וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר יכריע: הורדת ריבית בין 0.25% ל-0.5%

מוטי בסוק

22.3.2008 / 19:27

ביום שני יודיע הנגיד על שיעור הריבית לחודש אפריל. ההערכות כי פישר יבצע הורדה של 0.5% השתנו, לאחר שבנק ישראל הודיע על רכישה של 10 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, יכריע מחר לפנות ערב אם להוריד את ריבית הבסיס במשק באפריל ב-0.5% או ב-0.25%. כיום עומדת ריבית בנק ישראל על 3.75%.

עד יום חמישי האחרון, העריכו במשרדי הממשלה בירושלים, בבנקים ובבתי ההשקעות, כי הנגיד יפחית את הריבית ב-0.5%. הפחתה זו היתה מביאה את הריבית לרמה של 3.25% - הריבית הנמוכה ביותר בתולדות ישראל.

ההודעה הדרמטית של הנגיד בחמישי האחרון, לפיה בנק ישראל ירכוש 10 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות - 25 מיליון דולר בכל יום - חיזקה מאז את ההערכות לפיהן הנגיד יסתפק בהפחתת ריבית של 0.25%.

אחד הגורמים התומכים בהורדת הריבית בישראל הוא הריבית הנוכחית בארה"ב. ביום שלישי האחרון הפחית נגיד הבנק הפדרלי בארה"ב, בן ברננקי, את ריבית הבסיס במשק האמריקאי ב-0.75%, לרמה של 2.25%. לאחר ההפחתה, נוצר פער של 1.5% בין הריביות בארה"ב ובישראל. פער זה עשוי לעודד ספקולנטים לעשות סיבוב בשווקים הישראלים. מנגד, האינפלציה במשק הישראלי נמצאת בחודשים האחרונים במגמת עלייה, בשל עליות במחירי המוצרים המיוצרים בישראל לצד עליות במחירי המוצרים המיובאים - בעיקר דלק, מזון וחומרי גלם.

ההערכות הן כי במונחים שנתיים, האינפלציה בישראל גבוהה מ-4%, זאת כאשר יעד האינפלציה של הממשלה הוא 3%-1%. הדרך להתמודד עם העלייה באינפלציה היא על ידי העלאת הריבית, ולא על ידי הורדתה.

עד יום חמישי העריכו מקורות במשק כי בשל סכנת האינפלציה, יעדיף הנגיד להוריד את הריבית ב-0.5% - ולא ב-0.75% בדומה לעמיתו האמריקאי ברננקי. עם זאת, בהתחשב בעובדה שבנק ישראל יחל לרכוש דולרים כבר ביום שני הקרוב, רבים סבורים כעת כי הנגיד יסתפק בהורדת ריבית של 0.25%, שכן רכישת הדולרים מקזזת חלקית את פער הריביות בין ארה"ב וישראל, מכיוון שהיא מקנה תמיכה מסוימת בשער הדולר.

בחודש שעבר הוריד בנק ישראל את הריבית במשק ב-0.5%. בדיונים המוקדמים שהתקיימו בבנק, תמכו שניים מתוך חמשת חברי ההנהלה המצומצמת - בהם המשנה לנגיד, פרופ' צבי אקשטיין - בהחלטת פישר להוריד את הריבית ב-0.5%. שלושת חברי ההנהלה האחרים סברו כי צריך להוריד את הריבית ב-0.25% בלבד. ההחלטה הסופית נמצאת בידי הנגיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully