וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המומחה שצדק מציג תחזית אופטימית - יעקב וינשטיין: "אנחנו בהתחלת הסוף של המשבר"

שרון שפורר

18.3.2008 / 12:38

באוגוסט 2007 אמר שהשוק צועד אל "תהליך הפוך למינוף"



"אנחנו בהתחלת הסוף של המשבר", אמר אתמול יעקב וינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי של מגדל שוקי הון, שתחזיתו, בניגוד לתחזיות המומחים האחרים, היתה מדויקת יותר. באוגוסט 2007 העריך וינשטיין: "אנחנו צועדים לקראת תהליך הפוך למינוף וזה הולך להיות כואב. כשקרנות הגידור הולכות לפרק השקעות רבות שהיו בנויות על מינופים כדי להנזיל את עצמן, הן צריכות למצוא קונים. זה תהליך שיכול להימשך כמה חודשים".



וינשטיין מסייג את תחזיתו האופטימית: "זה לא שהמשבר יסתיים כבר מחר - מדובר בתהליך ממושך ובדרך נראה עליות ירידות וגם פשיטות רגל. ואולם הפעולות של הבנק הפדרלי בארה"ב מעידות על כך שבן ברננקי, נגיד הבנק האמריקאי, מבין כי לא די בהפחתות ריבית בכדי להנזיל את השוק. צריך גם לפתור בעיות, שכן פשיטות רגל עשויות לעורר סערה גדולה.



"כך עשה ברננקי שלשום כאשר עזר לג'יי פי מורגן לרכוש את בר סטרנס באמצעות רכישת אג"ח מגובות משכנתאות בעייתיות בכ-30 מיליארד דולר. כך הוא עשה עוד קודם לכן כאשר הזרים 200 מיליארד דולר ששימשו לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות שהיו בעייתיות יותר.



"כשהתפוצצה פרשת ההפסד הגדול בבנק סוסייטה ג'נרל - שוק המניות האמריקאי תיקן את עצמו בכ-10% למעלה. גם עכשיו אני מצפה לתיקון כזה של כ-5%-10% מהרמה הנמוכה אליה הגיע מדד 500 S&P (מדד הכולל את 500 החברות הציבוריות הגדולות בארה"ב)".



כמובן, מוסיף ויינשטייין, ארה"ב עדיין סובלת ממיתון בפעילות הכלכלית שילווה אותנו כנראה ב-2008. ואולם "ברגע שמעבור את התקופה הקשה נקבל שוקי הון פריים שלא ראינו כמותם מאז 2000.



"לפני המשבר האחרון אמנם הגענו לרמה של 1,500 נקודות ב-500 S&P אבל זה לא קרה בדרך של אופוריה או בועה. אחר כך הגיעה הנפילה. אבל ברגע שמשבר הנדל"ן יעבור - לאחר שעודף הדירות שנבנו בארה"ב ייעלם מהשוק - יתברר שחלק מההפחתות בעקבות ההשקעה במכשירים מגובי משכנתאות היה מוגזם ויתחיל מחזור של העדפת נכסים מסוג מסוים כמו נד"לן או סחורות.



"אם להזכיר את שנות ה-70, היה לנו אז בום, כלומר, עליות חדות במחירי הסחורות במיוחד בשל מלחמת יום הכיפורים. לאחר מכן התמוטטו מחירי הסחורות וראינו שוק מניות פרי שנמשך 18 שנה עד 2000. בהמשך הגיעה מצד אחד המפולת בנאסד"ק ואסון התאומים אבל מצד אחר בשנים האחרונות ראינו שוק פרי במחירי הסחורות ובנדל"ן.



"ב-2009-2010 כשכל הרע יהיה מאחורינו, יגמרו העליות במחירי הסחורות ונהיה שוב עדים לשוק פרי. מכיוון ששוקי ההון מקדימים את הכלכלה, ייתכן שהתיקון יגיע בתחילת 2009. ב-2008 ייתכן שנראה תיקון אלא אם כן הירידות בחודשים הקרובים יהיו כל כך חזקות שיצדיקו תיקון אלים במיוחד כלפי מעלה כבר בסוף השנה.



"מה שיעזור לכלכלה האמריקאית לצאת למסע כלפי מעלה ב-2009 הוא ההבדל בין היום לבין 2000. לפני כשמונה שנים המיתון נבע ממצבן המאזני הגרוע של המגזר העסקי - החברות ואסון התאומים הוסיף מכה למיתון. היום, לעומת זאת, החברות נמצאות במצב טוב ואילו הצרכן הוא זה שמצבו הורע. זו נקודת מוצא שתהיה נוחה יותר לחזרה למסלול של גאות".



יעקב וינשטיין, מגדל שוקי הון



אמר ב-17 במארס 2008: "ברגע שנעבור את התקופה הקשה, להערכתי ב-2009, נקבל שוקי הון חיוביים שלא ראינו כמותם מאז 2000"


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully