וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיום כואב לשנת שיא בהנפקות: הרווח של פועלים IBI ברבעון התכווץ ל-4 מ' ש'; כלל חיתום עברה להפסד

שרון שפורר

18.3.2008 / 11:27

אליאב בר דוד עוזב את פועלים IBI עם 5.4 מיליון שקל



"אני לא מבין מה בכלל מעניין אתכם לכתוב על חברות חיתום עכשיו - הרי ברור שהכל מת ולא הולך להתאושש בתקופה הקרובה", אמר השבוע אחד ממנהלי חברות החיתום הקטנות יותר בשוק. אז מה תעשה, שאלתי אותו, אתה לא קצת מודאג שיסגרו את השער בחברה שלך? "תראי", הוא השיב. "מודאג זה קצת מוגזם. זה הזמן שלנו לנוח ולהנות מהפרות שקטפנו בשנים האחרונות".



ובאמת השנים האחרונות - עם התאוששות שוק ההון ויישום המלצות ועדת בכר שהעבירה את ניהול הכספים של הציבור לידיים פרטיות - הזניקו את רווחי חברות החיתום. אלו הפכו למדפסות הכסף של המחזיקים בהן - בעיקר בתי השקעות - ואת עובדיהן למסודרים החדשים של שוק ההון עם משכורות ובונוסים של מיליוני שקלים בשנה.



אלא שבחודש מאי 2007 שוק ההנפקות החל לקרטע - הנפקות ראשונות לציבור כבר לא הצליחו לעבור בקלות והיו אז שאמרו שזה סימן שהסייקל מגיע לקיצו. מי שלא הנפיק עד עכשיו כנראה שלא היה יכול - היו שאמרו אז. לא עברו חודשיים עד שמשבר האשראי שפרץ בארה"ב והביא עימו ירידות בשווקי ההון שיתק כליל את שוק ההנפקות הראשוני. יחד עם קריסת חפציבה ספג שוק ההנפקות כולו פגיעה אנושה.



בחודשים שעברו היה זה יום חג עבור חברות חיתום שפירסמו את התוצאות הכספיות. אבל אתמול כבר לא חגגו בשוק החיתום שום דבר כש מובילת השוק של השנים האחרונות פרסמה את תוצאותיה השנתיות וחברת חשפה במסגרת פרסום דו"חותיה השנתיים גם את תוצאות החברה הבת כלל חיתום.



הדו"חות השנתיים הציגו בסך הכל שיפור לעומת השנה הקודמת, אלא שחילוץ המספרים הרבעוניים בדו"חות חשף תמונה הרבה יותר קשה של הרעה דרמטית. זאת, בעוד פועלים אי.בי.אי עוד הצליחה לשמור את הראש מעל המים ברבעון הרביעי עם שורה התחתונה שהצביעה על רווח של כ-4 מיליון שקל. בתוך כך כלל חיתום עברה להפסד רבעוני שמגיע, לפי ההערכות, למיליוני שקלים.



חברת החיתום שייסדו יואב קפלן ורנון צלניר עוד הצליחה לשמור ב-2007 על מעמד של מובילת שוק. החברה ניהלה 176 עסקאות - רובן הנפקות לציבור - והכנסותיה הגיעו לגובה של 144 מיליון שקל. מדובר בעלייה של קרוב ל-20% לעומת 2006, אז ניהלה 180 עסקאות. בשורה התחתונה הגיע הרווח הנקי שלה ל-71 מיליון שקל לעומת 63 מיליון שקל שנה קודם לכן.



אלא שברבעון הרביעי חלה הרעה משמעותית כשההכנסות הסתכמו ב-23 מיליון שקל ואילו הרווח הנקי צנח ל-4 מיליון שקל בלבד.



על פי ההערכות צפויה פועלים אי.בי.אי לאבד ברבעון הראשון של 2008 את מובילות השוק שלה לטובת כלל חיתום המנוהלת על ידי צחי סולטן. ייתכן וזו גם היתה הסיבה לעזיבתו של המנכל אליאב בר דוד שהודיע יום קודם לפרסום התוצאות על התפטרותו מהחברה. היו בשוק שהעריכו גם כי עזיבתו של בר דוד נובעת מעבודה קשה בשנתיים האחרונות שעייפה את המנכל הצעיר (34) ומהרצון שלו לבלות יותר זמן עם משפחתו.



בכל מקרה בר דוד יוכל להנות מהפירות שקטף בשנת העבודה המאומצת האחרונה. שכרו והמענקים שקיבל בגין עבודתו הגיעו בשנה החולפת לכ-5.4 מיליון שקל. צלניר שמשמש כיו"ר החברה קיבל שכר ומענקים של כ-3.8 מיליון שקל ושני הסמנכ"לים, ארז בלגה וארז גולדשמידט, קיבלו שכר ומענקים של 3.2 ו-1.6 מיליון שקל בהתאמה.



כלל חיתום צפויה אולי להעפיל למקום הראשון בתוצאות הרבעון הראשון - אבל היא לא תוכל לחגוג את ההשג בפתיחת בקבוק שמפניה. החברה ניהלה ב-2007 חמש הנפקות והכנסותיה צמחו לכ-136 מיליון שקל - זינוק אדיר מול 75 מיליון שקל לעומת השנה הקודמת. לכ-19% מהכנסות החברה היתה אחראית בשנה החולפת קבוצת אי.די.בי וחברת גנדן של נוחי דנקנר בעלות השליטה בחברת כלל פיננסים בטוחה ? בעלת השליטה בכלל חיתום (כ-75%). אחרי מס הרוויחה כלל חיתום בשנה החולפת כ-35 מיליון שקל וזאת כאמור כשברבעון הרביעי הפסידה על פי ההערכות כמה מיליוני שקלים בודדים.



2007 היתה שנה שבה התחרות בשוק החיתום היתה מאוד גדולה ובמיוחד במחצית השנייה של השנה כשעל מספר עסקות קטן התמודדו חתמים רבים. התחרות החריפה אילצה את חברות החיתום לספק לא פעם התחייבויות חיתומיות לחברות - שמשמען כי אם לא יצליחו לגיס להם את הכסף שהן מבקשות יקבלו עליהן לרכוש את העודף. מה שנקרא - "לאסוף את הסחורה".



פועלים אי.בי.אי וכלל חיתום ספגו שתיהן בנוסטרו הפסדים של 11.5-11 מיליון שקל כתוצאה מהירידות החדות בשוק האג"ח הקונצרני ובמניות הקטנות. מדובר בירידות שלא פסחו על ניירות ערך שהחברות החזיקו בתיק ההשקעות שלהן. שתי החברות הגדולות בשוק נכון לסוף 2007 רשמו הפסדים גדולים בנוסטרו שלהם שנבעו ממימוש התחייבות חיתומית.



נוכח המציאות המרה שאינה צפויה להשתנות בתקופה הקרובה ועשויה לחבל בתוצאות חברות החיתום גם ברבעון הראשון של 2008 ואולי גם ברבעונים אחריו - נחתכו בחודשים האחרונים מניות פועלים אי.בי.אי כמו גם כלל פיננסים בשיעורים חדים משמעותית מהשוק. חברת החיתום פועלים אי.בי.אי שנסחרה במאי האחרון סביב שווי של חצי מיליארד שקל - נסחרת היום סביב שווי של 170 מיליון שקל בלבד. כלל פיננסים שסובלת לא רק מחברת החיתום אלא גם מפידיונות בענף קרנות הנאמנות - סובלת גם כן מעיכוב בתוכניות הגדולות לחברת ההשקעות החדשה שהקימה והנפיקה בלונדון - טיטנים. זו צללה מאז הנפקתה בכ-70% והיא נסחרת כעת לפי שווי של 400 מיליון שקל בלבד.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully