וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אתם מרוויחים מירידת הדולר?

דניאל שמיל, ליאור דטל, רינה רוזנברג

18.3.2008 / 20:53

לא הרבה. מוצרי החשמל הוזלו באחרונה ב-5%-10%, מחירי הטיסות והחופשות עלו בעקבות מחירי הנפט וכך גם מחירי המזון

על רכישת הדולרים הדרמטית של בנק ישראל הוחלט בעקבות צניחתו המהירה של הדולר לעומת השקל מתחילת 2008. האם הירידה בערכו של המטבע האמריקאי השפיעה גם על המחירים שנדרש הצרכן הישראלי לשלם?

בדיקת TheMarker מגלה כי בכמה תחומים אכן היו ירידות מחירים. מדובר בין השאר במוצרי החשמל, שהוזלו באחרונה ב-5%-10%, ובכמה כלי רכב המיובאים בדולרים - בעיקר מכוניות אמריקאיות. עם זאת, הרבה מוצרים אחרים לא הוזלו: מחירי המזון לא הושפעו מירידת הדולר, וגם דגמי מכוניות רבים אחרים. בתחומים אחרים ירידת הדולר אמנם נתנה את אותותיה, אך לא הצליחה להתחרות בעליות המחירים שנגרמו מסיבות כמו הזינוק העולמי במחירי הנפט וחומרי הגלם.

בתחום מוצרי החשמל אפשר להבחין בהוזלות של 5%-10%. הרשתות והיבואנים מסבירים אותן בירידת הדולר. "למרות התייקרות חומרי הגלם, מחירם השקלי הכולל של מוצרי האלקטרוניקה המיובאים בדולרים ירד, משום שירידת הדולר היתה גדולה יותר", טוען גרשון פטרושקה, מנהל חטיבת הסחר בניופאן.

"יצרנים בעולם ייקרו את המוצרים בדולרים בגלל שחיקת הדולר מול כל המטבעות", אומר יורם בדש, מנכ"ל מחסני חשמל, "אבל בזכות העובדה שהשקל הוא מטבע חזק, עדיין מתאפשרת ירידת מחירים".

גם ברשת בסט ביי היתה ירידה ממוצעת של 5% במחיר מוצרי החשמל, אך רק 3% מהם מיוחסים לירידת הדולר, והשאר - להוזלות הפסח.

ביורוקום-פנסוניק מדווחים על ירידה של יותר מ-22% במחירי המסכים. ההסברים לכך הם העובדה שרוב ההוצאות של החברה הן במטבע היפאני וכן הירידה הכללית במחירי המסכים בעולם.

"ארה"ב נהפכה ליעד מבוקש"

שערו הנמוך של הדולר עשוי היה להיות תמריץ לקראת תכנון החופשה הבאה בחו"ל, שכן מחירי המלונות והטיסות נקבעים לרוב בדולרים. עם זאת, רוב מחירי החופשות והטיסות עלו השנה לעומת השנה שעברה, שבה היה שערו של הדולר כ-4.2 שקלים. העלייה במחירי הנפט, שזינקו מאז מארס 2007 בכ-88%, גרמה לעלייה דומה במחיר הדלק הסילוני למטוסים.

בצוות האתר TraveList, מנוע השוואת מחירים בתיירות, מציינים כי הביקוש למוצרי תיירות עלה בתקופה האחרונה ב-18%, אך גם המחירים עלו.

רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא, מציין שארה"ב נהפכה ליעד מבוקש ומשתלם בזכות היחלשות המטבע בה.

רמי לוי, סמנכ"ל מסחר וקשרי תעופה באל על, מסביר שלמרות התייקרותם של כרטיסי הטיסה בדולרים, כשממירים את הסכום לשקלים מתקבל סכום הגבוה רק בכ-8% מהמחיר בשנה שעברה, ובחלק מהיעדים המחיר אף נמוך יותר. לדוגמה, מחירי כרטיסי הטיסה הסופי בטיסות הסדירות של אל על לניו יורק וללונדון ירדו בכ-2% במחירים שקליים אף שהמחיר הדולרי עלה בשני היעדים. מחיר הטיסה לבנגקוק עלה מ-1,158 דולר ל-1,535 דולר, אך בהמרה לשקלים העלייה היא כ-8% בלבד.

רכב: השוק הפרטי לא נהנה

הירידה המתמדת בשער הדולר בחודשים האחרונים אינה מתבטאת במלוא עוצמתה במחירי המכוניות החדשות בישראל. אפשר להבין מדוע מחיריהן של המכוניות המיובאות ביורו או ין אינם יורדים, אך מה באשר למחירי הדגמים המשווקים בדולרים, כמו שברולט, קרייזלר וגם יונדאי?

לטענת ירון גורטלר - סמנכ"ל שיווק ומכירות ב-UMI, יבואנית ג'נרל מוטורס - ההנחות מגולמות בצורה אחרת: "המכוניות הנמכרות כיום לצרכן כבר נקנו על ידי היבואן בשער מטבע אחר מהנוכחי. אם הירידות יימשכו לאורך זמן, תהיה ירידה גם במחירים". עם זאת, גורטלר מוסיף: "היבואנים נותנים הטבות מבלי להוריד את המחיר - מימון, טרייד-אין מועדף, אבזור טוב יותר. ההנחות דרך טרייד-אין יכולות לגלם אפילו 20 אלף שקל, ויש לנו אפשרות להציע במחיר נמוך דגמים חדשים שייבואם לארץ התחיל לאחרונה, כמו שברולט מאליבו".

יבואנים אחרים דווקא מורידים מחירים. מכשירי תנועה פירסמה אתמול שורה של הנחות בכמה מדגמיה הבולטים. מחירה של דודג' אוונג'ר ירד ב-10,000 שקל, ומחירו של מיניוואן קרייזלר וויאג'ר (דגם 2007 ארוך) צנח מ-230 אלף שקל ל-194 אלף שקל.

היחלשות הדולר הביאה לגידול גם ביבוא האישי מארה"ב. שי הרשיקוביץ', מנכ"ל יבוא אישי-ישיר, אומר: "הרכישה ביבוא אישי היא בדולר, ולכן ירידת הדולר מגדילה מאוד את כוח הקנייה של הלקוחות". העלייה ביבוא האישי מארה"ב באה על חשבון היבוא האישי מאירופה.

עם זאת, נראה שמחירן הנקוב של מכוניות אינו מגלם את ערכן האמיתי. בכיר בענף הרכב מחזק את הטענה: "בשוק שבו רוב המכירות אינן לשוק הפרטי, אלא לליסינג, מחיר המחירון אינו משקף דבר. חברות הליסינג קונות לפי מחיר עלות ומשלמות תוספת לפי חוזק המותג. מחיר העלות משתנה לפי שער המטבע ביום הקנייה, ולכן שוק הליסינג מגיב כבר עכשיו לירידת הדולר".

מזון: חומרי הגלם התייקרו

בתחום מוצרי המזון לא מורגשת ירידת מחירים, מפני שחלק גדול מהמוצרים הנמכרים ברשתות השיווק מיוצרים בישראל או באירופה.

בכיר באחת הרשתות טוען כי לאור ההתייקרות העולמית של חומרי הגלם כמו חיטה, קמח וסוכר, אין כלל משמעות לירידת הדולר. לדבריו, הסיבה לכך שלא לא רואים כיום עלייה חריפה במחירים היא שהרשתות אינן רוצות להעלות את המחירים לפני פסח - אך אחריו המחירים יעלו.

מרשת טיב טעם נמסר כי המוצרים המיובאים על ידה ישירות הם גבינות ויין, ומכיוון שרובם המכריע מיובאים מאירופה, ירידת הדולר אינה משפיעה על מחירם. מחיריהם של מוצרים אחרים נקבעים על ידי הספק הישראלי, שירידת הדולר אמורה לכאורה לגרום לו להוריד מחירים.

גם רשת מגה לא הורידה את מחיריהם של מוצרי המזון שהיא משווקת. הרשת טוענת כי כל עוד הספקים לא יורידו את המחירים, גם היא לא תוכל לעשות כך. מרשת שופרסל נמסר כי לא היתה ירידת מחירים.

  • עוד באותו נושא:
  • דולר
  • חשמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully