וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקצוע שהוא כולו אחיזת עיניים

עידו סולומון

21.3.2008 / 14:37

מקצוע הקוסמות זוכה לעדנה בעקבות תוכנית "היורש" ופסטיבלי הארי פוטר. את הכסף הגדול מקבלים קוסמים בעבור מופעים לעובדים ומבצעי קידום מכירות

"מי שרוצה להפוך קוסמות לקריירה צריך אבא עשיר או אומץ מטורף", אומר קליוסטרו הקוסם, 45, שמתפרנס מלהטוטים ואחיזת עיניים כבר יותר מ-20 שנה. "זה המקצוע הכי כיפי בעולם, אבל גם קריירה שכולה אחיזת עיניים. מצד אחד אני מתפרנס מהכמיהה של אנשים לגעת באלוהי, לחיות את האשליה. מצד שני הקהל הישראלי הוא הקהל הקשה בעולם. המוטו 'לא תעבוד עלי', צרוב לכל אחד בדנ"א. ואם זה לא מספיק, סיבוב הופעות בכל המדינה יכול להיגמר בשבוע ימים".

לטענת קליוסטרו, הקהל האירופי והאמריקאי הרבה יותר נאיבי ומתמסר. "אם הייתי עובד בחו"ל", הוא אומר, "סביר להניח שאת השיחה הזאת היינו מנהלים סביב בריכה, כששני מלצרים מגישים לנו שמפניה צוננת בטמפרטורה הנכונה".

בסיועו של הארי פוטר נהנה עולם הקסמים הרומנטי מרנסנס בשנים האחרונות. גם הטלפתיה, או בשמה המקצועי - מנטליזם, שבה באחרונה לתודעה הודות לתוכנית הטלוויזיה "היורש".

הדרך להתפרנס מן המקצוע עוברת בין מגוון אפשרויות, פרטיות ומסחריות. את הכסף הגדול - עשרות אלפי שקלים לכמה שעות - מקבלים קוסמים בעבור מופעים לעובדים ומבצעי קידום מכירות. "חברות ישלמו הון תועפות לאדם שיגדיל להם את המכירות", מספר המנטליסט ליאור סושרד. "לא מזמן עבדתי בתערוכת יהלומנים בלאס וגאס. באחד הדוכנים שלידי עמד השחקן רובין ויליאמס ועשה סטנד-אפ. צריך להבין את העיקרון: אם אנחנו, האומנים, נצליח למשוך ולו לקוח אחד שיסגור עסקת יהלומים - שמסתכמת במיליוני דולרים - הלקוח קיבל תמורה טובה לכספו".

גם מכירת הסודות הכמוסים לקהל הרחב הפכה מקור לרווחים. קוסמים ותיקים, דוגמת דיקו הישראלי, מפרסמים סודות מקצועיים בעיתונות, ומציעים למכירה ערכות משוכללות שמחקות את הסודיים שבלהטוטים.
תאונות עבודה של קוסמים, העובדים עם אש, להבים ואביזרים מסוכנים אחרים, אינן דבר נדיר. עם זאת, אין כל חובה על הקוסם לבטח את עצמו, והביטוח עצמו נרכש באופן אינדיווידואלי.

הקוסמות היא ייעוד

בישראל פעילים כיום כ-250 קוסמים, רובם לא במשרה מלאה. ההכנסות משתנות מאוד מקוסם לקוסם. סושרד - שמוזמן לחו"ל ולאירועים פרטיים של מיליונרים כמו יצחק תשובה, שלדון אידלסון ואף שייח'ים מסעודיה - מבקש עבור פועלו עשרות אלפי שקלים אחרי הנחה. אלא שהוא היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל.

לדברי דליה פלד, נשיאת אגודת הקוסמים הישראלית ומנכ"לית קבוצת אנשים ומחשבים, המציאות של רוב הקוסמים הפעילים בישראל שונה בתכלית. "מעט מאוד מרוויחים סכומי עתק", היא אומרת. "הרוב המכריע אלה קוסמים שעובדים מאוד קשה, עושים ארבעה-חמישה מופעי יום הולדת בשבוע ומרוויחים במקרה הטוב 1,200 שקל עבור שעתיים. כשמורידים את כל ההוצאות לא נשאר יותר מדי".

הקוסם תומר דודאי, 27, מרבה להופיע בימי הולדת. הוא זכה שלוש פעמים בתואר אלוף ישראל של אגודת הקוסמים ומריץ שלושה מופעים במקביל. "יכול להיות שבתור מהנדס מחשבים הייתי מרוויח יותר, אבל מבחינתי הקוסמות היא ייעוד", הוא אומר. "אני מצליח להתפרנס בכבוד והעבודה מרתקת אותי בכל יום מחדש".

המנטליסט אמיר לוסטיג סבור שהסיכוי להתברג לחמישייה הפותחת בישראל קטן עד אפסי: "אחת לכמה שנים יש התעוררות בשוק, אבל בסופו של דבר זה שוק מצומצם ולידע המהותי, לדברים הנדירים באמת, מאוד קשה להגיע. מי שמתכנן קריירה בתחום, כדאי שיתאזר בהרבה סבלנות ונכונות אינסופית להשקיע".

איך קוסם נולד?

רוב הקוסמים הבוגרים מגלים את הקסמים הראשונים כבר בילדותם. פעם קנו ספרים, כיום אפשר פשוט להיכנס לאינטרנט או לקנות ערכה. בגיל ההתבגרות יכולים הקוסמים להצטרף לשלוחה הצעירה של אגודת הקוסמים הישראלית תמורת דמי חבר שנתיים של 200 שקל. כיום מונה הקבוצה כ-25 נערים, שנפגשים מדי חודש עם קוסמים ותיקים ומקבלים הרצאות ושיעורים.

"מפגשי השלוחה הצעירה אינם חוג קסמים", מבהירה פלד. "לא לומדים טריקים אלא איך להיות מקצוען. הסוד הוא רק 10% מהקסם. הלימוד האמיתי הוא איך להסתכל על קסמים, איך לבנות את הקסם ואיך להתנהג על במה".

בנוסף, קיימים מגוון קורסים המועברים על ידי קוסמים ותיקים לילדים ומבוגרים, שמחירם מתחיל ב-350 שקל ליום ומאמיר לאלפי שקלים. דרך נוספת להשתלמות היא השתתפות בכנסים מקצועיים בישראל ובעולם, שם ניתן לפגוש מוכרי קסמים המציעים אביזרים ולא פחות חשוב מכך - את הסודות המקצועיים שעומדים מאחוריהם. ניתן לנקוט גם בשיטת "עשה לך רב" - אמץ קוסם ותיק כמאסטר וקבל ממנו הדרכה צמודה. שיעור פרטי כזה עשוי לנוע בין 200 ל-600 שקל, ולהגיע במקרים מסוימים גם ל-1,000 שקל אצל הקוסמים והמנטליסטים הבכירים.

"ככל שהאדם מוכשר ובעל ביטחון עצמי גדול יותר, כך הוא ייכנס מהר יותר למקצוע", אומר הקוסם רונן נחמן, סגן נשיא אגודת הקוסמים. "זה קצת כמו להוציא רישיון נהיגה - קשה לומר מראש כמה שיעורים תצטרך עד שתעבור טסט. הרבה תלוי בתלמיד ובמורה, אבל לפני המופע הראשון הייתי ממליץ על מינימום של עשרה שיעורים".

כובע קסמים ממשי אדום

קסמים הם עיסוק יקר. מרצה שמגיע מחו"ל יכול למכור הערות מהרצאתו במאות שקלים, דילרים מוכרים אפקטים באלפי שקלים והלהיט של שנות האלפיים - קסמים בעלי אמצעים אלקטרונים וממוחשבים - יכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים. קניית הסודות כרוכה בהוצאה גדולה.

"חבילת ציוד לקוסם מתחיל עולה בין 2,000 ל-5,000 שקל", אומרת פלד. "רק מעט הקוסמים מכסים את כל ההוצאות כבר בשלב הראשון לעבודתם. לצד המופע עצמו יש הוצאות רבות, החל מקניית הציוד ועד נסיעה ליעדים רחוקים, שיכולות להפוך את העיסוק להרבה פחות משתלם. לכל אחד מאיתנו למשל, יש ארון מלא באביזרים שקנינו ולא השתמשנו בהם יותר מפעם אחת, ובכל זאת, קשה להתאפק. קניתי באחרונה כובע קסמים עשוי משי אדום שיוצר בעבודת יד לפני 100 שנה, עליו שילמתי 200 דולר".

"הסיפור הוא לא בהכרח הציוד אלא הצורך להתקדם ולא להיתקע", אומר הקוסם דיקו. "בעוד שבעולם הגדול הקהל מתחלף והתוכנית יכולה להישאר זהה במשך שנים, בארצנו הקטנטונת צריך להחליף תוכנית כי הקהל נגמר מהר מאוד".

החוק בישראל אינו מתייחס למקצוע הקוסמות, ולכן אין כל פיקוח מצד המדינה על התחום. אין גם בית ספר לקוסמים באופן רשמי. אגודת הקוסמים עצמה היא גוף ייצוגי, ואינה נהנית מסמכויות אכיפה כלשהן. באגודה מספרים שלעתים נדירות מתקבלות תלונות על התנהגות של קוסמים, הנבדקות על ידי ועדת המשמעת. בעבר אף הורחקו שני חברים בגלל התנהגות לא נאותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully