וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחשבים חדשים, התוכנה ישנה

הארץ

10.10.2001 / 9:51

שוק המחשבים שרוי בשפל שממנו לא יתאושש גם בשנה הבאה; אנליסטים מאשימים את תעשיית התוכנה בקפיאה על שמריה

מאת יובל דרור

כאשר נשאלים מנהלי יצרניות המחשבים הגדולות מדוע מצויות מכירות המחשבים האישיים בשפל, הם מסבירים כי התעשייה נקלעה לשילוב קטלני של מיתון כלכלי ושוק רווי. איש מהם לא יודה במה שמוסכם על אנליסטים ומהנדסים רבים: התעשייה נקלעה למשבר טכנולוגי ותפישתי. התפתחות המחשב נעצרה, ולכן אין סיבה טובה לקנות מחשב חדש. מרבית המשקיפים מסכימים גם כי תעשיית החומרה משלמת כיום את מחיר הכישלון של תעשיית התוכנה.

שנת 2001 נפתחה עם תחזיות זהירות, ואף אופטימיות, לגבי מכירות מחשבים אישיים בעולם. בדיקת התחזיות מלמדת שלא רק היצרניות הוכו בתדהמה מעוצמת השפל - גם חברות המחקר, שתפקידן לחזות את מגמות השוק, לא הביאו בחשבון את עומקו.

חברת המחקר IDC, לדוגמה, קבעה בתחילת השנה שב-2001 תחול עלייה של 10.3% במכירות המחשבים האישיים בעולם. חברת המחקר דאטה-קווסט העריכה במארס 2001 כי הצמיחה השנתית במכירות מחשבים בעולם תגיע ל-10.7%, רק 0.4% פחות מהצמיחה ב-2000.

האנליסט סטיבן פורטונה מבנק ההשקעות מריל לינץ' היה פסימי מעט יותר בתחזיותיו והוריד את תחזית הצמיחה העולמית ל-7%, לאחר שבתחזית קודמת סבר שהשוק יצמח ב-12.5%. פורטונה הוריד את תחזית הצמיחה בארה"ב מ-7.5% ל-1% בלבד.

במחצית השנה, כשהתבררו ממדי המשבר, החלו להתפרסם תחזיות מעודכנות. ביוני פירסמה IDC תיקון לתחזית הקודמת וקבעה שהצמיחה במכירות המחשבים האישיים בעולם תסתכם ב-5.8%. דאטה-קווסט העריכה ביולי כי ברבעון השני נשלחו לחנויות המחשבים כ-30.4 מיליון מחשבים - ירידה של 1.9% לעומת הרבעון המקביל ב-2000. למעשה, קבעה החברה, זוהי הפעם הראשונה מאז 86' שבה חלה ירידה במספר המחשבים הנשלחים לחנויות ביחס לרבעון המקביל בשנה הקודמת.

כעבור שלושה חודשים שוב עידכנה IDC את תחזיתה. בספטמבר 2001 העריכה כי מכירות המחשבים האישיים בעולם יירדו ב-1.6% וכי המכירות בארה"ב יירדו ב-13%. כתוצאה מכך, צפתה, יפחתו הכנסות יצרני המחשבים בכ-11% והתאוששות במכירות לא תחול עד 2003. אחרי מתקפת הטרור בארה"ב פירסם גם מריל לינץ' תחזית מעודכנת, ולפיה מכירות המחשבים האישיים בעולם יירדו ב-2001 ב-17% והכנסות יצרניות המחשבים יצטמצמו ב-17.6%. בנק ההשקעות העריך כי ההכנסות ייוותרו ברמה דומה גם ב-2002, אף שרק לפני כמה חודשים צפה כי הכנסות היצרניות יגדלו בכ-10% ב-2002.

היצרנים מפטרים עובדים

מספרים אלה מונחים גם על שולחנותיהם של מנהלי יצרניות המחשבים הגדולות בארה"ב, שמתחילת השנה פיטרו כ-46 אלף עובדים. חברת גייטוויי (Gateway), המובילה בטבלת הקיצוצים, פיטרה מתחילת 2001 כ-8,000 עובדים; קומפאק פיטרה 6,500 עובדים; היולט פאקרד פיטרה 6,000 עובדים, ו-Dell פיטרה 4,700 עובדים.

גם מניות החברות מצויות במשבר עמוק. מניית גייטוויי ירדה מתחילת השנה בכ-75%. בנובמבר 2000 נסחרה במחיר של 57 דולר, ובסוף השבוע נסחרה במחיר של 5.1 דולר. מניית HP צנחה בכ-46%, ומניית קומפאק נפלה בכ-44% מתחילת השנה. המשבר בשוק המחשבים האישיים היה אחת הסיבות העיקריות למיזוג המתוכנן בין HP וקומפאק שעליו הודיעו החברות שבוע לפני מתקפת הטרור.

עד לא מכבר טענו אנליסטים כי השפל הכלכלי הפוקד את ארה"ב מאז נפילת הבורסה, במארס 2000, והעובדה שכמעט בכל בית בארה"ב יש מחשב אישי, גורמים למיעוט רכישות המחשבים. ואולם אין זה ההסבר היחיד. "אנשים לא צריכים טכנולוגיה חדשה", אמר לא מזמן נארשה לקנפל מחברת דלויט טוש, המיוצגת בישראל על ידי משרד רואי החשבון והייעוץ בריטמן אלמגור.

לקנפל, האחראי על ייעוץ לחברות בתחומי טכנולוגיה, סבור כי הטכנולוגיה כיום אינה מציעה "ערכים חדשים", כהגדרתו. "הערך המוסף של מחשב מהיר יותר או ערכת שבבים (chipset) חדישה יותר הוא זניח, והצרכן ממילא אינו זקוק לעוצמה הזו", הוא אומר. "מדוע שמשתמש ממוצע ירכוש מחשב המצויד במעבד פנטיום 4, שעובד במהירות של 1.8 ג'יגה-הרץ, כשבבית יש לו פנטיום 2 שעובד במהירות של 500 מגה-הרץ?"

מנהל מחלקת המחקר ב-IDC ישראל, גדעון לופז, טוען שהסיבה למיעוט רכישות המחשבים היא הפנמה של הטכנולוגיה. "אנשים מכירים היום את המחשב ואת השימושים שלו", הוא אומר. "אם בעבר הילד היה אומר שהוא צריך מחשב חדש ומיד היו קונים לו, היום ההורים כבר יודעים שהוא לא צריך מחשב חדש. הם מבינים יותר".

מלכודת התוכנה

אנליסטים רבים מעריכים כי בשנתיים האחרונות נבלמה התקדמותם הטכנולוגית המהירה של כל מרכיבי המחשב. כך, ההבדל בין כונן תקליטורים המסתובב במהירות X40 לבין כונן תקליטורים המסתובב במהירות של X50, זניח. גם ההבדלים הטכנולוגיים בין דיסק קשיח בנפח 20 ג'יגה-בייט לדיסק קשיח בנפח של 40 ג'יגה-בייט הם מזעריים מבחינת חוויית השימוש. גם העורך הראשי של האתר Vgames.co.il המדווח על תעשיית המשחקים, דורון ניר, מוסיף כי "כבר זמן רב שאין בשורה חדשה בתחום הסאונד למשתמש הביתי".

עם זאת, אותם אנליסטים טוענים כי אין לתלות את כל האשם בתעשיית החומרה, שכן אף שהחידושים שהיא מציעה אינם מזמנים חוויית שימוש חדשה, הבעיה המרכזית נעוצה דווקא בתחום התוכנה.

דוגמה לבעיה זו סיפק מארק מרגבצ'וס, אנליסט בכיר בחברת גרטנר גרופ. "אני מקבל 150 הודעות דואר אלקטרוני ביום. אני פשוט מוצף", אמר ל"הארץ". אמנם נכון שבתוכנת הדואר שלי אני יכול ליצור חוקים בסיסיים המטפלים בהודעות, אבל בסופו של דבר אני עושה את הדברים העיקריים באופן ידני, וההודעות ממשיכות להציף אותי. עכשיו, אם אקנה מחשב חדש, תיפתר לי הבעיה?"

לטענתו, בעוד התחרות העזה בשוק החומרה בין אינטל ל-AMD מאלצת את שתי החברות להוציא לשוק מוצרים חדשים וחזקים יותר, יצרניות התוכנה אינן מתאמצות באופן דומה. "זה מתחיל ונגמר במיקרוסופט", הוא אומר. "כשהיתה תחרות בשוק מערכות ההפעלה, היא נדרשה להציג למשתמש תכונות יעילות, טכנולוגיות חדשניות, דפדפנים מתקדמים וכדומה. כיום, כאשר מערכת ההפעלה חלונות היא המלך, אין למיקרוסופט מניע אמיתי לחידושים".

לקנפל מסכים עמו. "הכל טמון ביישום", הוא אומ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully