וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עליות שערים בבורסות באסיה

זיו ר. מאור

18.3.2008 / 22:45

מדד הניקיי זינק ב-3% בעקבות עליות השערים בוול סטריט והורדת הריבית בארה"ב. עליות גם באוסטרליה וסינגפור

מדד הניקיי היפני עלה היום (רביעי) ב-3% לאחר שביום שני השבוע הגיע לרמתו הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2005. זאת, בעקבות הורדת הדיבית של הבנק הפדרלי בארצות הברית ועליות השערים שנרשמו בבורסה בניו-יורק. מחירן של מניות הבנקים עלה ומדד הטופיקס טיפס ב-2.6% לרמה של 1,193.78 נקודות.

מדדי המניות באוסטרליה עלו גם כן ב-3%, המדדים בדרום קוריאה וסינגפור טיפסו למעלה משני אחוזים בכל מדינה. בטיוואן עלו המניות כמעט בשני אחוזים.

אנליסטים הזהירו מפני תגובת-יתר לעליות במניות האסייתיות, שידעו שבוע הפכפך במיוחד. "טוב לראות קפיצה של השוק אבל אני לא חושב שכבר יצאנו מהסבך", אמר טוני ראסל, אנליסט אוסטרלי בכיר.

כתב דה-מרקר, זיו ר. מאור מוסיף:

המסחר בוול סטריט נסגר בעליות חדות על רקע הודעת נגיד הבנק הפדרלי, בן ברננקי, על הורדת הריבית ב-0.75% לרמה של 2.25%.

ההורדה היתה בשיעור נמוך מהצפוי, כשהחוזים העתידיים על הריבית צפו סיכוי גבוה להורדה של 1%. במהלך היום התנהל המסחר ברמת עלייה של כ-2% במדדים המובילים, אולם בעקבות הפער מהציפיות בנושא שיעור הורדת הריבית, התמתנה מגמת העליות. לקראת סיום יום המסחר חזרו המדדים ועלו אף אל מעבר לרמת שבהן נסחרו במהלך כל היום.

מדד נאסד"ק עלה ב-4.2% לרמה של 2,268 נקודות - הזינוק הרביעי בגודלו אי פעם בנקודות; דאו ג’ונס הוסיף 3.5% לרמה של 12,392 נקודות. מדד S&P 500 טיפס ב-4.2% לרמה של 1,330 נקודות.

בעקבות העליות, נרשמו ירידות בשוק הסולידי. התשואה לאג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים רושמת עלייה של 0.085%, והיא עומדת כעת על 3.399%. זאת, לאחר שמהלך היום נגע שיעור התשואה ברמה של 3.45%, המהווה עלייה של 1% בתשואה לעומת אמש.

עליות השערים והורדת הריבית החזירו את האמון לשווקים, ומדד הפחד (VIX) צנח בשיעור של 11.4%.

בגזרת המקרו, התפרסמו מספר נתונים: מספר התחלות הבנייה בשוק הדיור האמריקאי ירד ב-6.7% בפברואר, ל-707 אלף - הרמה הנמוכה ביותר זה 17 שנה. במקביל, עלה מדד המחירים ליצרן בארה"ב ב-0.3% בפברואר לעומת ינואר, עלייה נמוכה מהערכות האנליסטים, שעמדו על 0.4% - ועלה ב-6.4% במונחים שנתיים. מדד הליבה של המחירים ליצרן בארה"ב, שאינו כולל מזון ואנרגיה, עלה ב-2.4% בפברואר - רמתו הגבוהה ביותר זה שנה וחצי.

קריסתו של בנק ההשקעות בר סטרנס - שנמכר בתחילת השבוע תמורת 2 דולרים למניה, לג’יי. פי. מורגן צ’ייס לאחר שהגיע אל סף פשיטת רגל בעקבות משבר האשראי - עשויה להיות ההקדמה לקריסה כוללת של מערכת הבנקאות ובנקי ההשקעות בארה"ב; כך אמר אמש גורו ההשקעות ג'ים קריימר, בתוכניתו Mad Money המשודרת בערוץ חדשות הפיננסים CNBC. לדבריו, "על המשקיעים לזרוק את כל מניות הפיננסים שברשותם, משום שהשורטיסטים מריחים דם".

גם כאשר נראה כי מצבו של בנק ההשקעות בר סטרנס לא יכול להיות יותר גרוע, דיווח היום העיתון "דיילי טלגרף" כי הבנק עשוי לפטר יותר משליש מ-1,400 עובדיו המועסקים בלונדון, על רקע רכישתו בידי ג'יי.פי. מורגן.

על רקע שמועות כי הוא סובל מקשיי נזילות, אשר הובילו לנפילה של כ-19% במחיר המניה, ניסה אמש בנק ההשקעות ליהמן ברדרס להרגיע את עובדיו, וטען כי יציבותו הפיננסית מובטחת. מניית ליהמן צנחה אמש ב-19% בוול סטריט, על רקע חששות כי ליהמן יהיה הבנק הבא בתור שיקרוס אחרי בר סטרנס.

מנכ"ל ליהמן ברדרס, ריצ'רד פולד, שלח אמש אי מייל מרגיע לכל העובדים, לאחר שמניית הבנק קרסה בנקודה מסוימת מהלך המסחר ב-46%. בהודעה טען פולד כי ליהמן אינו סובל מקשיי נזילות, למרות השמועות כי הוא סובל מבעיות דומות לאלו שבעקבותיהן נאלץ בר סטרנס להסכים להימכר תמורת 240 מיליון דולר לג'יי.פי מורגן צ'ייס, לאחר שהגיע לסף פשיטת רגל.

גוגל שולחת צפירת הרגעה למשקיעים

ענקית האינטרנט יאהו צופה כי תעלה על תחזיות האנליסטים בשלוש השנים הקרובות: החברה מתכוונת להכפיל את תזרים המזומנים שלה עד 2010, וחזרה על תחזיותיה לשנה הנוכחית.

לאחר שאיבדה 43% מאז נובמבר האחרון, הודיעה ענקית האינטרנט גוגל כי היא נמצאת במצב אשר מאפשר לה לעמוד בפני ההאטה הכלכלית בארה"ב. זאת, מכיוון שבסיסן של הפרסומות באתריה - מקור עיקרי להכנסתה - הוא יציב.

מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, הכיר בירידה בערך מניית החברה ובמחנק בשוק האשראי, וכינה אותם "נושאים חמורים". הוא הוסיף ואמר כי הוא מכיר בכך שאנשים צופים האטה כלכלית גלובלית. עם זאת ,הוסיף שמידט כי "אנו מאמינים שגם אם יהיה מיתון בארה"ב, מצבנו יהיה יציב. אנחנו לא מאוד תלויים בשוק אחד ספציפי. שוק פרסום אחד אינו יותר חשוב מאחר".

בין הגופים הפיננסים שסובלים ממשבר האשראי, בלטה אמש MF גלובל (סימול MF), ברוקר האופציות והחוזים העתידיים הנסחרים הגדול בארה"ב, שמנייתה קרסה אמש ב-65% במסחר בוול סטריט, ושווי השוק שלה נחתך ביותר ממיליארד דולר. זאת, על רקע שמועות כי החברה נמצאת בקשיי נזילות לאחר שלקוחותיה משכו כספים. כעת רושמת המנייה תיקון בשיעור של כ-30%.

בתום כחודש וחצי של מעקב, העלתה אמש סוכנות הדירוג האמריקאית סטנדרד אנד פור'ס (S&P) את דירוג איגרות החוב של חברת התרופות הישראלית טבע ל-(+BBB), מ-(BBB). התחזית לגבי איכות האשראי נותרה על כנה. טבע דורגה (BBB) בידי S&P מאז גייסה בתחילת 2006 קרוב ל-3 מיליארד דולר באג"ח רגילות ובאג"ח להמרה לצורך מימון רכישת חברת התרופות האמריקאית, אייווקס - בעסקה שהיקפה הכולל הסתכם בכ-8 מיליארד דולר. מחצית תמורת הרכישה שולמה אז לבעלי אייווקס במזומן והמחצית השנייה במניות טבע.

מניית יצרנית ציוד הבדיקה לרשתות תקשורת, רדקום, נסחרת על כוונתה לבצע איחוד מניות - בעקבות קבלת התראה לפני מחיקה מבורסת נאסד"ק.

מניית סלקום נסחרת על רקע המלצה חיובית ביותר מבנק ההשקעות UBS. בין השאר, הגדיר הבנק השווייצי את מניית סלקום כאפיק השקעה דפנסיבי ויציב, למרות הזעזועים האחרונים בשוק. בהודעת הבנק נלווית להמלצה העובדה כי סלקום מחלקת דיווידנד שמן במיוחד, בסך 527 מיליון שקל, וזאת בנוסף למדיניות הדיבידנד הנדיבה שלה.

מניית אורבוטק, יצרנית ציוד הבדיקה למעגלים מודפסים ולצגים שטוחים, נסחרת על רקע המלצתו של בנק אגוד למניית החברה, למחיר יעד של 18.1 דולר במקום מחיר קודם של 19 דולר. בבנק השאירו את המלצתם למניה "תשואת שוק".

בין הישראליות שנסחרות במגמה חיובית, ניתן למנות את נייס, פריגו ואלווריון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully