וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בר-און: האירועים האחרונים אולי יגרמו להאטה במשק, אך לא למיתון

TheMarker

19.3.2008 / 14:43

כך אמר היום שר האוצר בישיבה בכנסת



המשבר העמוק בכלכלה האמריקאית עשוי להשפיע על שאר כלכלות העולם. רבים מנסים לנבא את הצפוי לכלכלה. יש שורה ארוכה של נבואות על פני כל הספקרום בין אופטימיות לפסימיות. נדרשת מכולנו ומהמנהיגות הכלכלית ומעצבי דעת הקהל להראות זהירות, כי האמירות שלנו מעצבות את המציאות.



אני מבין את החששות בקרב הציבור הרחב, שמושפע במישרין מהתנודתיות בשווקים הפיננסים. אני אומר בצורה האחראית ביותר - נבואות קצה אינן תורמות בשום אופן לפתרון הבעיה בדבר או בחצי דבר.



תפקידנו הוא לעקוב ולזהות ולהעמיד בפני הציבור מידע אובייקטיווי ונאמן לגבי תרחישים שונים. באוצר נמצאים עם אצבע על הדופק של התנהלות המשברים. אנחנו מנתחים את האירועים וההתפתחויות. אם תדרש פעולה נעשה זאת בצורה שקולה וללא היסוס.



מי שינתח באופן מפוקח את ההתרחשויות מבין שצריך לאמץ ראייה מפוכחת. יש נתונים אובייקטיווים של התמורות במשק הישראלי בשנים האחרונות. ישראל 2008 בעלת כלכלה מאוזנת מבעבר. גם היצוא הישראלי הרבה יותר מגוון ביחס לשנים שעבר. המשק נשען על מנועי צמיחה נוספים מבעבר. ביניהם גם מנוע הצמיחה של הצריכה הפרטית.



המרכיבים השונים של צמיחת המשק - מאזן התשלומים, שיעור התעסוקה, פילוג הצמיחה בענפים השונים - מעידים על צמיחה עיקשת.



המדיניות הפיסקאלית הקטינה את החוב הלאומי והגדילה את גמישות המשק ויכולתו לספוג זעזועים, כמו אלו שעוברים עליו עכשיו.



אינדיקטורים שונים הביאו לכך שבאחרונה שתי חברות דירוג העלו לראשונה מזה 13 שנה את דירוג ישראל.



האירועים האחרונים אולי יגרמו להאטה במשק, אך לא למיתון.



הכלכלית בישראל היא כלכלה גלובלית. אי אפשר להנות רק מהטוב שבה. כשקורים דברים פחות משמחים אנו לא יכולים לומר שעלינו זה לא יכול להשפיע. אם נהנו מפירות הצמיחה הגלובלית, גם להאטה הגלובלית עשויה להיות השפעה על המשק שלנו.



במישור הפיננסי אנו בעיצומו של תהליך כלל עולמי שהנסתר בו רב על הגלוי. במציאות של אי וודאות כל הערכה היא ניחוש פרוע. התנודתיות הגבוהה והתכופה מקשה על יכולת ניתוח השווקים. נטייה ליצור תסריטים אופטימיים או פסימיים רק על פי ירידה או עלייה של שערים. זה לא תורם לדבר.



החלשות הדולר, תופעה כלל עולמית בשנים האחרונות המתחזקת באחרונה, מול התחזקות השקל - ישפיעו על ביצועי השקל. ראש וראשון לנפגעים הוא ענף היצוא. רק 30% מהיצוא הולך לארה"ב, אך הענף מבוסס על הדולר. ההגנות של חלק מהיצואנים לא סיפקו את מטריית ההגנה הנדרשת.



בשבוע האחרון האצנו תהליכים במטרה לסייע לתעשיינים וליצואנים. פעולות שיסיתו את הייצוא והשיווק למקומות חדשים.



הפגיעה האפשרית בעלת השלכות לתחומים נוספים כמו שוק העבודה. קשה נכון לעכשיו להעריך את ההשפעה הריאלית.



ברור שלירידה הזו תהיה השפעה שלילית על המשק.



המוסדות הפיננסים בישראל, קופות הגמל, חברות הביטוח וקרנות הנאמנות, ביזרו את הסיכון בשוק ההון המקומי והעולמי. בהקשר זה ראוי ונכון לציין את ההיקף המצומצם למשבר הסאבפריים האמריקאי.



הירידות בשוקי ההון בימים האחרונות מגיעות לאחר כמה שנים של פריחה. לאור העובדה שמרבית ההשקעות מיועדות לשימוש בטווח הארוך והבינוני, ראוי לבחון אותן שלא בטווח הקצר.



עלינו לדרוש שקיפות כנורמה תאגידית.



מה תהיה ההשפעה של ההתרחשויות בעולם על השוק הפיננסי המקומי, כיצד הן ישפיעו על הצרכנים והחוסכים, מה תהיה ההשפעה על תחושת העושר - טרם ניתן לדעת. חשוב שנשכיל - אין בכך שישראל היא כפר קטן בכפר הגלובאלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully