וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר: שיחת היום גם בהודו

אורה קורן

19.3.2008 / 10:55

"השווקים הפיננסיים בעולם הם שיחת היום בהודו. אנשים בפאניקה, הבורסה מתרסקת. היא היתה 20 אלף נקודות בשיא, והיום היא הגיעה ל-14 אלף נקודות. הציפייה הכללית היא שהבורסה תמשיך לרדת, ובהודו הציבור הרחב מושקע בבורסה" - כך תיאר אתמול צחי זלצר, הנספח המסחרי של ישראל בהודו, את התגובות במשק המקומי למשבר הפוקד את השווקים הפיננסיים. "השוק ההודי תלוי מאוד בכלכלה האמריקאית, ולא שמעתי אף אחד כאן שסבור כי היא תתאושש בקרוב".

זלצר הוסיף: "הבורסה בהודו התרחבה מאוד, כמעט כל פועל הכניס לבורסה את מעט הכסף שהיה לו. כל עוד הבורסה עלתה הכל היה טוב. עכשיו זה פגע בהרבה אנשים שזה הלחם שלהם". לדבריו, משקיעים זרים, בהם לא מעט ישראלים, נכנסו דרך קרנות נאמנות שהשקיעו בבורסה ההודית. "כולם ראו את תהליכי הצמיחה וחשבו שהכסף צומח כאן על העצים. יש החברות שהתחילו לגדול לא מתוך גידול פנימי אלא על בסיס ספקולציות שאי אפשר יהיה לעצור את השוק. בשנתיים האחרונות היתה אופטימיות גדולה עם צמיחה מתמשכת של 9% בשנה".

אנשי עסקים מקומיים, אמר זלצר, לא מדברים על בעיות במימון בנקאי כתוצאה ממחנק אשראי במערב. מנגד, בבורסה גבר הקושי בגיוסי הון באמצעות הנפקות. ההערכות הן כי הקושי יגבר בחודשים הקרובים כתוצאה מהמשבר בארצות הברית.

"בשלב זה הציבור ההודי לא מצפה מהממשלה לנקוט צעדים, מתוך תפישה שמדובר במשבר עולמי. אל מול ירידת הבורסה ב-30%, הדולר דוקא התתחזק מול הרופי. ואולם, התחושה בהודו היא שהאינפלציה (5.2%) מרימה ראש ויוצאת משליטה. יהיה צורך בהתערבות בתחום הריבית כדי לצנן אותה. בנוסף, בהודו נערכים לבחירות, התקציב הממשלתי גדל וכולם מסתכלים על ההשלכות החברתיות של המשבר והביטוי שיהיה להן בבחירות ב-2009".

משקי הבית בסין ספגו הפסדים בבורסה

"בסין מודאגים מאפשרות של מיתון במשק האמריקאי, אולם רואים במשבר גם הזדמנות לבצע רכישות" - כך אמר הנספח המסחרי של משרד התמ"ת בסין, עודד ארבל. "מדברים על כך, שכל היצוא הסיני הוא 10%-15% מהתוצר ולכן גם אם יקרה משהו משמעותי בארצות הברית, זה לא ימוטט הכלכלה המקומית".

אמנם בסין מורגשת מצוקת אשראי, הסביר ארבל, אבל זו אינה נובעת מהמשבר הפיננסי במערב אלא ממדיניות מכוונת של הממשלה, שנועדה לצנן עליות מחירים. בחודשים האחרונים הקשיח הבנק המרכזי בסין כמה פעמים את ההוראות לגבי רזרבות בבנקים כנגד אשראי, כך שיציבותם דווקא עלתה.

ארבל: "הבורסה בסין צונחת - 15% בימי המסחר האחרונים, 30% מתחילת השנה. חלק מהירידות נובע ממניות האנרגיה הסיניות שהשפעתן על המדד גדולה במיוחד. משקי בית רבים נמצאים בבורסה זה כשנתיים, ואנשים שהרויחו לחם בזעת אפם והשקיעו אותו בבורסה, סופגים הפסדים. בשנתיים אחרונות הרבה משקי בית נכנסו להשקעות בשוק ההון".

לדבריו, התחושה הכללית היא שהממשל הסיני לא יאפשר התרחשות של קטסטרופה, ודאי לא בשנת האולימפיאדה שצפויה להיפתח בקיץ בסין. "אנשים מסתכלים שמאלה וימינה. כל עוד הבורסה בסין לא חריגה לעומת בורסות אחרות, כמו הונג קונג וטוקיו, אנשים משלימים עם זה כצרת רבים. אם יהיו ירידות ייחודיות לסין נראה השלטון עושה משהו בנדון", העריך ארבל.

חשש בסיגפור מהחשיפה לשווקים הגלובליים

"כמו בשאר אסיה, גם בסינגפור מרגישים בגלי הדף של המשבר", סיפרה ענת כץ, הנספחת של משרד התמ"ת בסינגפור. "הכותרת הראשית ב'ביזנס טיימס' היום היתה, שצעדי החירום של הבנק המרכזי האמריקאי (הפד) לא מרגיעים את אסיה".

הבורסה בסינגפור יורדת, אם כי פחות מזו של הונג קונג. "החשש הגדול של הסוחרים הוא מנפילות של עוד חברות פיננסים מערביות ומהשלכותיהן על אסיה", אמרה כץ. "אחרי הכל, סינגפור היא מרכז סחר ופיננסים אזורי, ורמת החשיפה שלה לשווקים גלובליים גבוהה מאוד".

הרשות המוניטרית בסינגפור, הוסיפה כץ, מאותתת שאין בעיית נזילות בבנקים המקומיים ושהם מסוגלים לעמוד בהתחיבויותיהם. "יש חשש, זה שיחת היום. ממתינים לראות, אם הפד יצליח להשקיט או למנוע משבר ארוך, לצד תחזיות פסימיות כי המשבר יהיה ארוך ועמוק ושמה שרואים זו רק תחילת קריסתם של מוסדות פיננסים ומיתון בארצות הברית".

בבורסות באירופה מסכים ירוקים

בגוש היורו מורגשת דאגה מהשלכות האירועים בארצות הברית על השוק הפיננסי באירופה, אבל מנגד נשענים קברניטי הכלכלה על האינדיקטורים הכלכליים הטובים, כמו צמיחת התמ"ג האירופי - אמר נתן צרור, הנספח של משרד התמ"ת בצרפת.

לדבריו, במדיניות האשראי של הבנקים, העסקים קטנים ומי שפועל מולם כמו קרנות הון סיכון, לא מורגשים שינויים בשטח. כן מרגישים שינוי בעסקות אשראי ממיליארד יורו ומעלה, שם השוק מת.

"המשבר בארה"ב גורם לנפילות בבורסות המקומיות, אולם דווקא אתמול (יום שלישי - א"ק) המסכים היו ירוקים, ככל הנראה בציפייה למה שיאמר הנגיד האמריקאי", הוסיף. "דו"חות של מוסדות פיננסים כמורגן סטנלי המתפרסמים בימים אלה ומראים שהירידה ברווחים אינה דרמטית, תורמים לתחושה שהמצב בגוש היורו יותר רגוע".

  • עוד באותו נושא:
  • משבר
  • עולם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully