתוצאה מהפסקת ההתאמה".

יו"ר המוסד לתקינה, פרופ' אלי אמיר, אמר כי שינוי שיטת הדיווח לא היא המשפיעה לרעה על החברות הממשלתיות, אלא המצב במשק: "הדיווח נותן מידע למשקיע, ומקובל שדיווח נומינלי בסביבת אינפלציה נמוכה עולה באיכותו על דיווח מתואם שהוא בעצם מעוות".

בכוונת רשות החברות לערער בבג"ץ על ההחלטה. הרשות פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, בבקשה לבחון את חוקיות ההחלטה, משום שלטענתה, הבסיס המשפטי שעל פיו פועל המוסד לתקינה, מוטל בספק.

פרופ' אמיר אמר בתגובה: "יעקובס רשאי לפנות לבג"ץ, ואולם טיעוניו לא רציניים. המוסד לתקינה פועל כחוק, ובכל העולם מקובל כיום הדיווח הנומינלי. אני מניח שיהיו גורמים שינסו לטרפד את מימוש תקן 12, אך קשה להעלות על הדעת שכוונתם תצלח, משום שיש קונסנזוס של רשות ני"ע ולשכת רואי החשבון בדבר חיוניות המעבר".

תקן 12 אושר ביולי, ובסמוך למועד זה הוציאה רשות החברות מסמך, ובו מתריעים מומחים על נזקים כספיים במאות מיליוני שקלים שייגרמו לחברות הממשלתיות בעקבות המעבר לדיווח נומינלי. לקראת אישור התקן הציעה לשכת רואי החשבון לתת לרשות החברות אפשרות להשמיע את דבריה בפני מליאת המוסד לתקינה; לפני כחודש התקיים דיון, ואתמול התקיימה ההצבעה.

המוסד לתקינה החליט להקים ועדה בראשות פרופ' אריה גנס שתעקוב אחת לרבעון אחר שיעורי האינפלציה במשק עד סוף 2002. לדברי פרופ' אמיר, גם תנודות קלות בשיעורי האינפלציה השנתית לא ישפיעו על ההחלטה: "ייתכן שנשקול מחדש את עמדתנו, אם עד סוף השנה הבאה נעמוד שוב בפני אינפלציה דו-ספרתית, אך זה לא ריאלי, מכיוון שבנק ישראל והממשלה חותרים ליציבות מחירים בשיעורי אינפלציה של 1%-3% לשנה. שינוי בהחלטה יכול להתרחש רק כשתשתנה סביבת האינפלציה בכל העולם. איני צופה מצב כזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully