וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דני גוטמן: "מי שיקנה בנקים בוול סטריט יעשה תשואה של היי-טק"

רותם שטרקמן

20.3.2008 / 7:29

דני גוטמן, מנכ"ל דלק קפיטל, מסתכל על המצב בשווקים ורואה את חצי הכוס המלאה; "השוק מת, אין הנפקות, אף אחד לא רוצה לקנות; אבל לנו, לאנשים עם הכסף, יש הזדמנויות מטורפות", הוא אומר



כדי להקים את הזרוע הפיננסית של קבוצת דלק, שלפי התכנון אמורה להיות שווה מיליארדי שקלים ולכלול פעילויות חוצות תחומים ויבשות, עבר דני גוטמן עם משפחתו לדאלאס, טקסס.



בהתחלה הוא חשש מהשינוי, אבל האתגר הגדול של לבנות משהו מאפס, לקבל צ'ק פתוח לרכישות מבעל בית כיצחק תשובה, בתוספת 5% מהמניות של החברה החדשה - עשו את העבודה. אחר כך הוא גילה שזה לא כל כך נורא, ושבדאלאס יש קהילה ישראלית וגם קהילה יהודית גדולה. בכלל, החיים שלו די נוחים, על אף שהאירועים הדרמטיים בשוקי ההון מאתגרים את כל מי שפועל בימים אלה בשווקים הפיננסיים של ארה"ב.



לחברה שמקים גוטמן קוראים דלק קפיטל, ולפי התוכנית שלו ושל מנהלי דלק היא תשמש זרוע המתמחה בשירותים פיננסיים ברמה גלובלית, תוך כדי התמקדות בנישות ספציפיות. החברה הוקמה במאי 2006 על ידי גוטמן, שהיה עד אז מנכ"ל בית ההשקעות כלל פיננסים.



השנה וחצי הראשונות היו די אינטנסיוויות, עם רכישות בהיקף של 700 מיליון דולר. בין היתר מחזיקה דלק קפיטל בחברת הביטוח הפניקס, שרכשה את אקסלנס, את סוכנות הביטוח שקל ואת חברת גמא העוסקת בתחום האשראי. אקסלנס רכשה את קופות הגמל של מזרחי טפחות. בנוסף, רכשה דלק קפיטל את חברת הביטוח האמריקאית ריפבליק - שרכשה אף היא חברות קטנות יותר - וכן את ברק-קפיטל, חברת הנגזרים של אייל בקשי.



הרבה אקשן בשוק



מבחינת גוטמן החלק העיקרי עוד לפנינו. כעת הוא מחפש במרץ רכישות חדשות במגזר הפיננסי הקורס של וול סטריט. "יש כיום תופעה מאוד ייחודית שאני לא זוכר שהיתה בעבר", הוא אומר. "יש בנקים אמריקאיים שמחקו כבר 80%-90% מהשווי שלהם. יש כאן הכללות אצל משקיעים שלא יודעים מה קורה ובורחים. זו תופעה שמייצרת הרבה מאוד הזדמנויות. זה קצת מזכיר לי את העסקה של בינו כשהוא רכש את הבינלאומי מידי משפחת ספרא במחיר מצחיק".



אתה אומר שהנפילה במניות הבנקים בוול סטריט אינה מוצדקת?



"לא. אני אומר שהתחום הפיננסי כולו נהפך למוקצה, מניות הבנקים נפלו וחלקן לא בצדק. בנק שהיה נסחר פי שלושה על ההון העצמי, נסחר כיום ב-20%-30% מהשווי שלו אז, כלומר בהרבה פחות מההון העצמי שלו".



כלומר, יש הזדמנויות.



"קרנות ומשקיעים שישתלטו על בנקים, יעשו תשואות של היי-טק. גם אם בשלב ראשון הבנקים האלה ימחקו חלק מההון שלהם, בסוף הם ייסחרו בשווי של פי 1.5-2 על ההון העצמי. אבל לא רק בנקים. הזדמנויות יש גם במוסדות פיננסיים אחרים, בחברות שמעניקות הלוואות, בבתי השקעות ועוד".



איך האווירה כיום?



השוק כיום לא מתפקד. אין קונים. כולם מוכרים הכל. יש שווקים שנסגרו לגמרי, למשל הנפקות של מכשירים כמו CDO. אין יותר הנפקות, הכל מת. יהיה שינוי דרמטי במוצרים ובכלל בשוק, אבל מתישהו יהיו חייבים לחזור ולהנפיק מכשירים פיננסיים. הסכנה הכי גדולה של משקיעים היא לעשות הכללות, כי אז מפספסים את הפנינות. יש בנקים קטנים עם חשיפה גדולה לנדל"ן, למשכנתאות ולשיפוצים, אך יש אחרים שאין להם בכלל חשיפה לכל התחום הזה. עכשיו, שני סוגי הבנקים נסחרים באותו שווי כי יש אנטי בשוק לכל התחום".



אתה ממהר לקנות?



"לא, כי נדמה לי שיהיה יותר רע לפני שיהיה יותר טוב. כלומר המחירים עוד יירדו. האמירה 'מזומן הוא המלך', מעולם לא היתה נכונה יותר. עוד יהיו פשיטות רגל של בנקים ויהיו מיזוגים ורכישות. נכנסים בעלים חדשים, חלק מהמזרח ואחרים ממדינות ערב, שיש להם קופות מלאות, וגם הדולר הנמוך מושך אותם. הבנקים בוול סטריט לחוצים על כסף ולנו יש כסף".



מזומן הוא המלך, ואתה הולך להוציא מאות מיליונים על רכישות?



"יש לנו אפשרות גם להשתמש במניות לצורך רכישות ולא רק במזומן, אבל יש לנו גם הרבה מזומן. מה שבטוח שיהיה הרבה אקשן בשוק".



לדברי גוטמן, היקף הרכישות אינו מוגדר מראש, והעניין העיקרי הוא "לעשות את העסקות הנכונות". על אף מחנק האשראי שמורגש על רקע המשבר בשווקים, גוטמן טוען כי לעסקות טובות אין בעיות מימון.



"נכון שהמינוף צריך להיות פחות גבוה", הוא אומר, "אבל מצד שני גם המחירים ירדו בחצי, ולכן לא נורא אם נצטרך להוסיף קצת בהון עצמי. אני הרבה יותר דואג מזה שאמצא את העסקה הנכונה מאשר המימון שיהיה עלי לגייס". גוטמן מספר שאת רוב זמנו הוא מעביר עם בנקאי השקעות ויועצים חיצוניים, בחיפוש אחר רכישות מוצלחות.



מה המודל של הקבוצה שאתה בונה?



"בדומה למה שקבוצת דלק עשתה בתחום האנרגיה והנדל"ן. זו תהיה קבוצה פיננסית בינלאומית עם פעילויות בתחומי הביטוח המסחר והבנקאות. אנחנו שואפים להגיע לשליטה בכל חברה שאנחנו נכנסים אליה. בסך הכל אנחנו מאוד פעילים. נרצה להיכנס לעוד תחומים שיש בהם פוטנציאל צמיחה גבוה וגם להשתמש בשווקים ציבוריים. אנחנו בוחנים בין היתר רכישת מוסדות פיננסיים כולל בנקים".



לא בישראל, כמובן.



"לא. בישראל אתה לא יכול להיות בעלים של חברת ביטוח ובנק במקביל, ולנו יש את חברת הפניקס".



מה אמרת לבוס שלך בכלל, אביגדור קפלן, כשהחלטת לעבור לקבוצת תשובה?



"שקיבלתי הצעה מאוד מעניינת לבנות את הזרוע הפיננסית של דלק, ושזה מאתגר אותי מאוד אחרי שבע שנים בקבוצה. זו היתה הזדמנות חד-פעמית שאי אפשר לפספס".



מה עשית מאז?



"קנינו את חברת הביטוח האמריקאית ריפבליק ב-290 מיליון דולר. היינו הישראלים הראשונים שאי פעם רכשו חברת ביטוח בארה"ב, וזו גם ההשקעה הישראלית הכי גדולה בתחום הביטוח בעולם".



הצעתם להפניקס, שנשלטת על ידיכם, להצטרף לעסקה והם דחו את ההצעה.



"נכון, הצענו להם להצטרף, אבל בכל מקרה זה היה מסובך ולא היתה לנו השפעה על ההחלטה שלהם, שכן זו היתה עסקת בעלי עניין. אבל היינו מאוד מרוצים מהעסקה ולא היתה לנו בעיה גם לעשות אותה לבד".



מי זו ריפבליק?



"זו היתה חברה ציבורית שהיתה בשליטת קרן השקעות פרטית. ריפבליק הוקמה ב-1903. רכשנו את המניות מבעלת השליטה ואחר כך מחקנו אותה מהמסחר בהצעת רכש, וכיום זו כבר חברה פרטית בבעלות מלאה שלנו. בפועל, דלק קפיטל שילמה רק 240 מיליון דולר ו-50 מיליון דולר באו מהחוב של ריפבליק עצמה".



ומה קרה בריפבליק מאז?



"החברה היתה די רדומה ובעליה חיפשו אקזיט, לא השקיעו בה והיו מושכים דיווידנדים. מאז שקנינו אותה היא החלה לצמוח מאוד".



השקעתם בה?



"השקענו את כל הרווחים ועוד כספים כדי לסייע בצמיחה שלה. ריפבליק פעלה בארבע מדינות כשקנינו אותה, אבל יש לה רישיון לעבוד ב-42 מדינות בארה"ב. התחלנו להתרחב גיאוגרפית (פועלת בטקסס, אוקלהומה, לואיזיאנה וניו מקסיקו). בספטמבר 2007 נכנסנו למיסיסיפי ועכשיו אנחנו נכנסים לארקנסו, ובתוכניות שלנו גם קנזס ואריזונה ב-2008. כך שנכפיל עד סוף 2008 את מספר המדינות שאנחנו פועלים בהן, וב-2009 ניכנס לעוד מדינות, 11 בסך הכל, כמעט פי שלושה מכפי שקנינו אותה".



איך מצאתם את העסקה הזו?



"עברנו הרבה בנקי השקעות עד שהגענו אליה. אנחנו התחלנו את כל הגל של המיזוגים והרכישות בתחום הביטוח, ואחרינו היו עוד הרבה עסקות".



חוף מבטחים למשקיעים



האם המשבר לא פגע בשווי של ריפבליק?



"לא. בריפבליק אין חשיפה לסאבפריים. בסוג חברות הביטוח הזה אין פגיעה בכלל והן משמשות מעין חוף מבטחים של המשקיעים. להיפך, מכיוון שמדובר בפוליסות קצרות גם הנכסים של החברה מושקעים בנכסים קצרים מאוד בדירוג מאוד גבוה, ובגלל המשבר השווי של המכשירים האלה עלה מאוד. כולם רצו לקנות אותם ואנחנו גרפנו רווחים משמעותיים. גם הריבית ירדה ושווי תיק ההשקעות שלנו צמח. לכן דווקא נהנינו ממה שקרה בארה"ב. בכלל, חברות מסוגה של ריפבליק לא נפגעו כמעט. אין מה להשוות אותן למוסדות פיננסיים אחרים. הצמיחה של העסקים והגידול בהון העצמי, לצד הכניסה למדינות נוספות העלו את השווי שלנו בהרבה".



למה מחקתם את ריפבליק מהבורסה?



"כדי לבצע שינויים ארוכי טווח היה לנו יותר קל להפוך את החברה לפרטית. וגם התלהבנו מהחברה ורצינו כמה שיותר מניות, ומכיוון שאי אפשר לקנות יותר מ-100% מהמניות, החלטנו לקנות את המניות של הציבור".



הצמיחה של ריפבליק היא פנימית בלבד?



"לא. ריפבליק קנתה גם כמה חברות ביטוח קטנות בלואיזיאנה ואריזונה כדי להיכנס יותר מהר. אלה רכישות קטנות יחסית, בעשרות מיליוני דולרים. גם בעתיד נמשיך באסטרטגיה של צמיחה פנימית וחיצונית באמצעות רכישות ומיזוגים עם חברות אחרות".



זה לא אומר שלא תנפיקו אותה.



"יש גבול לכמה אפשר לגדול בחברה פרטית. נחזור עם ריפבליק לבורסה".



רכשתם את החברה בכמעט 300 מיליון דולר, לאיזה שווי אתם מכוונים?



"אסרו עלי להגיד מספרים, אבל תוך כמה שנים אנחנו רוצים להגיע לשווי גבוה משמעותית - במכפלות".



ריפבליק היא לא הרכישה היחידה שלכם.



"דלק רכשה את הפניקס, והפניקס רכשה את אקסלנס. יש לנו גם אופציה להגיע לשליטה בחברה ב-2009. אקסלנס רכשה את קופות הגמל של מזרחי-טפחות. בנוסף, קנינו את סוכנות הביטוח הפרטית הגדולה במשק, שקל, ואת חברת גמא שפועלת בתחום האשראי החוץ בנקאי. קנינו גם את ברק-קפיטל, החברה המובילה בישראל למסחר בנגזרים".



זו השותפות עם אייל בקשי?



"כן. מכיוון שהפכנו גדולים על ישראל, התחלנו לסחור גם בארה"ב ובאיטליה, ובקרוב נגיע גם לאסיה. בברק-קפיטל עובדים כבר 60 סוחרים".



זה עסק רווחי?



"רווחי, אבל זו חברה פרטית, אני לא יכול לדבר על מספרים".



מה עוד?



"אנחנו בוחנים גם רכישת בית השקעות בהודו. נרכוש כ-20% תמורת 25 מיליון דולר, ואחר כך נרכוש עוד מניות באמצעות הצעת רכש. אולי בהמשך נגיע לשליטה".



הכיוון הוא אסיה?



"כן, אסיה על הכוונת שלנו. מעמד הביניים שנבנה במדינות אסיה, שצומחות כל כך מהר, גורם לנו לחשוב שאנחנו חייבים להיות שם".



מה לגבי סין?



"בדקנו גם כמה דברים בסין, אבל בהודו הרבה יותר קל לפעול, גם בגלל השפה וגם בגלל הרגולציה. בסין יש יותר מגבלות רגולטוריות בתחום הפיננסי. אסור לזרים להיות בעלי שליטה. אפילו AIG, שפועלת שנים בסין, עדיין לא בשליטה".



כמה עובדים יש בדלק קפיטל?



"שלושה. אני, מזכירה ובחורה בשם מרלין הירש - מומחית אמריקאית לביטוח שעלתה לישראל. למעשה, היא ואני התחלפנו, כאשר אני עברתי לארה"ב והיא לישראל".



מה לגבי הנפקת דלק קפיטל?



"זה יגיע. אני מעריך שברגע שנבנה מספיק חברות וערך ויהיה לנו צורך במימון ציבורי, נפנה לבורסה".



עד עכשיו השקיע דלק קפיטל 700 מיליון דולר ברכישות, ולדברי גוטמן, הכיוון הוא להגדיל עוד יותר את הקבוצה הפיננסית.



יש לך 5% מהמניות.



"יש לי 5% מהמניות, לאסי ברטפלד היו"ר יש 1%, ולדלק 94%. הקמנו את החברה מאפס".



אתה תהיה מולטי מיליונר?



"תלוי ביצירת הערך שנעשה, אחרת לא יהיה שווי למניות שלי".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully