וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים כעת העשירים

הארץ

10.10.2001 / 9:34

בעתות משבר, נהפך הבנקאי הפרטי ליותר מפסיכולוג

מאת ג'רלדין פבריקנט, ניו יורק טיימס

מריה לגומסינו היתה בעיצומה של הרצאה לבנקאים פרטיים בכינוס בז'נווה כשהחלה מתקפת הטרור בארה"ב. לגומסינו, יו"ר חטיבת הבנקאות הפרטית של ג'יי.פי מורגן צ'ייס, מיהרה למשרדי מורגן בעיר כדי לברר מה מצבם של עמיתיה בניו יורק, ואז החלה להתקשר ללקוחותיה העשירים בשווייץ, הונג קונג, בואנוס איירס ובמקומות אחרים בעולם.

הלקוחות - אנשים פרטיים ומשפחות עם נכסים בשווי של 100 מיליון דולר בממוצע - משתמשים בשירותיו של מורגן כדי לנהל את כספיהם ולהגן עליהם.

"הרגשנו שחשוב לדון בהשלכות האפשריות של מתקפת הטרור ולחשוב יחד מה עלול לקרות", אמרה בשבוע שעבר לגומסינו, אשה קטנה הלבושה באלגנטיות מחויטת, בראיון. "רצינו שהם יחשבו איך האירועים האלה ישפיעו על הכלכלה ועל השווקים. מכיוון שהלקוחות שלנו עשירים, המשימה העליונה היא להבטיח שיישארו עשירים".

רוב לקוחותיה של לגומסינו הם אנשים ומשפחות עם שווי נכסים של לפחות 25 מיליון דולר, כולל כשליש מהאנשים ברשימת 400 עשירי העולם של המגזין "פורבס". חטיבת הבנקאות הפרטית של ג'יי.פי מורגן צ'ייס מנהלת נכסים בשווי של 300 מיליארד דולר, והיא המוסד הגדול ביותר מסוגו בארה"ב והשני בגודלו בעולם, אחרי חטיבת הבנקאות הפרטית של UBS השווייצית.

ג'יי.פי מורגן הוא שחקן ותיק בתעשייה הגדלה במהירות של ייעוץ פיננסי לעשירים מאוד - קבוצה שכוח הקנייה שלה מסוגל להשפיע על הצריכה הפרטית הכוללת, חלק מהותי מהפעילות הכלכלית - ולגומסינו היא הבנקאית הפרטית המוכרת ביותר בעולם.

בעבר תוארו בנקאים פרטיים בביטול, כמי שלוקחים את הכלבים של הלקוחות העשירים שלהם לטיול, או מטפלים באנשים שירשו הון ואינם מסוגלים לעשות דבר בעצמם. אך בשנות ה-90, כשמספר העשירים החדשים גדל במהירות, פעלו ג'יי.פי מורגן ובנקים אחרים בנחישות לגיוס המולטי-מיליונרים כלקוחות.

מספר המשפחות העשירות בעולם, עם שווי נכסים נטו של לפחות 30 מיליון דולר, הוא כ-60 אלף, לפי סקירה שפירסמה במאי חברת הייעוץ הפיננסי קאפ ז'מיני ארנסט & יאנג. באותה עת, צמח מספר העשירים מאוד בשיעור שנתי של 5.8%, אך נראה כי הירידות בשוק המניות האטו את הצמיחה, ואף בלמו אותה. ואולם אפילו אם מספר המשפחות העשירות בעולם לא יצמח במהירות דומה לזו שבשנות ה-90, בנקאות פרטית תמשיך להיות פעילות רווחית למדי, מכיוון שלפי ההערכות, התשואה על ההון בבנקים מהפעילות הזאת יכולה בקלות להיות 25%-20%.

צ'ייס מנהטן וג'יי.פי מורגן היו פעילים בתחום הבנקאות הפרטית לפני מיזוגם ב-2000, והפעילות הממוזגת נהפכה למוקד כוח.

לדברי לגומסינו, כ-70% מלקוחותיה עשו את הונם בעצמם, ולא ירשו אותו. כמה מהם עלולים להיקלע לבעיות בשל הירידות החדות בשוקי המניות.

"כמה אנשים לוו כספים כנגד ההון הפרטי שלהם למימון השקעות עסקיות", אמרה לגומסינו בקולה הרך, במבטא קל המעיד על ילדותה בקובה. "כאשר שוקי המניות עולים הם אומרים לעצמם 'אני ארכוש מניות בהלוואות'". עבור כמה מהלקוחות הללו, היא אומרת, הירידות בשוקי המניות עלולות ליצור בעיות.

לגומסינו נולדה בהאוואנה ב-1949 והיתה בת 11 בעת שמשפחתה ברחה לארה"ב כדי להימלט מהמהפכה בראשות פידל קסטרו. משפחתה הותירה מאחור את נכסיה ופעילות סיגרים וסיגריות ענפה של סבה. "הגענו לקונטיקט, והיינו הקובנים היחידים בה", היא אמרה. "זה היה קשה, אבל נפלא".

המגזר העסקי לא היה הבחירה הטבעית שלה. לאחר שלמדה צרפתית במנהטנוויל קולג' בפרצ'ייס, ניו יורק, ועבדה בספרייה של האו"ם, היא ניגשה למבדקי כישורים שהצביעו על מיומניות עסקיות. חברים סייעו לה להתקבל לראיון בסיטיבנק. היא התקבלה לעבודה, והתעניינה במיוחד בתחום הבנקאות הפרטית. "הלקוחות היו כמו המשפחה שלי", היא אמרה. "תמיד הרגשתי שאם לסבא שלי, שאיבד את כספו, היה בנקאי פרטי כמוני, מישהו יכול היה להגן עליו".

לגומסינו, שלמדה מאוחר יותר מינהל עסקים לתואר שני באוניברסיטת פורדהם, ניהלה את פעילות הבנקאות הפרטית של סיטיבנק בדרום אמריקה ב-1983, אז עזבה את הבנק והצטרפה לצ'ייס מנהטן. שם התקדמה במהירות לחברת מועצת המנהלים, ועם השלמת המיזוג עם ג'יי.פי מורגן מונתה למנהלת חטיבת הבנקאות הפרטית הגלובלית.

לגומסינו מתעטפת בחשאיות בכל הקשור בלקוחותיה, אך היא מוכנה לומר כי היא כוללת מנכ"לים מובילים בחברות ציבוריות ובעלי חברות פרטיות. חטיבת הבנקאות הפרטית מטפלת בלקוחות ב-36 מדינות; כ-30% מהם מחוץ לארה"ב, עובדה המאלצת את לגומסינו להתמודד עם לוח זמנים עמוס בנסיעות ובאירועים חברתיים, בארה"ב וברחבי העולם.

יו"ר גלובל קרוסינג, גרי ויניק, אחד מלקוחותיה של לגומסינו, זוכר שפגש אותה בארוחת ערב שבה נכח דיוויד רוקפלר, היו"ר לשעבר של צ'ייס. "התרשמתי ממנה מהרגע הראשון", אמר ויניק. "היא התגלמות החזון האמריקאי. בת למהגרים שהתקדמה בזכות עצמה וצלחה כל מכשול בדרך להצלחה".

ללגומסינו היו גם הכישורים הדרושים כדי לשמור על הונו של ויניק, שעדיין נאמד בעשרות מיליוני דולרים, גם אחרי שמניות גלובל קרוסינג החזקות נפלו ב-98% ל-83 סנט. "רציתי לדבר עם מישהו חכם שיראה את נקודת המבט של הדורות הבאים", אמר ויניק. "לא חיפשתי מנהל כספים, אלא מישהו שיגיד איך להתמודד עם המצב".

"זה כמו ללכת לפסיכולוג", אומר ויניק. "אתה לא צריך לתת לו מפתחות לבית שלך, אבל אתה חייב להבין שהוא יתן לך עצה המבוססת על הצרכים שלך, לא שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully