וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה ועובדי חברת החשמל סיכמו על עיקרי הרפורמה: מקומות עבודה בתחנות כוח תמורת ויתור על הקמת תחנת כוח פחמית

אבי בר-אלי

18.3.2008 / 7:36

משרד התשתיות: אפשר להשיג סיכום סופי בתוך חודש



המשא ומתן בין נציגי המדינה לראשי ועד העובדים של חברת החשמל ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני, עומד על סף סיכום היסטורי. בפגישה בין שר התשתיות בנימין בן-אליעזר ונציגי העובדים, שנערכה בסוף השבוע, הוסר המכשול העיקרי בפני השינוי המבני בחברה.



הצדדים הגיעו לסיכום עקרוני שלפיו הפרטת חברות ייצור החשמל תצא לדרכה מבלי שתוקם תחנת כוח פחמית נוספת (פרויקט E). המדינה תערוב להקמת פרויקטי ייצור חשמל חליפיים, שבהם ישולבו עובדי החברה - למשל תחנות כוח המופעלות בגז טבעי. במשרד התשתיות מעריכים כי ההבנות בין הצדדים יאפשרו סיכום סופי על מתווה השינוי המבני בחברת החשמל בתוך חודש.



לאור ההבנות, פיצול תחנות הכוח של חברת החשמל ותאגודן לארבע עד שש חברות יוכלו להתחיל מיד כשתאושר הקמת התחנות. הדבר עשוי להתרחש כבר ב-2014-2015, מוקדם בהרבה מכפי שנצפה בתחילה, שכן הליכי הרישוי של מחז"מים (תחנות כוח במחזור משולב) מהיר מהאישור הסטטוטורי של תחנת כוח פחמית גדולה.



ההסדר הושג בשי­חות אישיות וחשאיות בין השר בן-אליעזר לעיני ולראשי הוועד דוד (מיקו) צרפתי ודוד ביטון. גיבושו יאפשר למדינה להקדים את השינוי המבני בחברת החשמל מבלי לערוב להקמת תחנת כוח פחמית חדשה נוספת, פרט לפרויקט D המתוכנן באשקלון. העובדים ירשמו לעצמם הישג בהבטחת מאות מקומות עבודה עתידיים.



בקרוב: דיונים על תנאי העבודה



מחלוקת זו בין הצדדים היתה אבן הנגף המשמעותית האחרונה בדרך לסיכום העקרוני על מתווה הרפורמה, לאחר שכבר סוכם על הוצאת ניהולה של מערכת החשמל מידי החברה והעברתו לחברה ממשלתית חדשה, וכן לאחר שהממשלה ויתרה על כוונותיה לפצל ולהפריט את מקטע חלוקת החשמל. עם זאת, הסיכום שהושג ייתן את האות לפתיחה במשא ומתן על תנאי ההעסקה של העובדים ועל פיצויים בגין הרפורמה. תוקף צווי יישום הרפורמה הוארך עד 1 ביולי 2008, ועד אז אמורים הצדדים להגיע להסדר.



בתוך כך הושגה התקדמות גם במשא ומתן בין העובדים למשרד האוצר על תוספת השכר לשנים 2005-2008. עובדי חברת החשמל דרשו בעבר כי בעבור מחצית 2005 ובעבור 2006-2008 תינתן להם תוספת שכר של 7.3%, אשר תכלול רכיב פרמיה כחלק מהשכר הקובע לפנסיה תקציבית, וכן תוספת שכר של 5%. הנהלת החברה טענה כי היא אינה יכולה להיענות לדרישות, המסתכמות להערכתה ביותר מ-5.5 מיליארד שקל.



עמדת המדינה במשא ומתן כללה תוספת שכר של 0.8% בשנה, ובלבד שתקופת ההסכם תהיה עד תום 2009. באשר למחצית שנת 2005, המדינה מוכנה לאשר לעובדים תוספת שכר של 0.5% שתשולם במועד מאוחר יותר. הצעת הפשרה המתגבשת דנה בתוספת של 5% לשכר העובדים - בדומה לתוספת לשכירים במגזר הציבורי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully