וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח הבודק של קופת הגמל של התעשייה האווירית חושף מסחר בהיקפים גבוהים באופציות מעו"ף ממארס 2006

אתי אפללו

19.3.2008 / 16:23

בעקבות התשואה השלילית בחודש ינואר התפטר מנכ"ל קופת הגמל של התעשייה האווירית



קופת הגמל של התעשיה האווירית, אשר רשמה בחודש ינואר תשואה שלילית חריגה בגובה 8% בשל חשיפה לאופציות מעו"ף, מפרסמת היום את מסקנות הבודק שמונה לחקור את נסיבות האירוע. בעקבות הממצאים התפטר מנכ"ל הקופה הרצל יחיאל. מנהל ההשקעות נעם קושילביץ' פוטר במהלך חודש ינואר. הדו"ח מעלה כי מנהל ההשקעות נהג בניגוד להוראות ועדת ההשקעות ולא דיווח לה על חשיפות לאופציות מעו"ף.



חודש ינואר ייזכר בעיקר בשל התשואות החריגות שהשיגו הקופות חרמון ותבור של פריזמה, ומסיבת העיתונאים המתוקשרת שבאה בעקבות תשואות אלו. אולם, גם קופת הגמל של עובדי התעשייה האווירית, שמנהלת כ-4 מיליארד שקל, השיגה תשואה שלילית חריגה של 8%- בשל חשיפה לאופציות מעו"ף.



הקופה מינתה את רו"ח ערן יאראק, לבדוק את תקינות הפעולות שבוצעו בקופה. מהדו"ח של יאראק עולה כי המסחר באופציות בהיקף מוגבל של עד 3% מנכסי הקופה הותר על ידי נוהלי הקופה וועדת ההשקעות שלה, כחלק מאסטרטגית הגנה על נכסי בסיס.



מנהל ההשקעות קושילביץ דיווח לוועדת ההשקעות מידי פגישה כי אכן זהו המצב - ולא קיימת חשיפה גבוהה מכך. עם זאת, על פי דו"ח הבודק, החל מחודש מארס 2006 ובכל שנת 2007, השקיע קושילביץ' באופציות מעו"ף בהיקפים גבוהים, תוך כדי כתיבת (מכירת) אופציות בכמויות העולות על רכישת האופציות. לדעת הבודק, מדובר לא בפעילות הגנתית על נכס הבסיס, אלא על פעילות מסחר בכמות גבוהה מאוד בשוק אופציות המעו"ף.



קושילביץ' חרג מסמכותו ומהנהלים הכתובים וביצע מסחר באופציות שלא כפעילות הגנתית
על נכס בסיס ובהיקף גבוה משמעותית מהמותר.פעילות זאת חשפה את הקופה בניגוד לנהליה הכתובים ולהנחיות ועדת ההשקעות, ולא בהתאם לדיווחים שנמסרו לועדת ההשקעות בישיבותיה מידי שבועיים. בדו"ח מצוין כי מנכ"ל הקופה יחיאל לא וידא כי מנהל ההשקעות פועל בהתאם לנהלים הכתובים ולהנחיות ועדת ההשקעות.



במהלך חודש פברואר פוטר מנהל ההשקעות, נעם קושילביץ'. בעקבות דו"ח הביקורת הגיש הבוקר מנכ"ל הקופה, הרצל יחיאל, את התפטרותו לדירקטוריון הקופה. המנכ"ל ציין במכתבו כי אין ברצונו לגרום לתקלות או לנזקים בהתנהלות הקופה ולצורך שמירת רציפות הניהול הוא נכון להמשיך לשאת בתפקיד עד להחלפתו ולביצוע חפיפה נאותה.



הדירקטוריון קיבל את התפטרותו והטיל על ועדת איתור לאתר מועמד להחליפו. במקביל לדיון בממצאי דו"ח הביקורת, החליט דירקטוריון הקופה על הקמת ועדה שתמליץ בפני הדירקטוריון על שינוי מבנה פעילות הקופה והתאמתה לדרישות השוק וצרכי הבקרה המוגברים הנדרשים. בכלל זה תבדוק הוועדה האם יש להוציא את ניהול ההשקעות של הקופה לידי גורם מקצועי חיצוני. הוועדה תגיש את המלצותיה לדירקטוריון תוך 45 יום.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully