וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מימון חירום ל"בר סטרנס"

נמרוד הלפרן

15.3.2008 / 19:50

בנק ההשקעות החמישי בגודלו בארה"ב הודיע כי קיבל מימון חירום לתקופה של 28 יום, מחפש באופן פעיל קונים אפשריים

מניית בר סטרנס קורסת ב-40% במסחר בוול סטריט, ושווי השוק של הבנק נחתך בכ-3.3 מיליארד דולר, לאחר שבנק ההשקעות החמישי בגודלו בארה"ב הודיע היום כי קיבל מימון חירום לתקופה של 28 יום מבנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס ומהבנק הפדרלי של ניו יורק, בעקבות הרעה ניכרת במצב הנזילות של הבנק ביממה האחרונה. המניה איבדה כשני שליש משווייה במהלך שלושה החודשים האחרונים.

בר סטרנס, חתם אג"ח המשכנתאות השני בגודלו בארה"ב, מסר כי ההחלטה לבקש מימון חירום התקבלה על רקע השמועות שהתרוצצו השבוע בשווקים על משבר נזילות של הבנק. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אתמול כי מספר סוחרים ובנקים הודיעו כי לא יסכימו עוד להתחייב לעסקות ארוכות טווח מול בר סטרנס. חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס (S&P) הורידה היום את דירוג האשראי לטווח ארוך של בר סטרנס מ-A ל-BBB.

בימים האחרונים גברו ההערכות בדבר קשיי נזילות בבר סטרנס. "ניסינו להזים את השמועות ולהפריד בין עובדות ולבין בדיות", אמר היום מנכ"ל בר סטרנס, אלן שוורץ. "עם זאת, לנוכח השמועות בשוק, מצב הנזילות שלנו התדרדר באופן ניכר במהלך 24 השעות האחרונות. נקטנו בצעד חשוב זה כדי להשיב את האמון בנו בשוק, ולחזק את מצב הנזילות שלנו, וכדי לאפשר לנו להמשיך בפעילות רגילה", הוסיף.

ערוץ חדשות הפיננסים CNBC דיווח כי בר סטרנס "מחפש באופן פעיל קונים אפשריים". בשיחת ועידה עם משקיעים ואנליסטים שקיימה הבנק היום, אמר המנכ"ל שוורץ כי בר סטרנס ממשיך לבחון אפשרויות אסטרטגיות ביחד עם בנק לזאר המשמש כיועץ בעניין. בהודעה שפירסם היום ג'יי.פי מורגן נאמר כי הבנק "ממשיך לעבוד מקרוב עם בר סטרנס לגבי הבטחת מימון קבוע או חלופות אחרות לחברה" - מונח אשר בז'רגון של וול סטריט משמעו מכירה או שינוי משמעותי אחר ברמה האסטרטגית.

דבק בתחזיות לרבעון

"עתידו של בר סטרנס טמון בחתונה בכפייה", אמר האנליסט צ'רלס פיבודי מבית ההשקעות פורטלס פרטנרס, לבלומברג. "המודל העסקי שלו שבור. אין לו את היכולת להמשיך בכוחות עצמו", הוסיף.

בנק ההשקעות בר סטרנס, אשר נוסד בשנת 1923, התמודד ביממה האחרונה עם האצה חדה בקצב משיכות הכספים מצד לקוחותיו, אשר חייבה את הגשת הבקשה למימון חירום של הבנק הפדרלי וג'יי.פי מורגן, אמר סמנכ"ל הכספים, והוסיף מאז חשיפת תוכנית מימון החירום, לא נרשמו משיכות גדולות נוספות.

הבנק מסר עוד כי הוא דבק בתחזיות לרבעון הנוכחי, אולם הודיע כי יקדים לפרסם את הדו"חות הכספיים לרבעון האחרון, וכי הללו יפורסמו ביום שני הקרוב במקום ביום חמישי כפי שתוכנן במקור.

"אני מעריך שהם לא יכולים להרשות לעצמם לאפשר לבר סטרנס ליפול", אמר צ'רלס גייסט, מחברו הספר "100 שנים בוול סטריט" (100 Years on Wall Street), בהתייחסו לחבילת ההצלה של הבנק הפדרלי, בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג. "בנקודה מסוימת זו בזמן, זו תהיה מהלומה הרסנית לשווקים", הוסיף.

אנליסטים ומשקיעים העריכו כי המצב הקשה בו נמצא כעת בר סטרנס דומה למצב בו היה נתון בנק ההשקעות ליהמן ברדרס לקראת סוף שנות ה-90. בעת משבר האשראי של שנת 1998, שבא בעקבות שמיטת החובות של רוסיה וקריסת קרן הגידור LTCM, נקלע ליהמן לקשיי מימון, בשל השקעותיו באג"ח בשווקים מתעוררים ובנכסים אחרים שמחיריהם צנחו. עם זאת, הבנק הצליח להתאושש מהמשבר ללא שנדרש לסיוע מצד הבנק הפדרלי.

בר סטרנס, אשר רשם ברבעון הרביעי הפסד ראשון מעולם, בסך 854 מיליון דולר, הינו בנק השקעות, ובתור שכזה אינו רשאי ליהנות באופן ישיר ממערכת סיוע החירום של הבנק הפדרלי להגברת נזילות בנקים. לפיכך, ישמש ג'יי.פי מורגן כצינור להזרמת מימון החירום על ידי כך שיעמיד הלוואות לרשות בר סטרנס, ואז יממן את הבטחונות דרך הבנק הפדרלי.

חבילת המימון לבר סטרנס הופעלה על בסיס סעיף שהוכנס לחוק הבנק הפדרלי בתקופת השפל הכלכלי הגדול של המאה הקודמת, ואשר כמעט לא נעשה בו שימוש. לו בר סטרנס היה מצליח להחזיק מעד עד ל-27 במארס, יכול היה הבנק ללוות כסף ישירות מהבנק הפדרלי במסגרת תוכנית ההלוואות החדשה שעליה הודיע הפד ביום שלישי, אולם ההתפתחויות האחרונות עשויות לבשר על סוף עצמאותו הפיננסית של בר סטרנס.

בר סטרנס הוא גם אחד מנושיה של קרלייל קפיטל, הזרוע הבורסאית של קרן ההשקעות הפרטיות קרלייל גרופ, אשר הגיע אל סף חדלות פרעון - לאחר שאתמול הודיעה כי לא הצליחה להגיע להסדר עם נושיה.

בחודש יולי האחרון, הולידה קריסה של שתי קרנות גידור של בר סטרנס שהיו מושקעות באג"ח מגובות משכנתאות, מפולת רחבת היקף בשוק זה. כשישית מהכנסותיו של בר סטרנס הן משוק האג"ח מגובות משכנתאות, אשר הפעילות בו קפאה כמעט לחלוטין מאז קיץ שעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully