וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביל גייטס בסרטון לקידום השקעות בישראל: איכות החינוך הפכה את ישראל לכל כך ייחודית

אורה קורן

19.3.2008 / 10:23

המטה לקידום השקעות במשרד התמ"ת מנסה למתג את ישראל כמדינה של הזדמנויות עסקיות ולדחוף חברות מקומיות לחיקן של ענקיות גלובליות ■ אך למרות המאמצים הרבים - ההצלחות מעטות ■ מנהלת המטה, רחל רועי: המסר שלנו הוא "השקיעו בישראל - המקום בו מתבצעות פריצות



מה המשותף לצפרה כץ (אורקל), ביל גייטס (מיקרוסופט), קרייג בארט (אינטל), וורן באפט (ברקשייר האת'ווי), מייקל ספלינטר (אפלייד מטיריאלס), סטיוון בולץ (ג'נרל אלקטריק), דניאל סבאח (IBM), ריצ'ארד למפמן (hp) ופרומוד האק (נורווסט ונצ'ר פרטנרס)? כולם התגייסו לככב בסרטון שנועד לקדם השקעות בישראל, שהופק על ידי המטה לקידום השקעות במשרד התמ"ת.



ראשי החברות התבקשו לסכם לאותו סרטון את חוויית ההיכרות שלהם עם התעשייה הישראלית בכמה משפטים. אלה השורות התחתונות שהניבו הראיונות:



באפט: "השקענו 4 מיליארד דולר בחברה שמבוססת בישראל (ישקר). היא לעולם לא תעזוב את ישראל, זו תהיה תמיד חברה ישראלית. לא עשינו את זה באף מדינה אחרת בעולם".



כץ: "ישראל היא מקור אדיר ליזמות ולרעיונות מבריקים. רבות מהחברות שגדלות בישראל נהפכות לשחקניות גלובליות, ואם נוכל להתחיל אתן מוקדם, כשהן יהפכו גלובליות הן יוכלו להפוך למובילות בעולם".



לאמפמן: "כשתגיעו לישראל תרגישו שהגעתם לפסגת הקדמה".



גייטס: "איכות החינוך היא אחד מגורמי המפתח שהפכו את ישראל לכל כך ייחודית".



בארט: "שני גורמים עיקריים הביאו אותנו לישראל ואיפשרו לנו להתפתח כאן באופן דרמטי ב-30 השנה האחרונות - התשתית החינוכית וזמינות כוח אדם מוכשר, והגישה החיובית של ממשלת ישראל".



בולץ: "אנחנו רואים בישראל את אחד ממוקדי הטכנולוגיה העילית בעולם".



ספלינטר: "הפעילויות שלנו בישראל הן מהטובות בעולם. אנחנו נלהבים מהכישרון ומהיכולת שהאנשים מביאים. העבודה הקשה, המסירות והתשתית במדינה מאפשרות לנו להצליח כאן".



"בחרנו להביא את שבחה של ישראל מפי אילנות גבוהים, מובילי דעה מוכרים ומוערכים בעולם, כדי שזה יישמע יותר משכנע", אמרה רחל רועי, מנהלת המטה לקידום השקעות בתמ"ת. הסרטון מסתיים במסר שהמטה רוצה להטמיע בקרב חברות ענק בחו"ל - "השקיעו בישראל - המקום שבו מתבצעות פריצות הדרך".



הסרטון נחנך בפתיחת יום המסחר בוול סטריט בתחילת השנה, ומאז תורגם לתשע שפות ומוצג בפני משקיעים זרים, בביקורי ראש הממשלה בחו"ל, כמו בביקורו של אהוד אולמרט ביפאן באחרונה, ובמפגשי בכירים בירושלים, כמו עם המשלחת הגרמנית בראשות הקנצלרית אנגלה מרקל שהגיעה השבוע לישראל.







נא להכיר - ישראל



סרט התדמית הוא חלק מתהליך מיתוג של המדינה בחו"ל, בהיבט העסקי-טכנולוגי. משרד התמ"ת קיבל ממשרד החוץ משימה כמעט בלתי אפשרית - לעזור למתג את המדינה תוך קבלת אחריות על המיתוג העסקי, כשברקע המיתוג הטבעי שלה הוא של מדינת קסאמים וחוסר יציבות פוליטית, מול צמיחה כלכלית.



בנוסף לשבחי המולדת מפי מנהלים מוכרים בעולם, החליטה רועי עם צוות מצומצם של שמונה עובדים להעלות על נס את פריצות הדרך הטכנולוגיות, כמו הדיסק און קי של אם סיסטמס, התא הקולי של קומברס, ה-ICQ של מיראביליס והטפטפות של נטפים.



המטה עובד מול חברות ענק בעולם כתחנה ראשונה להכרת השוק הישראלי. מכיוון שחברות הענק מתנות את פעילותן בחשאיות עד לביצוע מהלך של רכישה או הקמת מרכז מחקר ופיתוח (מו"פ) בישראל, או כל התקשרות אחרת, קשה היה לעקוב אחר פעילות המטה בשנים האחרונות. על פי הסטטיסטיקה של רועי, בשלוש השנים שבהן היא מכהנת בראש המטה, ליוו אנשיה יותר מ-250 משקיעים זרים בישראל, מהם 100 ב-2007. הבולטים שבהם היו נציגי סמסונג, ג'נרל אלקטריק, קוקה קולה, SPI (של רון סטרן הקנדי שרכשה את חממת כנרות), דויטשה טלקום, סימנס ובריטיש טלקום.



התוצאות של ההשקעה המתמשכת כוללות בינתיים חשיפה של 150 חברות ישראליות, רובן סטארט-אפ, לענקים גלובלים, משאים ומתנים עם כמה עשרות בודדות מהן והשקעות בפועל בחברות בודדות. בנוסף, בשנים האחרונות מעורב המטה, כחולייה קדמית של אגפים אחרים בתמ"ת, באותם הסכמים לשיתוף פעולה שנחתמו על ידי לשכת המדען הראשי בתמ"ת עם חברות היי-טק לפתיחת מרכזי פעילות בישראל.



הצצה אל מאחורי הקלעים של המטה מגלה, שבדרך להקמת מרכז מו"פ או להשקעה בסטארט-אפ ישראלי, משקיע המטה לעתים שנתיים של עבודה מול חברות הענק. בשנתיים האלה משתפים פעולה כל אגפי התמ"ת הרלוונטיים, בהם הנספחים המסחריים, המדען הראשי, מרכז ההשקעות ומכון היצוא. עם זאת, לא פעם נראה כי המאמץ המרוכז מניב תוצאות שאינן עומדות בפרופורציות למשאבים שהושקעו.



אמנות הפיתוי



אחד משיאי המאמץ הוא "יום ישראל" בחברת הענק, שמהווה גם ההזדמנות הגדולה של חברות ישראליות מכל הגדלים להגיע לתודעת החברה הגלובלית. מדובר באירוע שנמשך יום או יותר במטה החברה בחו"ל או בישראל, במהלכו בוחנים בכירי מקבלי ההחלטות בחברה הגלובלית חברות ישראליות המועמדות לשיתוף פעולה עסקי.



המטרה של המטה היא לגרום לחברה הגלובלית להבין שכדאי לה להקים מרכז מו"פ בישראל. זה לא תמיד עובד, אך בדרך לאותה מטרה זוכות בדרך כלל כ-20 חברות ישראליות להיחשף לחברה הזרה, חברות שללא הסיוע מהתמ"ת ספק אם היו מגיעות לפתחה.



באוקטובר 2007 התקיים "יום חדשנות" בחברת התקשורת הגרמנית דויטשה טלקום. באירוע השתתפו 250 מנהלים בכירים של דויטשה טלקום ולקוחותיה לצד 18 חברות ישראליות שעברו מיון מוקפד מתוך 60 חברות שהוצגו בפני מנהלי החברה הגרמנית על פי הכוונותיה. בעקבות האירוע מקיימות כתשע חברות ישראליות מגעים לשיתוף פעולה עם החברה הגרמנית.



בנובמבר 2006 התקיים יום ישראל בג'נרל אלקטריק. באירוע הוצגו בפני מקבלי החלטות בחברה כ-20 חברות ישראליות מתחומי טכנולוגיות מים ומכשור רפואי. באחרונה התקבל מהחברה מידע לפיו היא בוחנת השקעה בתשע מהחברות הישראליות, כאשר המו"מ עם חמש מהן נמצא בתהליך מתקדם. בנוסף, ג'נרל הבהירה כי היא בוחנת הקמת מרכז מו"פ בפריפריה בישראל.



בעקבות יום ישראל שנערך בסימנס במארס 2006, השקיעה החברה בשלוש חברות ישראליות והיא בוחנת השקעות נוספות. ההסכם לשיתוף פעולה בין סימנס לחברת מקורות שנחתם ב-2006 הוא תולדה של אותו מפגש. המטה לקידום השקעות היה מעורב במגעים שהניבו את הקמת מרכז המו"פ של סייג'ן הסינגפורית בישראל ב-2007, בהסכם בין רוש לקומפיוג'ן שנחתם ב-2007, בהבאת מנהלי חברות התרופות באקסטר ומרק לישראל, ובעניין שמגלה בימים אלה באייר בשש חברות ישראליות מתוך 20 שהוצגו בפניה. פרויקט נוסף שהמטה לקח על עצמו לקדם הוא קידום ענף טכנולוגיות המים מול חברות גלובליות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully