וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הפדרלי נחלץ לעזרת וול סטריט: מרחיב את מגוון האג"ח שיסכים לקבל כבטחונות להלוואות

נמרוד הלפרן

20.3.2008 / 21:50

המכרז הראשון בסך 75 מיליארד דולר בשבוע הבא



הבנק הפדרלי נקט היום בצעד נוסף שנועד לתמוך במגזר הפיננסים האמריקאי, כאשר הודיע כי יעמיד בשבוע הבא הלוואות בהיקף של 75 מיליארד דולר לבנקי ההשקעות הגדולים של וול סטריט. במקביל הרחיב הפד את מגוון האג"ח שיקבל כבטחונות להלוואות, והודיע כי יסכים לקבל אג"ח מגובות משכנתאות כמו גם אג"ח מגובות הלוואות למימון נדל"ן מסחרי.



המכרז, אשר יתבצע ביום חמישי, מהווה חלק מתוכנית עליה הודיע הבנק הפדרלי לפני שבוע, במסגרתה יעמיד הלוואות בסך 200 מיליארד דולר לבנקים, והסכים לקבל כבטחונות חלק מהאג"ח מגובות משכנתאות המכבידים על מאזני הבנקים הגדולים בארה"ב ואשר הסבו להם הפסדים בסך מיליארדי דולרים. מכרזי הבנק הפדרלי יתבצעו מדי שבוע.



הבנק הפדרלי של ניו יורק, אשר מנהל עבור הפד את המכרזים, החליט על הקלה נוספת בתנאי ההלוואות, והרחיב את רשימת הבטחונות שיתקבלו מלווים, כך שיכללו גם אג"ח מגובות משכנתאות כבר במרכז השבועי הראשון, במקום כוונתו המקורית לעשות זאת רק החל מהמכרז השבועי השני. "ההחלטה על השינוי התקבלה לאחר התייעצוות נרחבות עם משתתפי השוק", נאמר בהודעת הבנק הפדרלי של ניו יורק היום.



בשבוע החולף, מאז החלטת הבנק הפדרלי לתאם את רכישת החירום של בנק ההשקעות בר סטרנס, בניסיון למנוע את קריסתו, ספג הפד ביקורת בגין היחלצותו לעזרת מגזר הבנקאות האמריקאי.



יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר, פול וולקר, אמר שלשום כי החלטת הבנק הפדרלי להלוות כספים לבנק ההשקעות בר סטרנס (סימול BSC) כדי למנוע את קריסתו מהווה צעד חסר תקדים של הפד, ו"מעלה כמה שאלות ממשיות" כדבריו, לגבי תפקידו ותבונתו של הבנק המרכזי של ארה"ב, ושל העומד בראשו בן ברננקי.



בראיון לתוכנית של צ'רלי רוז בערוץ הטלוויזיה PBS ציין וולקר הצעדים הקיצוניים שבהם נקט הפד מסמנים הרחבה של התפקיד שממלא הבנק המרכזי בניהול הכלכלה האמריקאית. "אנו עדים לצעדים של הבנק הפדרלי אשר היו במובנים מסוימים קיצוניים יותר מאשר כל צעד בו נקט הבנק בעת משבים פיננסים בעבר, והדבר מעלה מספר שאלות אמיתיות", אמר וולקר. לדבריו, החלטת הפד להסדיר את קניית החירום של בר סטרנס על ידי ג'יי.פי מורגן צ'ייס מחייבת גם הידוק של הפיקוח על בנקי השקעות דוגמת בר סטרנס.



מבקר חריף נוסף של יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, הוא המשקיע ג'ים רוג'רס, אשר קרא להתפטרותו של ברננקי לאחר שהבנק הפדרלי הודיע כי יסכים לקבל אג"ח מגובות משכנתאות כבטחונות להלוואות. "לו הייתי במקומו, הייתי מבטל את מוסד הבנק הפדרלי ומתפטר", אמר רוג'רס בראיון לערוץ חדשות הפיננסים CNBC בשבוע שעבר. "ככה לא היה לנו מישהו שמדפיס כסף, לא היתה לנו אינפלציה, לא היה לנו דולר קורס", אמר רוג'רס, אשר הוסיף כי לעיתים נדרש מיתון כדי לטהר את הכלכלה, וכי ניסיונות הפד למנוע אותו רק יחריפו את הבעיות.



הודעת הבנק הפדרלי מהיום מצטרפת לשורה של צעדים בהם נקט הבנק באחרונה בניסיון להגביר את הנזילות בשווקים לנוכח מחנק האשראי. עד כה התחייב הפד להעמיד הלוואות בסך יותר מחצי טריליון דולר לרשות מגזר הפיננסים, לאחר שמוקדם יותר החודש הציע הפד לבנקים ומוסדות פיננסים גדולים אחרים הלוואות קצרות טווח לתקופות של 28 יום בסך 200 מיליארד דולר.



שלשום, הוריד הבנק הפדרלי את הריבית בארה"ב ב-0.75% לרמה של 2.25% - רמתה הנמוכה ביותר מאז חודש דצמבר 2004 - בניסיון להשיב את אמון המשקיעים במגזר הפיננסים האמריקאי ובכדי לתמוך בצמיחת הכלכלה בארה"ב הכורעת תחת נטל המשברים בשוקי הדיור והאשראי.



בכך השלים הפד סדרה של שש הורדות ריבית בתוך חצי שנה, במסגרתן חתך את הריבית בשיעור מצטבר של 3%, מרמה של 5.25%. מתחילת השנה הוריד הפד את הריבית ב-2%. הבנק הפדרלי גם הותיר פתח להורדות ריבית נוספות, וציין כי הסיכונים להאטה נותרו בעינם, וכי יפעל לפי הצורך בתחום מדיניות הריבית.



"החלטת הריבית, כמו גם החלטות אחרות שהתקבלו מוקדם יותר, ובכלל זה צעדים להגברת הנזילות בשווקים, אמורים לתמוך בצמיחה מתונה לאורך זמן ולצמצם את הסיכונים בתחום הפעילות הכלכלית", נמסר בהודעת הריבית של הבנק הפדרלי שלשום. "האיומים להאטה בצמיחה נותרו בעינם", נאמר בהודעה.



החוזים על הריבית הפדרלית בארה"ב (Fed Funds futures), הנסחרים בבורסת החוזים של שיקגו ומשקפים את ציפיות השוק מהריבית הפדרלית, מעניקים כעת סיכוי של 56% לכך שהבנק הפדרלי יחליט על הורדת ריבית בשיעור של 0.5% לרמה של 1.75% בחודש אפריל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully