וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק דיסקונט וביטוח הראל חתמו על הסכם להארכת מועד השלמת העסקה ביניהם

הארץ

8.10.2001 / 8:00

לדברי מקורב, הבנק הגיע להבנה עם הפיקוח על הביטוח שתאפשר את ביצוע העסקה בקרוב; במסגרת העסקה רכש הבנק 20% ממניות קבוצת הראל תמורת כ-73 מ' ד'

מאת עמית שרביט

בנק דיסקונט וקבוצת הראל השקעות ביטוח חתמו לאחרונה על הסכם להארכת המועד להשלמת עסקת הרכישה של מניות הראל בידי דיסקונט. בחוזה שנחתם באוקטובר 2000 נכלל סעיף לפיו הצדדים יכולים לסגת מהעסקה אם לא תושלם עד תאריך מוסכם. לפני כחצי שנה חתמו הצדדים על הערכת המועד לתקופה של כחצי שנה. באחרונה כאמור האריכו הצדדים את ההסכם.

העסקה שנחתמה באוקטובר 2000 לא יצאה לפועל, מאחר שעדיין לא התקבל אישור לעסקה מהפיקוח על הביטוח. לאחר חתימת העסקה התגלעה מחלוקת בין בנק דיסקונט לפיקוח על הביטוח. הפיקוח דרש שדיסקונט ידווח על כל עסקת ביטוח שתיעשה עם חברות ביטוח אחרות, ויצטרך לקבל אישור לכך; הדבר עלול להערים קשיים על דיסקונט, ואף להכשיל עסקות פוטנציאליות.

דיסקונט התנגד לדרישה, ופרץ ויכוח בין הבנק לפיקוח. מקורב לדיונים אמר כי הבנק הגיע להבנה עם הפיקוח, שתאפשר את ביצוע העסקה בטווח הקרוב. על פי ההבנות שהתגבשו, רק עסקות מהותיות הקשורות בחברות ביטוח יחויבו בדיווח מוקדם ובאישור הרגולטור.

לדבריו, בניגוד לסברות שרווחו באחרונה, הבנק לא מעוניין לסגת מהעסקה בשל מצוקת הון. מבנה ההון של דיסקונט בעייתי. יחס הלימות ההון של הבנק היה נכון לסוף יוני 9.35%. על פי מגבלות בנק ישראל, הבנק מיצה את האפשרות לגייס הון משני. לבנק ניתן אישור לגייס הון ראשוני בהיקף של כ-50 מיליון דולר. עם זאת, המחירים שבהם נסחרות מניות הבנק ומצב השווקים אינם מעודדים הנפקה כזו.

במסגרת העסקה בין דיסקונט להראל רכש הבנק 20% ממניות קבוצת הראל תמורת כ-73 מיליון דולר. העסקה שיקפה להראל שווי של כ-367 מיליון דולר, שהיה גבוה ב-46% ממחיר מנייתה בבורסה אז. הראל השקעות, שבשליטת משפחת המבורגר, עוסקת בעיקר בתחומי הביטוח, ובתחומים נוספים כמו שוק ההון, נדל"ן ותקשורת.

השלמת עסקת דיסקונט-הראל תיצור תאגיד בנקאי שלישי, המחזיק 20% ממניות של חברות ביטוח גדולות. הפועלים מחזיק ב-20% ממניות חברת כלל ביטוח , ולאומי מחזיק 20% ממניות חברת הביטוח מגדל . במקרה זה, מגדל גם פועלת לגיבוש קבוצה שתתמודד על רכישת גרעין השליטה בבנק לאומי - במידה שהמדינה תחליט להפריט את הבנק באמצעות מכירה בבורסה.

לדעת הבנקים, אחזקות בחברות ביטוח הן אחזקות ריאליות הסינרגטיות לפעילותם. בכירי הבנקים טוענים כי בעולם מקובל לשלב וליצור קבוצות פיננסיות גדולות, המשווקות גם מוצרים בנקאיים וגם מוצרי ביטוח. מנגד, רשויות הפיקוח על הבנקים ועל הביטוח טוענות כי המעורבות של הבנקים במשק, והריכוזיות בענפי הבנקאות והביטוח, לא מאפשרות יצירת קבוצות הפועלות בשני התחומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully