וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים עם הכסף?

עמי גינזבורג

18.3.2008 / 11:09

בעקבות הנפילות בשוקי ההון, שלל שאלות ותשובות למשקיע הנבוך ומספר עצות כיצד להתנהל עם הכסף בעת הנוכחית

אני חושש לכספי הפנסיה שלי. איך אדע כמה הפסידו קרן הפנסיה וקרן ההשתלמות שלי במארס?

הנתונים על ביצועי קרנות הפנסיה, ביטוחי המנהלים, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות במארס יתפרסמו רק בתחילת אפריל. כרגע אפשר רק להעריך בצורה גסה מה היו ההפסדים שלהן עד כה.

בקופות הגמל הכלליות - אלה שאינן מסווגות למסלול השקעה ספציפי מוטה מניות או מוטה אג"ח - שיעור ההחזקה במניות ונכסים המוגדרים כנכסים מסוכנים הוא כ-30%-40%. יתרת הנכסים הן אג"ח ממשלתיות ואג"ח קונצרניות בדירוג גבוה יחסית (A ומעלה).

בהתאם לנתונים אלה, ההפסד הממוצע של החוסכים בקופות הגמל מתחילת מארס ועד אתמול מוערך ב-2%-4%. מדובר בהפסד בשיעור דומה להפסד שרשמו הקופות בינואר. בקופות שבהן שיעור גבוה של מניות, ההפסד יהיה, מטבע הדברים, גבוה יותר. מנגד, בקרנות הפנסיה שיעור ההחזקה הממוצע במניות נמוך יותר, ולכן גם הפסדים המוערכים שם קטנים יותר.

חשוב לזכור כי מדובר בהערכה גסה בלבד, וקיימים הבדלים בין קופות הגמל וקרנות ההשתלמות לבין עצמן. חשוב גם לדעת שהשווקים תנודתיים מאוד בימים האחרונים, ונתונים שנכונים היום לא בהכרח יהיו נכונים בסוף מארס.

האם כדאי להחליף קופת גמל שהפסידה כסף רב מתחילת השנה?

הבחירה בקופת גמל צריכה להתקבל על פי אופי הלקוח, גילו, חיבתו או סלידתו מסיכונים, ויכולתו להבין מה השוני בין הקופות השונות. ככלל, ככל שהחוסך צעיר יותר, מומלץ לו לבחור בקופה שמשלבת רכיב גבוה של נכסים מסוכנים - כגון מניות ואג"ח קונצרניות - משום שרכיבים אלה מניבים לאורך זמן תשואות גבוהות יותר מאג"ח ממשלתיות. לעומת זאת, לחוסך שמתקרב לגיל פרישה עדיף לדבוק בקופות גמל בעלות אופי סולידי, שבהן רכיב גבוה יותר של אג"ח ממשלתיות.

בשוק יש כיום מכשירי חיסכון פנסיוניים - קופות, קרנות וביטוחי מנהלים - עם חשיפה שונה למניות, ולקוחות יכולים לבחור בין המסלולים השונים בהתאם להעדפותיהם. כך או כך, הבחירה בקופת הגמל הנכונה ובמסלול ההשקעה המתאים לא צריכה להתקבל מתוך לחץ בגלל משברים שמתרחשים מדי פעם בשוק.

מפולת בשוק המניות היא דבר מפחיד, אבל מי שטווח ההשקעה שלו מכוון ל-10 או 20 שנה קדימה, צריך לדעת שמדי כמה שנים שוקי המניות ייפלו בעוצמה ויפסידו חלק מהתשואה שהושגה בשנים שקדמו לכך. זה קרה בעבר ויקרה גם בעתיד. התרופה היחידה היא לדבוק ביעד ההשקעה ארוך הטווח ולהצטייד בהרבה סבלנות.

בחג הפסח אני מתכננת נסיעה לארה"ב. האם כדאי לשלם עכשיו ולהחליף כסף או לחכות שהדולר יירד עוד קצת?

איש אינו יודע לומר בוודאות אם הדולר יירד עוד או יעלה - לא בטווח הקצר ולא בטווח הארוך. עם זאת, העובדה שבנק ישראל התערב בשבוע שעבר במסחר ורכש דולרים עשויה לרמוז שלפחות בטווח הקצר הבנק ישתדל למנוע מהדולר ליפול בצורה חדה מול השקל. בנק ישראל אינו לבד - בנקים מרכזיים אחרים בעולם החלו באחרונה לרכוש דולרים.

אם את מעדיפה להמתין לשער נמוך יותר, דעי לך ששער החליפין יכול גם להשתנות, ומהר, לכיוון השני. אם את מעדיפה שלא לקחת את הסיכון שהדולר יתחזק לפתע, עדיף שתשלמי על הטיול כבר עכשיו ותחסכי מעצמך את הדאגה.

חלק מתשלומי המשכנתא שלי צמודים לדולר. האם כדאי להחליף הלוואה ולהצמיד את המשכנתא למדד?

קשה מאוד לענות על כך, שהרי אף לא אחד יודע אם שער הדולר יירד או יעלה בעתיד. מי שהצמיד את ההלוואות שלו לדולר בשנתיים האחרונות קיבל "מתנה" גדולה - החוב שלו פחת במידה ניכרת בגלל הירידה החדה בשער הדולר.

בדיעבד, עסקה זו השתלמה, אבל לא בטוח שהיא היתה נכונה מלכתחילה. מי שהמשכורת שלו נקובה בשקלים, עדיף לו בדרך כלל להצמיד את התחייבויותיו העתידיות לשקלים. הצמדה של המשכנתא לדולר חושפת אותך לתרחיש שבו שער הדולר יעלה, בזמן שהכנסותיך (כלומר, המשכורת שלך) לא ישתנו או יירדו ריאלית (יעלו פחות מהאינפלציה). כרגע זה סיכון שנראה רחוק, אבל הרי כבר היו פיחותים בשקל בעבר, וייתכן שיהיו גם בעתיד. כמובן, אם חלק מההכנסות שלך תלויות בדולר, אז חשיפה של חלק מהתחייבויות המשכנתא לדולר היא צעד הגיוני.

מדד תל אביב 25 נפל ב-22% מתחילת השנה. האם עכשיו כדאי להיכנס לבורסה?

כמו בסיפור הדולר, גם כאן קשה מאוד לומר אם עכשיו הוא זמן טוב להיכנס או לא. בהסתכלות היסטורית, כשמשווים פרמטרים שונים כגון מכפילי רווח, מכפילי הון ומכפילי מכירות, מחירי המניות בבורסה הישראלית אינם נראים גבוהים. אבל זה לא אומר שהם לא יכולים לרדת נמוך יותר.

כאשר מתחיל גל שלילי במשק ובבורסה, האווירה משתנה, והמשבר יכול להימשך חודשים ואפילו שנים. במקרה כזה, המכפילים שאנו רואים כיום אינם רלוונטיים כל כך, כי רווחי החברות עלולים לרדת באופן חד.

הבורסה של תל אביב תלויה בהתפתחויות הכלכליות במשק ובעולם, וכרגע כל החדשות שמגיעות מהעולם נראות שליליות. נראה שייקח עוד זמן עד שנשמע חדשות חיוביות שירמזו על שיפור בנתוני המשק האמריקאי ועל התאוששות כלכלות העולם.

הבורסה בארה"ב החלה ליפול עוד לפני שהגיעו הנתונים הרשמיים שהצביעו על האטה כלכלית חריפה. גם הבורסה הישראלית ירדה בשיעור חד, על אף שהנתונים הכלכליים של המשק עדיין טובים. השאלה החשובה היא אם הם יוכלו להישאר חיוביים גם כשכל העולם מאט. מצד שני, חשוב לזכור שגם גל העליות הבא יתחיל לפני שהנתונים הכלכליים החיוביים יגיעו. ולכן קשה מאוד להגיד אם הגענו כבר לתחתית במחירי המניות או שהיא עדיין לפנינו.

האם לאור המשבר בבורסה כדאי עכשיו להשקיע בישראל בנדל"ן? לקנות דירה למשל?

השקעה בנדל"ן קשורה להרבה פרמטרים, שאינם תלויים דווקא בבורסה. השקעות בנדל"ן הן עניין מאוד נקודתי. הכדאיות תלויה במיקום הנכס, במחירו, ובתשואה הנגזרת מהשכרתו. מי שמוכן להתאמץ, עשוי למצוא עסקות טובות, והריבית הנמוכה יכולה להקל עליו בביצוע העסקה.

עם זאת, במידה שהמשק יאט את מהלכו והביקוש לדירות יפחת, יש סיכוי שגם מחירי הנדל"ן בישראל יירדו. בנוסף, שוק הנדל"ן הישראלי הושפע בשנים האחרונות מגל של רוכשי דירות מחו"ל. השקל החזק (והדולר החלש) הקטינו עבור רוכשים מחו"ל את כדאיות הרכישה של דירות בישראל, מה שעשוי לגרום לירידה מסוימת בביקושים, בעיקר באזורי החוף והמרכז.

מה לגבי מניות הנדל"ן הישראליות? האם אחרי נפילה של 53% במדד נדל"ן 15 כדאי להשקיע בהן?

העובדה שמניה נפלה ב-60% או 70% מהשיא שלה לא אומרת בהכרח שהיא זולה. אולי קודם היא היתה יקרה מדי? אולי הרווחים שלה הולכים לצלול? אולי היא בכלל הולכת להפסיד בשנים הקרובות?

מניות הנדל"ן הישראליות שייכות לחברות שהשקיעו סכומים גדולים בפרויקטים בחו"ל. החברות נהנו עד לפני שנה מהגאות העצומה בענף הנדל"ן העולמי ומהגישה הנוחה למקורות מימון זולים. כעת החגיגה נגמרה: קשה יותר להשיג מימון וחלק מהפרויקטים הגדולים עלולים להיתקע ולייצר לחברות הפסדים.

חברות הנדל"ן הגדולות בישראל נראות חסונות וחזקות ויוכלו לשרוד את המשבר הנוכחי, אבל על השאלה אם כעת הן זולות או עדיין יקרות מדי נקבל את התשובה רק בדיעבד. מי שאמיץ דיו להשקיע במניות הנדל"ן יכול להתנחם בכך שכיום הן זולות בהרבה מכפי שהיו לפני תשעה חודשים, ושרמת הסיכון בהשקעה בהן כנראה נמוכה מכפי שהיתה ביוני 2007.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully