וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד הקרנות של ילין לפידות השיגות תשואות גבוהות מהתעשייה בזמן קצר?

שרון שפורר

19.3.2008 / 9:43

תוך חודשיים וחצי התייצבו ארבע קרנות האג"ח החדשות של ילין לפידות במקומות הראשונים בקטגוריות שלהן ■ חבל שהקרנות הוותיקות, היכן שנמצא רוב הכסף, מפגרות מאחור ■ לדוגמה: קרן ילין לפידות אג"ח חברות +10 הניבה 4.04% מתחילת השנה - כשהבאה אחריה באותה קטג



אחד התרגילים הידועים של בתי השקעות הוא "טיפוח" קופות גמל או קרנות נאמנות קטנות. הרעיון הוא לפתוח קרן (או קופה) עם סכום כסף זניח - ולגרום לה להשיג תשואות גבוהות בחודשי פעילותה הראשונים, בהשוואה לקטגוריית ההשקעות שעמה היא נמנית. אחרי שמושג פער משמעותי אפשר להפחית סיכונים ולהיצמד לקרנות המתחרות הממוצעות.



לעניין הזה יש שלוש מטרות עיקריות - שכולן נועדו לסייע לבית ההשקעות לגייס כספים. כשמוצר יוצר מובילות בתחום שלו, גם אם הוא קטן, הוא מסייע לשאר המוצרים של בית ההשקעות. הרי הבלבול רב והציבור מוצף באלפי מוצרים, ואין הוא יודע בדיוק י אם המוצר שהוא רוכש הוא המוצר המוביל. המטרה השנייה היא שקרן או קופה שמתחילה גבוה, יכולה להמתין חצי שנה או קצת יותר - ואז לצאת במודעות ניצחון גדולות. המטרה השלישית, ואולי החשובה מכולן היא לחדור למערכות הדירוג של הבנקים. מערכות אלה קובעות כמעט באופן בלעדי איזה מוצר יקנה הציבור בכל תחום.



האם ככה נהגו גם בבית ההשקעות ילין לפידות עם ארבע הקרנות החדשות שהושקו בסוף דצמבר 2007? קשה לדעת. מה שברור הוא שלקרנות החדשות שלהם ביצועים חריגים וגבוהים במיוחד. אותן ארבע - אג"ח חברות + 10, אג"ח לא מדורג + 10, אג"ח מדינה ללא מניות ואג"ח כללי ללא מניות - נהפכו בתוך חודשיים וחצי לכוכבות הענף ולחביבות יועצי ההשקעות. הן כבשו את המקום הראשון בשלוש מתוך ארבע קטגוריות, ובקטגוריה הרביעית את המקום השני. גם הפערים בינהן לקרנות שאחריהן בטבלה חריגים.



הקרן ילין לפידות אג"ח חברות +10 הניבה 4.04% מתחילת 2008, כשהבאה אחריה באותה קטגוריה השיגה 1.85% בלבד. פער של יותר מ-2% בקרנות אג"חיות בתוך חודשיים וחצי נחשב גדול מאוד.



קרן ילין לפידות אג"ח לא מדורג +10 השיגה תשואה של 3.5%, כשהבאה אחריה הניבה תשואה של 1.3% - פער של יותר מ-100% לטובת ילין לפידות. קרן ילין לפידות אג"ח מדינה ללא מניות השיגה תשואה של 6.57%, לעומת 4% לקרן שאחריה. בקבוצת אג"ח מדינה כללי יש 52 קרנות, כשהתשואה החציונית היא 0.71%. קרן ילין לפידות אג"ח כללי ללא מניות הגיעה "רק" למקות השני עם תשואה של 4.57%, לעומת 5.03% לקרן הראשונה ו-3.53% לשלישית.



ארבע הקרנות האלו, שהושקו רק בתחילת השנה באפס נכסים, גייסו עד כה יחד כבר כ-40 מיליון שקל, 15-6 מיליון שקל כל אחת. זהו גיוס מרשים במיוחד נוכח הפדיונות הגדולים בקרנות הנאמנות בחודשים האחרונים, אבל זה כלום לעומת הכסף שיזרום לשם כאשר תמונת הנצחון תתברר גם במערכות הדירוג של הבנקים.



האם ילין לפידות הם מנהלי השקעות מוצלחים? בהחלט. ואולם עולה השאלה מדוע בקרנות הוותיקות שלהם (יש להם שבע קרנות כאלו), איפה ששוכב הכסף של הציבור - קשה למצוא כוכבות גדולות. כך, ילין לפידות אג"ח כללי מציגה תשואה של 0.89% מתחילת השנה וילין לפידות מנייתית הניבה למשקיעים בה תשואה שלילית של 11.9% מתחילת 2007 עד היום. נכון, עם קרן קטנה קל יותר לעשות תשואות גבוהות, אבל בכל זאת קשה להסביר פערים כל כך גדולים.



תגובת ילין לפידות



מילין לפידות נמסר: "קרן נאמנות אג"חית, המנהלת נכסים בהיקף מצומצם ביותר, מאפשרת למנהל הקרן גמישות רבה, בין השאר במח"מ הקרן ובבבחירת הצמדות. היתרון לקוטן התבטא בביצועי מרבית קרנות הנאמנות החדשות המנוהלות בידי גופים אחרים בענף. שבע מבין עשר הקרנות הממוקמות בצמרת קטגוריית אג"ח כללי, למשל, הן קרנות חדשות שנפתחו בתחילת השנה או מנהלות נכסים בהיקף נמוך".



"ב-31 בדצמבר 2007 נפתחו בידי ילין לפידות ארבע קרנות נאמנות המתמחות באג"ח. בסך הכל מנוהלות כיום בילין לפידות 11 קרנות נאמנות בלבד - הרבה פחות מהמקובל אצל מנהלי קרנות אחרים בענף. בניגוד למנהלי קרנות אחרים, אף לא קרן אחת של ילין לפידות היא "שכפול" של קרן ותיקה מבחינת מדיניות ההשקעה.



"קרנות האג"ח החדשות החלו לפעול בינואר 2008. הקרן ילין לפידות אג"ח מדינה ללא מניות הניבה מתחילת השנה תשואה של כ-7%, שאינה אופיינית לקרן סולידית. הסיבה לכך היא שהאפיק הממשלתי הצמוד, הבינוני והארוך זינק מתחילת השנה ביותר מ-5%. הקרן, שמושקעת ברובה באג"ח מדינה במח"מים ארוכים, נהנתה מהעלייה המהירה. העתוי לגבי הקרנות הנוספות שבהן קיימת חשיפה למניות - הקרנות החלו לפעול בתחילת ינואר, בימים הראשונים לפעילותן עדיין לא הספיקו "להתכסות" והחזיקו שיעור ניכר מנכסיהן במזומן. מסיבה זו הקרנות החדשות כמעט שלא נפגעו מהירידות החדות בינואר. לאחר הירידות רכשו הקרנות נכסים במחירים אטרקטיוויים, לפני ובמהלך העליות בשווקים בפברואר. במארס נפגעו גם קרנות אלו מהירידות בשוק המניות".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully