וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המשבר: הנפקת ויזה צפויה להתקיים כצפוי ולגייס כ-17-15 מיליארד דולר

רויטרס

17.3.2008 / 11:37

באם תתבצע כצפוי תהיה זו ההנפקה הגדולה מעולם בארה"ב



המשבר בשוקי האשראי הפיל את הבורסות והוביל לירידה במספר ההנפקות הראשונות לציבור בארה"ב, אך ככל הנראה לא צפוי לפגוע בניסיונה של חברת כרטיסי האשראי ויזה לשבור שיאים בהנפקתה הראשונה לציבור השבוע.



ביום שישי איבד מדד S&P 500 יותר מ-2% על רקע צניחת מניות בר סטרנס ב-47% והתערבות הבנק הפדרלי בקשיי הנזילות של בנק ההשקעות. בעקבות וול סטריט צונחות גם הבורסות באסיה ובאירופה.



למרות הכל, ויזה עדיין בדרכה להנפקה בבורסת ניו יורק, ורישומה תחת הסימול V צפוי להתבצע ביום רביעי. ייתכן כי בעלי ויזה, עמם נמנים רבים מהבנקים הגדולים אשר צפויים לגרוף רווח של כ-10.2 מיליארד דולר בהנפקה, הם הדוחפים לקיומה, לדברי אנליסטים.



"דווקא בגלל המשבר, קיום ההנפקה כעת חיוני", אומר פרנסיס גסקינס, נשיא חברת המחקר IPOdesktop.com. אמנם התוכניות להנפקת ויזה "החלו עוד לפני שאנשים שמעו על משבר הסאבפריים, אך כעת כל הבנקים הגדולים זקוקים מאוד לגיוס הון", אומר דיוויד רוברטסון, מו"ל חברת מחקר כרטיסי האשראי נילסון ריפורט.



ג'יי.פי מורגן צ'ייס צפוי לגייס כמיליארד דולר בהנפקה, אך דווקא הוא לא מהנזקקים ביותר לגיוס הון. בנק אוף אמריקה, שעשוי לגייס 600 מיליון דולר בהנפקה, וסיטי, שעשויה לגייס 260 מיליון דולר, ינשמו לרווחה מהזרמת המזומנים, על רקע מחיקות ענק כתוצאה ממשבר האשראי והסאבפריים (משכנתאות ללווים בעייתיים). ג'יי.פי מורגן, ביחד עם גולדמן סאקס, ירוויחו גם מעמלת החיתום של ההנפקה, שעשויה להגיע ל-500 מיליון דולר.



ויזה מתכוונת להנפיק 406 מיליון מניות לציבור, בטווח מחירים של 42-37 דולר למניה, מה שיסתכם בגיוס הון בסך 17-15 מיליארד דולר - ואולי יותר, אם הביקוש יהיה רב. זו תהיה ההנפקה הראשונה לציבור הגדולה אי פעם בארה"ב, ושנייה בעולם רק להנפקת אינדסטריאל אנד קומרשיאל בנק אוף צ'יינה (ICBC), שגייס 22 מיליארד דולר ב-2006. מניות מאסטרקרד (סימול MA), שגייסה 2.4 מיליארד דולר בהנפקה ב-2006, זינקו פי ארבעה מאז הנפקתה.



"אלא אם בנק אחר בנק יקרסו בימים הקרובים, נראה לי שהנפקת ויזה לא תידחה", אמר סקוט סוויט, מנהל חברת IPOboutique.com. מניית מאסטרקרד לא נפגעה בינתיים מהירידות בשווקים - היא נחלשה ב-0.5% בלבד ביום שישי, ושווי השוק שלה כיום הוא 27.4 מיליארד דולר.



ויזה ומאסטרקרד לא חשופות ישירות לגידול בפיגורי התשלומים ושמיטות החובות של הצרכנים, כיוון שהן אינן למעשה מנפיקות הכרטיסים, אלא רק מבצעות העסקות, בניגוד לחברות כמו אמריקן אקספרס (סימול AXP) ודיסקאבר. היקף עסקות כרטיסי האשראי ברחבי העולם צפוי לצמוח ב-11% בשנה עד 2012, לפי נילסון ריפורט.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully