וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד: ברדוגו נסחט על ידי מזכירתו ופעיל ליכוד, כדי להגדיל חלקם בכספי השוחד

יהונתן ליס

21.3.2008 / 9:15

הוארך מעצרם של החשודים בסחיטה; זכיינים לשעבר מאשימים: מכרז מפעל הפיס היה מוטה לטובת מקורבים



מאת יהונתן ליס ורותי חירותי זינגר



פרשת החשדות לשוחד במפעל הפיס הסתעפה אתמול, כשדווח על חקירת החשד לסחיטה באיומים של עו"ד יעקב ברדוגו, מנכ"ל מפעל הפיס לשעבר. היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל), חוקרת חשד לפיו פעיל הליכוד גמליאל (גומא) חסין, ומזכירתו לשעבר של ברדוגו, חן אורן, סחטו אותו על רקע החשדות לשוחד במפעל הפיס. חסין ואורן נעצרו שלשום ואתמול הוארך מעצרם.



במסגרת הפרשה בודקת המשטרה את החשד כי חסין וברדוגו סייעו למקורביהם לזכות בזכיונות שיווק אזוריים של משחקי מפעל הפיס, בתמורה לתשלום. על פי החשד, התשלום הועבר בחלקו לגורמים שונים במפעל הפיס, שהסדירו את זכייתם במכרז.



במשטרה מעריכים כי יתרת הכסף אמורה היתה להתחלק בין ברדוגו, שכבר לא כיהן בתפקיד בארגון לבין חסין. לצורך כך אף הוקמה, על פי החשד, חברה שבראשה עמדה אורן, אליה הוזרמו כספי הזכיינים לאחר שזכו במכרז. אלא שבמשטרה מעריכים כי בין ברדוגו לחסין התגלע ויכוח על חלוקת הכסף ביניהם. בעקבות המחלוקת, סחטו חסין ואורן את ברדוגו, וזה התלונן נגדם במשטרה.



אתמול שוחררו למעצר בית שלושת הזכיינים של מפעל הפיס שנעצרו כחשודים במתן שוחד לברדוגו: אלון אלרואי, חיים גולן ורפאל דיין. השלושה נחקרו בחשד כי שיחדו את המנכ"ל לשעבר כדי לזכות במכרז להפעלת נקודות המכירה של משחקי מפעל הפיס ב-2004. השלושה לא הכחישו בחקירתם כי שילמו לברדוגו באמצעות המחאות בנקאיות לאחר זכייתם במכרז. אלא שעורך דינם, יוסי זילברברג, טען שהתשלום הועבר לברדוגו רק בעבור ייעוץ לצורך הגדלת הרווחים בעתיד. צוות החקירה בודק כעת למי הועברו סכומי הכסף ששילמו הזכיינים, והאם הכסף נועד לשחד גורמים שונים במפעל הפיס.



זכיינים אחרים, שלא זכו במכרז המדובר, טוענים כי הוא בוצע באמצעים לא כשרים ותוך כדי העדפה מכוונת של אחרים. "כל מה שטענו לפני שלוש וחצי שנים היה נכון ובאמת לא הבנו איך זה שהכל עובר בשתיקה, שהמשטרה לא חוקרת. לכן זה כל כך משמח לראות שכן זז משהו", אמר אתמול ל"הארץ" גורם שהיה מקורב לאחד הזכיינים לשעבר. לטענת המתמודדים שלא זכו, הזכיינים שנבחרו אינם עומדים אף לא בתנאי הסף הראשוניים שהציב מפעל הפיס למועמדות. כך למשל, לטענתם, נגד לפחות אחד מהזוכים התנהלה בזמן התמודדותו חקירה פלילית שהוא אף הצהיר עליה. מתמודדים אחרים לא עמדו בתנאי הצהרת הערבויות הכספיות שהתבקשו להציג, וכן נטען כי לפחות מתמודד אחד, שלא עמד בתנאי הסף אך נבחר, הוא קרוב משפחתו של בעל עמדת מפתח לשעבר במפעל הפיס. עוד הועלו טענות לתשלום שוחד בעבור זכייה. לאור הטענות למכרז לא כשר, אף הגישו מספר מתמודדים תביעות לבתי המשפט נגד מפעל הפיס, אשר בסופו של דבר לא נידונו בבית המשפט.



"הבנתי מהר מאוד שאדם פרטי לא יוכל להילחם נגד גוף כמו מפעל הפיס. הבנתי שזה עשוי להיגרר שנים ובסוף ילחצו אותי להתפשר", הסביר שמואל ניר, זכיין לשעבר, מדוע משך את עתירתו בעניין. "מפעל הפיס זו קלחת שלא רציתי לקחת בה יותר חלק, היום אני במקום אחר וטוב לי אבל אז הייתי פגוע. הבנתי שהעובדה שהייתי אדם ישר לא התאימה", אמר.



עם היוודע בחירתם של הזכיינים החדשים ב-2004 פנו גם מספר מתמודדים חדשים למשטרה והגישו תלונה. במשטרה נאסף חומר רב, אך המעורבים בפרשה לא נחקרו, ולטענת כמה מעורבים לשעבר במכרז, חוקרי המשטרה כלל לא הגיעו אליהם כדי לגבות מהם את עדותם.



ביולי 2004 פירסם "הארץ" עדויות של מתמודדים שלא זכו, ולפיהן הם קיבלו פניות מגורמים, שהציגו עצמם כמקורבים לפוליטיקאים מסוימים, וביקשו תשלום כספי תמורת זכייה במכרז. "אדם שאני מכיר פנה אליי במהלך תקופת ההתמודדות, והציע לי להיפגש עם שני אנשים שטען כי הם מקורבים לבכיר במפעל הפיס. שאלתי ?למה לי להיפגש אתם?' והוא שאל אותי בחזרה ?אתה רוצה לזכות במכרז?'. נפגשנו בבית קפה באשדוד. הם הציגו עצמם שוב, קשרו עצמם לבכיר,ז ואמרו שהם יכולים להביא לי את המכרז. ?הכסף ישולם על פי ההצלחה' אמרו. שאלתי כמה? חמישים, מאה אלף? והם רק הנהנו בראש", סיפר אחד המתמודדים.



זמן קצר אחרי שפורסמו שמות הזכיינים, התקבל במשרדי מפעל הפיס מכתב אנונימי ובו רשימת שמותיהם של כמה מהזוכים ולצדם סכומי השוחד שהסכימו, לכאורה, לשלם בעבור זכייתם. מתמודד אחר סיפר כי פעיל פוליטי מעורה היטב ידע לספר לו כמה שבועות לפני היוודע תוצאות המכרז שהוא "מחוץ לסיפור", משום שהדברים כבר סגורים.



מקורות משטרתיים המעורים בחקירת הפרשה טענו אתמול כי מוקדם לדעת אם יוגשו כתבי אישום נגד החשודים. "חקירת פרשת מפעל הפיס מתנהלת כבר כמה חודשים, ולמרות זאת החקירה לא הצליחה עדיין לבסס את החשדות הראשוניים שהועברו לידינו", אמרו.



שיטת הזכיינים של מפעל הפיס? שיווק המשחקים מבוצע במתכונת הזכיינות: כל זכיין אחראי על אזור שכולל כ-300 נקודות מכירה. הוא מגלגל כ-375 מיליון ש' בשנה ומקבל עמלה שמגיעה לכ-7 מיליון ש'. ב-2004 מפעל הפיס ערך מכרז לתפקיד, אף שאינו מחויב לכך, לאחר שהתקבלו תלונות על העדפת מקורבים


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully