וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הנפט זינק מעל ל-108 דולר לחבית

נמרוד הלפרן

10.3.2008 / 20:57

חולשת הדולר ממשיכה להקפיץ את מחיר הנפט הגולמי. בנק ההשקעות גולדמן סאקס: המחיר עשוי להגיע לרמה של 200 דולר לחבית

מחיר הנפט הגולמי זינק בקרוב ל-3 דולרים וחצה לראשונה את הרמה של 108 דולר לחבית. זאת, על רקע המשך היחלשות הדולר הנסחר סמוך לשפל של כל הזמנים מול היורו, וברמתו הנמוכה ביותר זה 8 שנים מול הין. החוזים על הנפט הגולמי למסירה באפריל נסגרו במחיר 107.9 דולר לחבית, זינוק של 2.75 דולר או 2.6%, בבורסת הסחורות של ניו יורק, לאחר שבמהלך המסחר כבר נסקו לשיא של 108.21 דולר לחבית. בשנה החולפת זינק מחיר הנפט בניו יורק ב-80%.

נסיקת מחיר הנפט, הנקוב בדולרים, נרשמה על רקע נפילת הדולר מול המטבעות המרכזיים בעולם. הדולר נסחר מול היורו ברמה הקרובה לשפל של כל הזמנים, 1.5358 דולר ליורו, וצנח היום לשפל של 8 שנים מול הין היפאני, 101.43 ין לדולר.

מחיר הנפט הגולמי שבר שיאים בשבוע שעבר לאחר שארגון אופ"ק, האחראי על 40% מתפוקת הנפט העולמית, החליט שלא להיענות לדרישת ארה"ב להגדיל את תפוקתו, ועל רקע ירידה מפתיעה במלאי הגולמי בארה"ב.

מחיר הנפט הגולמי שבר בשבוע שעבר גם את השיא הריאלי (מותאם אינפלציה) שרשם בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת, בעקבות המהפכה האיסלאמית באיראן. נסיקתו בשנים האחרונות של מחיר הנפט, אשר לפי הערכות מסוימות עשוי להגיע בעתיד הלא רחוק לרמה של 200 דולר לחבית, באה גם על רקע חששות מפני הגעת העולם לשיא תפוקת הנפט.

התפוקה כבר הגיעה לשיא ב-2004

סוגיית שיא תפוקת הנפט עלתה בראשונה לאחר שהגיאולוג מ. קינג יוברט הראה במחקר לפני 50 שנה כי תפוקתם של שדות נפט או מדינות הולכת וגדלה מדי שנה, עד שהיא מגיעה לשיא - פחות או יותר בשלב שבו מחצית מהעתודות נוצלו. מנקודת אל-חזור זו הולכת ומתכווצת התפוקה עד לאפס. תחזיתו של יוברט כי תפוקתה של ארה"ב תגיע לשיא ב-1970 התממשה בדיוק מפליא, ומאז הגיעו מדינה אחר מדינה בעולם לשיאי תפוקה.

בעשור החולף נרשמה ירידה בתפוקתן של 33 מתוך 48 יצרניות הנפט הגדולות בעולם, ובכלל זה שש מתוך 11 מדינות אופ"ק. התפוקה העולמית של נפט "רגיל" - ללא נפט כבד, קידוחים ימיים עמוקים ובקוטב ונוזלי גז טבעי - כבר הגיעה לשיאה ב-2004, לפי נתוני האיגוד לחקר שיא תפוקת הנפט והגז (ASPO), ויותר ויותר מומחים גורסים כי נקודת השיא בתפוקה העולמית הגיעה.

אנליסטים בבנק ההשקעות גולדמן סאקס העריכו בסוף השבוע כי מחיר הנפט עשוי לזנק בעתיד הלא רחוק לרמה של 200 דולר לחבית. לפי גולדמן, מחיר הנפט צפוי לעמוד על רמה של 95 דולר לחבית בסוף השנה הנוכחית, לעלות לרמה של 105 דולר לחבית בסוף 2009, ולהמשיך לטפס ל-110 דולר לחבית עד סוף 2010. הקצה הגבוה של הטווח בתחזית הנפט של גולדמן סאקס, שעודכן כלפי מעלה ב-15 דולר בעקבות הזינוק האחרון במחירי הנפט, עומד כעת על 135 דולר לחבית. עם זאת, האנליסטים רמזו כי מחירי הנפט עשויים לעלות השנה לרמה גבוהה בהרבה.

אחד התרחישים האפשריים שציינו האנליסטים הוא שכלכלת ארה"ב תתאושש מהמיתון הנוכחי בו היא נמצאת והצמיחה האמריקאית תתחדש במהירות. מלאי הנפט העולמי יוסיף לעמוד על רמתו הנוכחית, אולם במקרה של אי יציבות פוליטית או אסון טבע, עשויות חלק מיצרניות הנפט להוריד את התפוקה ומחיר הנפט עשוי לזנק במהירות לרמה של 150 או אפילו 200 דולר לחבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully