וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפור הכיסוי של בנק ישראל

איתן אבריאל

21.3.2008 / 8:57

האם יש לתוכנית עליה הכריז אמש בנק ישראל קשר כלשהו, לחוזק של השקל ולהתערבות שביצע בנק ישראל לפני שבוע כדי לעצור את קריסת הדולר?

האם המהלך המפתיע החדש של בנק ישראל הוא תוכנית כלכלית לטווח ארוך שיוצאת לדרך בעיתוי מתוחכם או שהיא למעשה מסך עשן אחד גדול? האם ייתכן כי היא למעשה התערבות בוטה בשוק המט"ח על מנת להמשיך להעלות את הדולר, מבלי לקרוא לדבר בשמו? אלו הן השאלות שנשאלו אתמול אחר הצהריים על ידי סוחרי המט"ח.

מצד אחד, לבנק ישראל יש סיפור משכנע: בניגוד למדינות רבות אחרות, לא הקפידה ישראל להגדיל את יתרות המט"ח שלה, וכעת יש לה פחות רזרבות, במונחים של תוצר מול יתרות, מאשר למדינות רבות אחרות. לפיכך, ולאחר דיונים של חודשים רבים, המלצות מטעם גופים כלכליים בינלאומיים רבים, וקבלת ברכת הדרך משר האוצר וראש הממשלה, החליט הבנק המרכזי לצאת עם תוכנית להגדיל את יתרות ההמרה של פחות מ-30 מיליארד דולר כיום לרמה של 40 מיליארד דולר.

המשמעות היא רכישת דולרים בשוק הפתוח בהיקף של 10 מיליארד דולר, כאשר המהלך יתבצע על ידי טפטוף יומי שיתבטא ברכישת 25 מיליון דולר ליום, מדי יום, באופן קבוע.

האם יש לתוכנית הזו קשר כלשהו למשבר הפיננסי, לחוזק של השקל ולהתערבות שביצע בנק ישראל רק לפני שבוע כדי לעצור את קריסת הדולר? בבנק ישראל אומרים שלא, אבל מודים שהעיתוי אינו מקרי לחלוטין. "אם כבר צריך לרכוש דולרים", אומרים גורמים בבנק המרכזי, "מדוע שלא לעשות זאת כאשר הדולר כה נמוך וכאשר בשוק יש זרם קבוע של היצעים?".

אלא שרוב סוחרי המט"ח הפועלים בחדרי העסקות בתל אביב לא קונים את הסיפור הזה, לא את תחילתו ולא את סופו. לתפישתם, כל הסיפור של הגדלת יתרות המט"ח מוזר, תמוה, ובלתי הגיוני - וכל כולו נועד לספק סיבה לעובדה הבסיסית עצמה: בנק ישראל מודיע שהוא יזרים בשנתיים הקרובות ביקושי דולרים בסכום ענק של 5 מיליארד דולר לשנה - הכל מתוך מטרה להחליש את השקל ולהחזירו לכיוון ה-4 שקלים לדולר.

"למי אכפת מהיקף הרזרבות? את מי זה מעניין?", אמר סוחר אחד. סוחר אחר קבע כי "יש עשרות עבודות מחקר בנושא היתרות, בנק ישראל פשוט בחר כמה מחקרים שמתאימים לו לסיפור כיסוי כדי לבצע עוד סוג של התערבות בשוק לטובת הדולר". ואילו סוחר שלישי, הפועל בבנק זר הנמצא בחו"ל, הגיב בדרך המקורית ביותר: הוא פשוט התפקע מצחוק. סוחר נוסף הציג טיעון שעשוי להביך את בנק ישראל: "אם השקל היה נסחר היום ב-4.8 שקלים - האם גם אז היו מחליטים בבנק ישראל להגדיל יתרות על ידי רכישת 10 מיליארד דולר בשוק?"

האמת, ייתכן, נמצאת בין שתי הטענות. בנק ישראל באמת מבקש להגדיל את היתרות, אבל הוא ניצל את ההכוונה הזו למטרה הרבה יותר גדולה, מיידית ומעשית: רכישת דולרים בהיקף משמעותי, המעבירה מסר ברור לשוק ולפעילים שמבינים עניין, ויוצרת ביקוש קבוע בהיקף שמקזז חלק גדול מעודפי המט"ח הזורמים לישראל, ואחראים על התחזקות השקל בשנה האחרונה.

לכך יש השלכות די מיידיות על המשק הישראלי: אם הפעולה של בנק ישראל אכן תביא לעליית הדולר, הרי שהאינפלציה בישראל צפויה לעלות בקצב מהיר ממה שראינו עד כה. המשמעות היא עליית הדולר, אינפלציה - ולאחר מכן תהליך מהיר של העלאת הריבית כדי להתמודד עם הצרה החדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully