וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנובה עירערה על ההחלטה להשיב מניות למושב חצב; ההחלטה עשויה להשפיע על עשרות מושבים נוספים

עמירם כהן

17.3.2008 / 15:50

מזכ"ל תנועת המושבים: "תנובה משקיעה משאבים נגד חצב בעוד קיבוצים מתחרים בתנובה נהנו ממכירתה"



תנובה עירערה לעליון על החלטת בית המשפט המחוזי לאשר למושב חצב קבלת מניות. קבלת הערעור עלולה לפגוע בסיכוייהם של עשרות מושבים הטוענים לחברות בתנובה, לקבל מניות בשווי 60 מיליון דולר.



תנובה ערערה לבית המשפט העליון על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים, שפסק כי על החברה לרשום את מושב חצב, הסמוך לעיירה גדרה, כחבר באגודה (תנובה היא אגודה שיתופית מרכזית) ולהקצות לו מניות.



בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי, קיבל המושב מתנובה מניות בשווי 5 מיליון שקל, שאותן מכר לקבוצת אייפקס שמיר במסגרת מכירת תנובה. קבלת הערעור תחייב את המושב להחזיר את התמורה.



באוגוסט 1980 ביטלה תנובה את חברותו של המושב באגודה, אך המשיכה להחזיק במניותיו ולא עשתה דבר להשיבן לו. בפברואר 2006 פסקה השופטת יהודית צור, כי מניות החברים בתנובה הן קניינם הפרטי והאגודה מחזיקה בהן כנאמן בלבד.



השופטת פסקה שתנובה החזיקה במניות המושב יותר מ-20 שנה שלא כדין ועליה להחזירן למושב: "לא יתכן שתנובה תהנה משני העולמות; מצד אחד תחליט - בדרך פגומה - על הוצאת המושב מהאגודה, ומצד שני לא תשיב לו את רכושו".



באוגוסט 1980 החליטה מזכירות תנובה לבטל את חברותו של המושב, לאחר שהמושב, לטענתה, הפר את תקנון האגודה המחייב המושבים והחברים בתנובה לשווק תוצרת חקלאית רק באמצעות האגודה.



בינואר 2001 ביקש המושב מרשם האגודות השיתופיות, עו"ד אורי זליגמן, לרשום אותו מחדש כחבר בתנובה, בטענה שההליכים להוצאתו מהאגודה לא התקיימו כדין. הרשם מינה את עו"ד דורון דינאי לבדוק את טענות המושב, וזה פסק כי ההליכים היו תקינים. בפברואר אימץ הרשם את המלצותיו.



במאי 2005 ערער המושב לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית דין לעניינים מנהליים, וערעורו התקבל. לפני מספר חודשים פדה המושב כ-5 מיליון שקל ממכירת מניותיו.



עניינם של 45 מושבים נוספים, הטוענים לחברות בתנובה, עדיין מתברר בפני רשם האגודות השיתופיות. ל-TheMarker נודע כי הרשם השהה את המשך הבדיקה עד קבלת פסיקה בעליון שעשויה להיות לה השפעה מכרעת על החלטתו בעניינם.



תנובה הפקידה בידי נאמן 60 מיליון דולר מהתמורה שהתקבלה ממכירת מניות תנובה לאייפקס-מבטח שמיר, בגין האפשרות שהרשם יאשר את תביעת הטוענים לזכויות בתנובה והאגודה תאלץ לשלם להם את שווי אחזקותיהם, שנמכרו לאייפקס-מבטח שמיר.



מזכ"ל תנועת המושבים, איתן בן-דוד, קרא לתנובה להסיר את הערעור ולקבל את החלטת בית המשפט המחוזי ו"לחדול ממלחמת החורמה נגד חברי המושב, המשוללת כל יסוד ציבורי ומוסרי", כדבריו.



עוד אמר בן-דוד כי "מגוחך שתנובה משקיעה משאבים כה רבים נגד חברי מושב חצב, בעוד שקיבוצים שמזמן הפסיקו לשווק דרך תנובה ואף הקימו חברות, תאגידים ומחלבות המתחרות בתנובה ? נהנו מכספי המכירה".



עוד אמר בן-דוד כי ימים ספורים בלבד לפני המכירה, אישרה תנובה את חברותם של קיבוצים צעירים דוגמת קדרים, רביד ונווה חריף, שמעולם לא היו חברים בתנובה ו"הוכנסו באישון לילה, במסגרת פשרה בבית המשפט המחוזי בירושלים, בעוד שמושבים ששיווקן עשרות שנים דרך תנובה ותרמו לשגשוגה מורחקים ממנה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully