וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבוס החליט להיפרד ממך לשלום?

מהם פיצויי פיטורים? למי מגיע פיצויים? ומה קורה במצב שבו לקראת תום השנה העובד מפוטר במטרה להימנע מתשלום פיצויי פיטורים?

מהם פיצויי פיטורים?
פיצויי פיטורים הינם זכות של העובד לקבל פיצוי ממעבידו פיצוי כספי בגין פיטורי העובד.
הזכות לקבלת פיצויי הפיטורים נקבעה בחוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג-1963, והם נחשבים כזכות סוציאלית מוגנת על ידי משפט העבודה.

מי זכאי לפיצויי פיטורים?
מי שעבד שנה אחת ברציפות אצל אותו מעביד זכאי לקבל פיצויי פיטורים.
עובד עונתי שעבד שתי עונות בשתי שנים רצופות, אצל מעביד אחד או במקום עבודה אחר ופוטר, זכאי לקבל ממעבידו שפיטרו פיצויי פיטורים. "עונה" חוק פיצויי פיטורים היא שלושה חודשים רצופים בשנה שבהם עבד לפחות 60 יום.

מהי רציפות בעבודה?
רציפות בעבודה היא כל תקופת עבודה רצופה אצל המעביד.
ישנם מקרים בהם למרות שהעובד לא עבד תיחשב התקופה לצורך רציפות העבודה של העובד, לדוגמא:שירות מילואים,שבת או ימי מנוחה שבועיים וכן ימי חג וימים שלא נהוג לעבוד בהם.

מה קורה במצב של חילופי מעבידים (מכירת מפעל/חברה)?
עובד שעבר ממקום עבודה למקום עבודה אצל אותו מעביד ונתחלפו המעבידים במקום העבודה הנוכחי, זכאי לקבל פיצויי פיטורים מהמעביד הקודם בעד תקופת עבודתו אצלו או במקום העבודה הקודם כאילו פוטר העובד ביום חילופי המעבידים כאמור.
המעביד החדש יכול לקחת על עצמו את האחריות לפיצויי הפיטורים שהיה העובד זכאי לקבלם מהמעביד הקודם כאמור, אם נתן התחייבות בכתב כלפי עובד.

מה קורה במצב שבו לקראת תום השנה העובד מפוטר במטרה להימנע מתשלום פיצויי פיטורים?
החוק קובע מפורשות כי פיטורים סמוך לפני סוף שנת עבודה ראשונה, יראו אותם – אם לא הוכח היפוכו של דבר – כאילו נעשו מתוך כוונה להימנע מחובת תשלום פיצויי פיטורים ואין פיטורים כאלה פוגעים בזכות הפיצויים.

עובד שנפטר
נפטר עובד, ישלם המעביד לשאיריו, פיצויים כאילו פיטר אותו.

מה השווי של פיצויי הפיטורים? אילו רכיבים בשכר ייחשבו לצורך חישוב פיצויי הפיטורים?
הפיצויים הנפסקים הם שווי ערך למשכורת חודש שכר עבור כל שנת עבודה של המפוטר.
תקנות פיצויי הפיטורים (חישוב הפיצויים) קובעות כי אם מדובר השכר מורכב מרכיבים בסיסיים וקבועים, אזי יש לשלם בגינו פיצויי פיטורין.
אם מדובר בתוספות מותנות (שעות נוספות מותנות, אחוז ממכירות וכו') הן לא ייחשבו לצורך הפיצויים. בנוסף יחשבו לחלק מהשכר הרכיבים הבאים: שכר יסוד, תוספת ותק, תוספת יוקר, תוספת משפחה וכן אם נכללה בשכר עבודה תוספת מחלקתית או תוספת מקצועית, יראו תוספות אלה כחלק משכר היסוד.

פיצויי הלנת פיצויי פיטורים
יש לשלם לעובד את פיצויי הפיטורין בסמוך למועד הפיטורים. אם המעביד מעכב או מלין את פיצויי הפיטורים של העובד שלא כדין אזי יהיה זכאי העובד לפיצויי גם בגין הלנת פיצויי הפיטורים.

מקרים בהם תחשב התפטרות של עובד כפיטורים:
1. התפטרות בשל מצב בריאות לקוי: במידה ועובד מתפטר בשל מצב בריאות לקוי שלו או של בן משפחתו (בן זוג, ילד, הורה, נכד או סב), כאשר הממצאים הרפואיים (של רופא תעסוקתי) הראו כי תנאי העבודה ושאר נסיבות העבודה היו סיבה מספקת להתפטרות החוק קובע כי רואים את התפטרות העובד כפיטורים, לצורך קבלת פיצויי פיטורים.
2. התפטרות על מנת לטפל בתינוק:במידה ועובדת מתפטרת תוך תשעה חודשים מיום שילדה, על מנת לטפל בילד, רואים את התפטרותה כפיטורים. דין דומה חל על התפטרות תוך 9 חודשים מיום שאומץ ילד, ובלבד שטרם מלאו לו 13 שנים.
3. התפטרות עקב שינוי מקום מגורים:במידה ועובד מעתיק את מקום מגוריו באחת מן הנסיבות הקבועות בתקנות, הוא זכאי להתפטר בדין מפוטר.
4. התפטרות עקב הגעה לגיל פרישה: תיחשב התפטרותו כפיטורים.
5.התפטרות עקב הרעה מוחשית בתנאי ההעסקה: במידה ועובד מתפטר עקב הרעה מוחשית בתנאי העבודה כגון: הפחתת שכר חד-צדדית ניכרת, שינוי שעות ההעסקה, אי תשלום שכר בזמן,
במידה וישנה הרעה בתנאים, העובד זכאי להתפטר והתפטרותו תיחשב כפיטורים. יחד עם זאת, עליו להוכיח שההתפטרות הייתה כתוצאה מההרעה, וכן עליו לתת למעביד התראה טרם ההתפטרות כי בכוונתו להתפטר עקב הרעת התנאים במידה ולא ישוב המצב לקדמותו, ולתת למעביד הזדמנות להשיב את המצב לקדמותו.

הערה: אין במידע הנ"ל משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני ואין להסתמך על האמור מבלי להוועץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

הכותב: עו"ד עמית חלמיש יועץ משפטי בארגון פעמונים.
ארגון פעמונים לשיקום כלכלי מעניק סיוע למשפחות לעמוד על רגליהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully