וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי בר סטרנס עלולים לאבד את מקום עבודתם - ואת הפנסיה

הראלד טריביון

20.3.2008 / 9:50

העובדים, המחזיקים יחד ב-30% ממניות בנק ההשקעות שקרס, איבדו הון עתק



מאת לנדון תומס ג’וניור



בשלהי יום ראשון נשמעו הצעקות היטב בחדר של מועצת המנהלים במטה בר סטרנס. המנכ"ל, אלן שוורץ, עדכן את בכירי הבנק בנוגע לעסקה שעליה חתם תחת לחץ עם ג'יי.פי מורגן צ'ייס והבנק הפדרלי של ניו יורק: מניותיהם בבר סטרנס תומחרו באותה עת ב-2 דולר למניה.



בן רגע, אחזקות בשווי 100 מיליון דולר ויותר בבר סטרנס נהפכו לחסרות ערך כמעט, ובכירים כמו תומס מראנו, ראש חטיבת המשכנתאות, או ברוס ליסמן, ראש חטיבת המניות, זעמו. בסוף השבוע עוד האמינו בכירי בר סטרנס כי החברה תימכר בכמה מיליארדי דולרים.



אבל 236 מיליון דולר? כיצד נמכר בר סטרנס במחיר שכזה? מדוע לא ביקשה החברה סיוע מוקדם יותר, שאלו הבכירים ואחרים, בעודם חוקרים את שוורץ וסמנכ"ל הכספים שלו, סמואל מולינארו הבן, לדברי מקורות שנכחו בפגישה.



בעבור עובדים אלה ורבים כמותם, שבילו את מרבית הקריירה שלהם בבר סטרנס, הקריסה הפתאומית היתה בלתי נתפשת. בר סטרנס, שיותר ממרבית החברות בוול סטריט, עודדה את עובדיה - מהמזכירות ועד לבכירים ביותר - להחזיק את מניות הבנק לטווח ארוך, וכך מחזיקים העובדים יותר מ-30% ממניות החברה.



בשביל ג'יימס קיין, יו"ר החברה והמנכ"ל לשעבר, אחזקותיו במניות בר סטרנס היו מקור גאווה, ולעתים נדירות הוא מכר מניות כאלה. רק לפני שנה עוד היה מיליארדר, כאשר מניית בר סטרנס זינקה למחיר של יותר מ-160 דולר. כעת שוות 5.8 מיליון מניותיו בבנק כ-28 מיליון דולר. לפי נתוני בלומברג, לשוורץ 1.02 מיליון מניות של בר.



עובדים ובכירים כאחד בבר סטרנס נמנעו מלדבר עם התקשורת בפומבי, מה שמשקף לא רק את העובדה שהעסקה טרם נסגרה, אלא גם את הזהירות שהציגו בפני מנהליהם העתידיים מג'יי.פי מורגן, שכבר הסתובבו במטה בר סטרנס ובחנו את השקעתם. אך בעילום שם, רבים הביעו את מורת רוחם. "פשוט זרקו את החיים שלי לפח", אמר אדם אחד. ביום שני אף נפוצו שמועות כי לאחר מכירת החיסול של חסכונותיהם, כמה מהבכירים כבר העמידו למכירה את בתי הנופש שלהם.



בניסיון להרגיע את הרוחות, החברה שלחה מייל לעובדים ביום שני, והבטיחה כי יקבלו את משכורותיהם - נחמה פורתא לבנקאים שכ-90% משכרם מגיע בבונוס סוף השנה, חלקו במניות, והמשכורת היא עניין שולי בהכנסתם. בר סטרנס אף אמרה לעובדים כי תעמיד לשירותם יועצים ומטפלים להתמודדות עם המשבר הפסיכולוגי שעובר עליהם.



"עולמכם היציב התערער", אמר ארי קייב, פסיכיאטר המייעץ לבכירים בעולם הפיננסים. "אתם כועסים על החברה על שאכזבה אתכם. זה לא רק הכסף. זו הבושה והאשמה. כעת השאלות הן אם אתם עדיין יכולים לממן את התשלומים על הבית, ואם עליכם לוותר על מכונית שנייה?".



אמנם היו כמה מכירות של מניות: קודמו של קיין בתפקיד, אלן גרינברג, מכר מניות בשווי של יותר מ-50 מיליון דולר מתחילת 2007. ג'פרי מאייר, בכיר בחטיבת האג"ח, מכר מניות בשווי 9 מיליון דולר בדצמבר, לפי מחיר של 89 דולר למניה. שוורץ מכר מניות בשווי 6 מיליון דולר באותה עת.



אבל באופן כללי, מרבית בכירי בר סטרנס לא מכרו הרבה מניות, והצניחה בשווי אחזקותיהם הובילה לתרעומת שמתפשטת ברחבי החברה, בעוד העובדים בוחנים את מצבם ומחפשים אחר שעיר לעזאזל.



במסדרונות בר סטרנס הוזכרו אשמים רבים: מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, ג'יימס דיימון, שקיבל טפיחה על השכם על העסקה בשל עלייה של 10% במניותיו ביום שני; הבנק הפדרלי של ניו יורק, שלחץ על קבלת העסקה; וורן ספקטור, נשיא לשעבר בבר סטרנס שהיה אחראי על קריסת שתי קרנות גידור של הבנק בקיץ שעבר; ואחרונים חביבים, קיין ושוורץ, שלא גייסו מספיק הון לחברה בשנה שעברה. קיין ושוורץ לא מסרו תגובה.



מי שדיברו עם קיין אמרו כי הוא המום מקריסתה המהירה של החברה, שבה עבד מאז שנות ה-60. כיו"ר, הוא לא היה שותף פעיל במגעים עם ג'יי.פי מורגן, אך הגיע למשרדי הבנק כשהוא מחזיק בסיגר כהרגלו.



שוורץ, לעומת זאת, אמר למקורביו בבר סטרנס כי הצעת הרכש היתה הטובה ביותר שיכלו לקבל, וכזאת שתהיה מקובלת על כל קהלי היעד של החברה.



כלל לא ברור אם מרבית בכירי בר סטרנס יתמכו בעסקה כשיגיע הנושא להצבעתם בחודשים הקרובים, מה שמעלה ספקות לגבי אישורה על ידי בעלי המניות. אבל בעבור מרבית עובדי בר סטרנס, שרבים מהם לא רק עלולים למצוא עצמם מחוסרי עבודה, אלא גם ללא פנסיה, זוהי מחשבה מפחידה למדי. "אנחנו פשוט מקווים שליהמן ברדרס לא יקרוס, כי אז יהיו הרבה יותר מדי בנקאים בשוק של מחפשי העבודה", אמר בנקאי השקעות שסירב למסור את שמו.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully