וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשב מחשב שעל הקיר, מי הכי יפה בעיר? סטודנט מאוניברסיטת תל אביב הצליח לפתח תוכנה שמאבחנת יופי

עפרי אילני

21.3.2008 / 12:07

באמצעות התוכנה, ניתן אף לזהות תכונות מוגדרות שייחודיות לפנים יפות



רוב בני האדם מסוגלים לקבוע בתוך זמן קצר אם אדם העומד לפניהם יפה, אבל מתקשים להסביר מהן התכונות המדויקות שבזכותן פנים מסוימות יפות יותר מפנים אחרות. לאורך ההיסטוריה, נעשו ניסיונות מגוונים להגדיר את מאפייניו של הפרצוף היפה, למשל על ידי זיהוי "הפרופורציות המושלמות" בפנים. כעת, הצליח סטודנט מאוניברסיטת תל אביב לבנות תוכנה שמסוגלת לזהות פנים שייחשבו יפות בעיני רוב האנשים. באמצעות התוכנה, ניתן אף לזהות תכונות מוגדרות שייחודיות לפנים יפות.







"עד היום, הצליחו ללמד מחשבים לזהות מאפיינים בסיסיים של פנים - למשל אם מדובר בפנים של גבר או של אשה", אומר עמית קגיאן מאוניברסיטת תל אביב, שערך את הניסוי במסגרת עבודת התזה לתואר שני בחוג למדעי המחשב. "התוכנה שבנינו מאפשרת למחשב לבצע משימה הרבה יותר מורכבת של שיפוט אסתטי, שגם בני אדם לא יודעים להגדיר איך הם בדיוק עושים אותו. שיפוט אסתטי קשור לרגשות ולשיקולים יותר מופשטים, אבל עכשיו הצלחנו לגרום למחשב לעשות את זה. זאת התקדמות משמעותית בפיתוח של בינה מלאכותית".



המחקר, שמשלב תכנות ומחקר פסיכולוגי, נערך בהנחיית הפרופ' איתן רופין והפרופ' גדעון דרור התפרסם בכתב העת המדעי Vision Research. בשלב הראשון של הניסוי, התבקשו 30 משתתפים אנושיים לדרג את מידת היופי של כמה עשרות תמונות, בציון בין 1 ל-7. המשתתפים לא ציינו מהי הסיבה שבגללה פרצוף מסוים נחשב בעיניהם ליפה יותר מפרצוף אחר. בשלב הבא, עברו התמונות עיבוד ממוחשב ומופו באופן מתמטי. "קיבלנו 98 מספרים שמייצגים את הצורה הגיאומטרית של הפנים, ועוד תכונות כמו צבע שיער, חלקות העור וסימטריה של הפנים", מסביר קגיאן. הציונים שהעניקו משתתפי הניסוי לתמונות השונות הוזנו אף הם למחשב.



כעת, נבחנה יכולת החיזוי של המחשב. "הכנסנו למחשב תמונות של פנים שהוא אף פעם לא ראה, והוא נתן להן ציונים על סמך המידע שהוא למד". במקביל, התבקשו אנשים לדרג את אותן תמונות. "המחשב הציג תוצאות מרשימות: הציונים דמו מאוד לציונים שאנשים נתנו".



לדברי קגיאן, ההישג העיקרי של המחקר הוא שהמחשב פעל לפי תפישות מסוימות בנושא יופי, שלא הוזנו למחשב, אך הוא למד אותן רק מעיבוד המידע שקיבל. "אלה עמדות שאנשים אפילו לא מודעים להן, והן לא הוזנו למחשב באופן מפורש. אבל המכונה פעלה לפי העמדות".







באופן כזה, הוכיח המחקר שהפנים הנחשבות ליפות הן הפנים הממוצעות - שבהן התכונות אינן קיצוניות לאף צד. "המכונה למדה בסך הכול פונקציה מתמטית: התמונה זה כך וכך נתונים. אבל באופן מרומז היא רכשה את התכונה של להעדיף פרצופים ממוצעים", אומר קגיאן. עם זאת, הפנים שנחשבו ליפים ביותר לא היו ממוצעים. "לגבי תכונות מסוימות, התמונה העדיפה פרצופים פחות ממוצעים. כנראה שאלה תכונות שהן מאוד נשיות - אז ככל שהן קיצוניות הן יותר מושכות".



לדברי קגיאן, אף על פי שלבני אדם יש דעות שונות לגבי יופי, כאשר בודקים קבוצה גדולה מספיק של אנשים ניתן לזהות רמה גבוהה של הסכמה ממוצעת - גם בין אנשים מתרבויות שונות. עם זאת, הניסוי שערכו החוקרים התבסס רק על פנים של נשים, מכיוון שבנוגע ליופי גברי העמדות מגוונות יותר. "לגבי פרצופים של גברים הדעות מאוד משתנות לפי הנסיבות. לגבי תווי פנים נשיים יש הסכמה יותר רחבה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully