וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיוס יוצא דופן

בעז בבאי

10.10.2001 / 14:27

הגיוס שהשלים הסטארט אפ הישראלי מיסטיקום הוא יוצא דופן, לא רק בהיקפו - 28 מיליון דולר - אלא גם מבחינת זהות המשקיעים שהובילו אותו

הגיוס שהשלימה חברת הסטארט אפ הישראלית מיסטיקום הוא יוצא דופן, לא רק בהיקפו - 28 מיליון דולר - אלא גם מבחינת זהות המשקיעים שהובילו אותו. על רקע המשבר בעולם ההיי-טק, היובש בשוק ההון סיכון והמצב הביטחוני בארץ, הצליחה החברה הנתנייתית לצרף לרשימת המשקיעים שלה שלושה גופים בינלאומיים חדשים בולטים כמו ליהמן ברדרס, בנק ABN AMRO וחברת פיליפס, שהזרימו לחברה סכום כולל של כ-15 מיליון דולר.

יתרה מכך, היתה זו הפעם הראשונה שבנק ההשקעות האמריקאי ליהמן ברדרס, בעל שווי שוק של 14 מיליארד דולר, ובנק ABN AMRO, הבנק המסחרי הגדול בהולנד הנסחר לפי שווי של 23 מיליארד דולר, הובילו גיוס הון פרטי בישראל.

למרות שהשווי לפיו הוערכה החברה בגיוס ההון הפרטי - 110 מיליון דולר אחרי הכסף - דומה לשווי בגיוס הקודם שנערך בספטמבר 1999, הרי שמחיר המניות של ברודקום, חברה אמריקאית הפועלת בתחום דומה, צנחו בשיעור של 90% בשנה האחרונה. בנוסף, בניגוד למרבית גיוסי הון שהשלימו לאחרונה חברות סטארט אפ ישראליות, השווי בגיוס של מיסטיקום נקבע על ידי חמישה משקיעים חדשים - שלושת הגופים המובילים וכן הקרנות הישראליות גיזה וכור הון סיכון - ולא על ידי משקיע חדש בודד.

ההשקעה של קרן הון סיכון התאגידית של פיליפס, חברת מוצרי האלקטרוניקה הביתיים הגדולה באירופה, חשובה לא פחות. זאת מאחר שמעבר להיבט הכספי, יש כאן הבעת אמון של בטכנולוגיה שפיתחה מיסטיקום, המבוססת על ניסיון בשטח. כיוון שפיליפס סמיקונדקטור, חטיבת השבבים של פיליפס, כבר חתמה בשנה שעברה עם הסכם עם מיסטיקום, לגבי שילוב טכנולוגיית המיסטיפיי 110 שפיתחה החברה מנתניה בשבבי ASIC של פיליפס לתקשורת נתונים מהירה.

לדברי רונן גדות, האחראי על פעילות קרן ההון סיכון של פיליפס, ההשקעה במיסטיקום בוצעה לאחר שבדיקות הנאותות הטכנולוגיות המעמיקות הוכיחו כי לחברה הישראלית יש יתרונות ויכולות טכנולוגיות על פני המתחרים בתחום מערכות השבבים לתקשורת רחבת פס בפרוטוקול אתרנט.

גדות ציין עוד כי שבחברת הענק ההולנדית תולים ציפיות באפשרות לא רק להיות לקוח של מיסטיקום אלא להפוך בעתיד גם ליצרן שבבים עבור החברה. זאת בהתבסס על המודל העסקי החדש שהפעילה החברה החל משנה שעברה. המודל המשולב מאפשר ליצרניות מערכות תקשורת ויצרניות מוליכים למחצה לרכוש ממנה רשיון קניין רוחני לשימוש בטכנולוגיות שפיתחה כבסיס לתכנון וייצור מערכות-על-שבב לרשתות תקשורת, וכן לייצר שבבים, באמצעות קבלני משנה, המבוססים על הטכנולוגיות העתידיות שמפתחת כיום החברה.

מיסטיקום עברה בהצלחה גם את הבדיקות הפיננסיות שערכה פיליפס, שהיקף השקעות ההון סיכון שלה בחברות ישראליות מסתכם עד כה כ-60 מיליון דולר. גדות וכן דוד אלמגור, נשיא ומנכ"ל מיסטיקום, סירבו למסור פרטים על הפעילות העסקית של מיסטיקום, אולם בחברת המחקר הטכנולוגי דולב את אברמוביץ (D&A) צופים צמיחה בשיעור של פי 3 בהכנסותיה של החברה השנה ל-12 מיליון דולר.

ומה לגבי אפשרות של הנפקה ציבורית? גדות סבור, שהגיוס הנוכחי של 28 מיליון דולר מאפשר לחברה ליישם את תוכנית הרחבת פעילותה בתחומי המחקר והפיתוח, השיווק והמכירות, ולכן גיוס נוסף באמצעות הנפקת מניות אינו עומד על הפרק. אבל אם תחליט החברה לשנות את דעתה, הרי שעומדים לרשותה שלושה מוסדות פיננסיים בעלי שיעור קומה, ליהמן ברדרס, ABN AMRO ו-JP מורגן צ'ייס שהשקיע בחברה בגיוס הנוכחי וגם בגיוסים קודמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully