וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האגודה למען ברדוגו: למה בדיוק קיבל מיליון שקל "דמי ייעוץ"?

גידי וייץ

21.3.2008 / 9:42

מנכ"ל מפעל הפיס לשעבר, עו"ד יעקב ברדוגו, קיבל בסוף השנה שעברה עמלה של למעלה ממיליון שקלים מהאגודה למען החייל ■ באגודה טוענים כי העמלה ניתנה בתמורה לסיוע שהעניק בגיבוש הסכם עם מפעל הפיס ■ בפיס מכחישים ■ שמו של ברדוגו עלה בימים האחרונים בה



ב-1999 כיהן עו"ד יעקב ברדוגו כמנכ"ל מפעל הפיס. בפיס הוחלט באותה שנה להגיע להסדר עם המתחרים הקטנים בתחום ההגרלות. מתחרים אלה היו האגודה למען החייל ומגן דוד אדום, שהפיצו גם הם כרטיסי הגרלה. בתמורה להפסקת ההגרלות מצד גופים אלה התחייב מפעל הפיס להעביר אליהם מדי שנה מיליוני שקלים. ב-2004, בסופו של מו"מ בין הפיס לאגודה למען החייל, הוחלט לחדש את ההסכם, ולכווץ את סכום ההקצבה השנתית מ-12 מיליון שקלים לשמונה מיליון שקלים בלבד לתקופה בת שלוש שנים.



ב-2007 נחתם הסכם חדש לארבע שנים, שבדומה לקודמו הבטיח הקצבה שנתית של שמונה מיליון שקלים לאגודה למען החייל - 32 מיליון שקלים בסך הכל.



תחקיר "הארץ" מגלה, כי כ-1.2 מיליון שקלים מהסכום הופרשו לפני כמה חודשים לכיסו של עו"ד ברדוגו, ששימש אז יועץ לענייני תרומות של האגודה למען החייל. בכירים במפעל הפיס העלו תמיהות קשות לגבי העברתו של החלק מהסכום המוקצב לכיסו של ברדוגו. הבכירים טענו, כי להסכם בין מפעל הפיס לבין האגודה למען החייל לא קדמו כל מחלוקת או ויכוח שחייבו העברת עמלה גדולה למתווך.



בכיר במפעל בפיס ששמע השבוע על העברת הכספים לברדוגו הגיב בפליאה: "לא ראינו את ברדוגו, הוא לא היה כאן בשום דיון. אני לא מבין למה שילמו לו". בכיר אחר במפעל הפיס: "ההבדל היחיד בין ההסכם הזה (שנחתם ב-2007; ג"ו) לקודמו הוא התאריך. זה הכל. לא היו בינינו ויכוחים, לא היו דיונים מרים או הסתבכויות. אף פעם לא התקבלה כל החלטה בפיס לבטל את ההסכם עם האגודה או להוריד את סכום הכסף".



"מנכ"ל הפיס שאול סוטניק הודיע בתחילת 2007 במפורש למנכ"ל האגודה למען החייל אז, תא"ל (מיל') אריה פישביין, כי הוא מתכוון לחדש את ההסכם הקודם. סוטניק ביקש מפישביין לחכות עד שמפעל הפיס יקבל היתר ממשרד האוצר להתחייבויות כספיות עתידיות. בסופו של דבר נחתם בין האגודה למען החייל לבין מפעל הפיס, אותו הסכם בדיוק עם הארכה של שנה.



אז מדוע זכה ברדוגו בעמלה? ב-2007 החליט פישביין, בתיאום עם מי שכיהן כיו"ר האגודה, אלוף (מיל') יצחק איתן, לשכור את שירותיו של עו"ד ברדוגו כיועץ מיוחד לגיוס תרומות. ברדוגו הוא שיצר את הקשר עם פישביין, והציע לו את שירותיו בהשגת אישור הגרלות ממשרד האוצר לאגודה למען החייל. מדובר באותן הגרלות שבוטלו בהסכם מהתקופה שברדוגו כיהן בה כמנכ"ל מפעל הפיס.



מכאן התגלגל ברדוגו לתפקיד היועץ להשגת תרומות בעבור האגודה. בהסכם שנחתם אתו הובטחה לו, לטענת האגודה, עמלה של אחוזים בודדים מכל תרומה שישיג. בפועל, לפני כמה חודשים הועברו לכיסו של ברדוגו למעלה ממיליון שקל מהכספים שעברו ממפעל הפיס לאגודה למען החייל. זאת, בזמן שברדוגו כלל לא שוחח עם מנכ"ל מפעל הפיס סוטניק, האיש החתום על ההסכם מטעם הפיס.



המנכ"ל לשעבר פישביין, ששכר את שירותיו של ברדוגו, התקשה להסביר בשיחה עם "הארץ" מה היו הקשיים ערב חתימת ההסכם, שחייבו את העסקתו של יועץ מיוחד. "הוא קיבל כסף על ההסכם עם מפעל הפיס. בזה הוא עסק", אמר פישביין.







מה היו הפעולות בעבורן זכה ברדוגו לסכום העתק?



"אני לא יודע עם מי הוא דיבר או מה הוא עשה. אתי היה לו קשר שבועי. אני כתבתי מכתבים רבים למפעל הפיס בתקופה הזאת".



היכן המכתבים?



"אני לא יודע איפה הם, אני לא מוצא אותם... אני הרגשתי שלא נקבל מהפיס כלום... התפקיד של ברדוגו היה בייעוץ למנכ"ל האגודה איך לנהוג ואיך לעשות, ויכול להיות שהוא עשה דברים אחרים שאני לא יודע עליהם".



אז מה הוא עשה בדיוק?



"הוא אמר לי: 'תדבר עם זה, תדבר עם ההוא, תכתוב לזה'. זה הייעוץ שהוא נתן. יכול להיות שהוא עשה דברים אחרים ואני לא יודע עליהם".



והייעוץ הזה עזר לכסף להגיע?



"במאה אחוז. אתה יודע מה? ב-50 אחוז. באמונה שלי הרגשתי שלא נקבל כלום".



אבל כלל לא התנהל מו"מ עם מפעל הפיס ערב ההסכם.



"לא מו"מ. היו פגישות. האווירה הייתה שקשה להם לתת".







אבל נאמר לנו במפורש שמנכ"ל מפעל הפיס שאול סוטניק הודיע לך כי ההסכם ביניכם יאושר בקרוב בלי שום בעיה לאחר שיתקבל ההיתר מהאוצר.



"זה בסדר. אני לא יודע מה האינטרס שלהם, היו קשיים, כי לנו יש את מפעל המלגות שלנו לחיילים וכו'".



אבל עובדה שההסכם הזה זהה לחלוטין לקודם.



"העיקרון דומה. ההסכם הזה נחתם לתקופה של ארבע שנים והקודם לשלוש שנים. לדעתי זה היה בזכות הייעוץ שקיבלתי. בסוף התהליך התקשר אליי מנכ"ל מפעל הפיס שאול סוטניק, ואמר לי בוא תשלוף את ההסכם הקודם ונעשה את אותו הסכם. אמרתי לו בסדר גמור".



האלוף (במיל') איתן כיהן כיו"ר האגודה עד לאחרונה, והיה מעורב בשכירת שירותיו של עו"ד ברדוגו. גם לטענתו, ברדוגו זכה בכסף לאחר שסייע לאגודה לקבל סכום של 32 מיליון שקלים ממפעל הפיס. "לפני חתימת ההסכם האחרון הבנו שכנראה יהיו קשיים להשיג את הכסף, ואז המנכ"ל של האגודה פישביין פנה לברדוגו", סיפר איתן, "אני מעולם לא ראיתי אותו, ולקחנו אותו כיועץ שתפקידו להחזיר את ההגרלות לאגודה למען החייל כדי שתהיה לנו אלטרנטיווה למקרה שמפעל הפיס לא יסכים לתת הכסף. בסופו של דבר, בעזרתו נוצר הסכם חדש".



מה זאת אומרת "בעזרתו", הוא ניהל את המו"מ עם הפיס?



"הוא והמנכ"ל שלי. בסופו של דבר נחתם הסכם, וקיבלנו 32 מיליון לארבע שנים - מתוכם קיבל ברדוגו פחות משלושה אחוזים מהסכום".



אתה יכול להצביע על פעולה אחת שברדוגו עשה?



"דבר עם המנכ"ל, אני לא נכנסתי לתהליך עצמו, לא הייתי מעורב בו, לא היה לי שום עניין. לא הכרתי את ברדוגו, לא פגשתי אותו מעולם".



ממפעל הפיס נמסר בתשובה: "בהסכם האחרון שנחתם בין מפעל הפיס לאגודה למען החייל לא היו חילוקי דעות כלל וכלל. ההידברות בין הצדדים היתה בין המנכ"לים של שתי החברות ללא מחלוקות וללא התערבות גורמים חיצוניים ומתווכים. ההסכם הובא לדירקטוריון מפעל הפיס ואושר. תוקף ההסכם של מפעל הפיס עם האגודה למען החייל הותאם לתוקף ההיתר של מפעל הפיס עם האוצר. ההתאמה נעשתה ביוזמת מפעל הפיס מבלי להתייעץ עם האגודה. את תגובתו של ברדוגו לא ניתן היה להשיג עד סגירת הגיליון.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully