וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרושה תוכנית כלכלית חדשה

ירון זליכה

20.3.2008 / 10:11

המדיניות הכלכלית שהונהגה במארס 2003 חוללה את תקופת הצמיחה הארוכה בתולדות המדינה. ואולם, לכל תעלול יש גבול. אי אפשר להסתמך על זרי הדפנה של העבר

על פי העולה מכותרות העיתונים הכלכליים, הרי שבשבוע שעבר התבטא מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, באופן מעורר השתאות. לטענתו, כפי שצוטט בתקשורת, "אין אינדיקציות להאטה במשק". יתר על כן, אריאב אף הרחיב: "כל המערכת הפיננסית מתפקדת כהלכה". כעבור כמה ימים ביקש להסתייג מחלק מהדברים וטען כי ההערכה שצפויה האטה בצמיחה היא סבירה.

לאורך השנה האחרונה גוברות והולכות האינדיקציות השליליות באשר למצב המשק. כך מאיימים מחירי חומרי הגלם הגואים, ובכלל זה מחירי הנפט שהרקיעו שחקים, על הייצור התעשייתי; כך מאיימת התחזקותו של השקל הן ביחס לדולר והן ביחס ליורו (כ-10% ביחס לשיא בשערו) על היצוא הישראלי; כך מאיימים גם המיתון בארה"ב והשפעתו על הצמיחה בעולם על היצוא; כך החל באחרונה בנק ישראל להתערב במסחר במטבע חוץ לראשונה זה עשור, להזכירנו עד כמה שברירית יציבותנו; וכך מאיימים המשבר בשוקי ההון בעולם וחולשתו של שוק ההון הישראלי על ההשקעה הפרטית.

כמו כן, מאיימים גם לחצי המחירים (האינפלציה חרגה לראשונה זה שנים מיעד האינפלציה העליון), נטל המס העולה והירידות המשמעותיות בשווי קופות הגמל, קרנות הפנסיה וקרנות ההשתלמות (שבאמצעותן נפגע רכוש הציבור) על הצריכה הפרטית, כך חלה השנה נסיגה מדאיגה בהיקף ההשקעות הזרות במשק הישראלי, כך הולכים ומתרבים הדיווחים על ירידה ברווחיותן של חברות גדולות, וכך המשבר שפוקד את מניית בנק הפועלים, כמו גם את מניותיהן של כמה גופים פיננסיים נוספים, מעיד כי לא "כל" (כלשונו של אריאב) המערכת הפיננסית מתפקדת כהלכה.

ואם עוד לא עייפתם, הנה כמה אינדיקציות נוספות לקינוח - אם את נזקי מלחמת לבנון השנייה עוד ספג המשק, הרי שאת המשבר הביטחוני שיצרה ההתנתקות ברצועת עזה והשפעתו על אזורים גדלים והולכים כשדרות, אשקלון ובעתיד אולי אף אשדוד, הוא כבר יתקשה לספוג.

המדיניות הכלכלית שהונהגה במארס 2003 חוללה את תקופת הצמיחה הארוכה בתולדות המדינה. ואולם, לכל תעלול יש גבול. האם באמת סבורים ראשי האוצר שלאורך שנים יהיה די במדיניות של אי עשייה מוחלטת והישענות על פירות הצמיחה של העבר?

מן האינדיקציות הרבות שסובבות אותנו כבר חודשים עולה בבירור כי דרושה תוכנית כלכלית חדשה, ולא עוד הסתמכות על זרי הדפנה של העבר.

הכותב הוא ראש ההתמחות בחשבונאות בקריה האקדמית אונו ולשעבר החשב הכללי באוצר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully