וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן נשיא ארה"ב דיק צ'ייני הגיע לישראל מסעודיה - בניסיון לקדם את המו"מ עם הפלשתינאים

ברק רביד

22.3.2008 / 21:16

ניסה לשכנע הסעודים להגדיל את תפוקת הנפט של אופ"ק



מאת ברק רביד וסוכנויות הידיעות



סגן נשיא ארה"ב, דיק צ'ייני, נועד היום עם מלך סעודיה, עבדאללה, וניסה לשכנעו בצורך לנקוט צעדים לצינון מחירי הנפט הגואים. גורם בממשל האמריקאי מסר כי השניים הסכימו כי ישנן בעיות מבניות בשוקי האנרגיה העולמיים, ודנו בדרכים לייצב את השווקים בטווח הקרוב. מאוחר יותר הערב נחת צ'ייני בישראל, במטרה לקדם את המשא ומתן עם הפלשתינאים.



הגורם ששוחח עם עיתונאים שהתלוו לביקורו של צ'ייני בערב הסעודית, סירב לפרט באילו צעדים אפשריים דנו צ'ייני והמלך עבדאללה - או לציין האם השניים הצליחו להגיע להסכמה. צ'ייני נועד היום גם עם שר הנפט הסעודי, עלי אל-נעימי, לפגישה שארכה שעה וחצי.



ביקורו של צ'ייני בסעודיה, שנועד בין היתר לשכנע את יצואנית הנפט הגדולה בעולם בצורך לנקוט בצעדים לבלימת העלייה החדה במחירי הנפט - אשר זינק ביום שני לשיא של 111.80 דולר לחבית - מגיע לאחר ביקור דומה שערך נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש במדינה לפני כחודשיים.



באותו ביקור, קרא בוש למדינות ארגון אופ"ק - האחראי לכ-40% מתפוקת הנפט העולמית - להגדיל את תפוקת הנפט כדי להביא לצינון במחירים. סעודיה, מצדה, התנגדה לשינוי בתפוקה בטענה כי ההיצע הקיים בשוק עונה על הביקוש הקיים.



מחיר הנפט, שזינק ב-77% ב-12 החודשים האחרונים, מכביד על כלכלתה של ארה"ב, העומדת כיום בפני סכנה של מיתון, בעקבות ההידרדרות המתמשכת בשוק הדיור ובשל משבר האשראי העולמי.



שרי אופ"ק מתעלמים מהבקשות להגדיל התפוקה



שרי אופ"ק החליטו בתחילת החודש, במהלך פגישתם בווינה, להתעלם מדרישותיהן של ארה"ב ושל מדינות המערב הנאבקות באינפלציה גבוהה - ולהותיר את תפוקת הנפט של הארגון ללא שינוי, על רקע ציפיות לירידה בביקוש.



נשיא אופ"ק, חכיב חליל, הטיל לאחר ההחלטה את האחריות למחירי הנפט הגבוהים ב"ניהולה הכושל" של כלכלת ארה"ב, ואמר כי היצע הנפט הקיים בשוק עונה על הביקוש.



"אם מחירי הנפט גבוהים, הם בוודאי אינם גבוהים בגלל מחסור בנפט גולמי בשוק, אלא בהשפעת ההתפתחויות בארה"ב", אמר חליל, שטען כי מלאי הנפט הגולמי גבוהים כיום מהממוצע שלהם בחמש השנים האחרונות - והאשים את חולשת הדולר ואת הטלטלות בשווקים הפיננסים באחריות לזינוק החד שנרשם בחודשים האחרונים בשוק הסחורות.



במהלך פגישה עם עבדאללה מלך ירדן בבית הלבן, קרא הנשיא בוש בתחילת החודש לשרי אופ"ק להעלות את תפוקת הנפט של הארגון במהלך פגישתם, ואמר כי מחירי הנפט הגבוהים מסייעים להאטה בכלכלת ארה"ב.



"הבינו את ההשלכות של מחירי האנרגיה הגבוהים. אני חושב שמדובר בטעות לתת לכלכלותיהן של הלקוחות הגדולים ביותר שלכם להאט כתוצאה מעלייה חדה במחירים", אמר בוש.



צ’ייני: ארה"ב לעולם לא תלחץ על ישראל

ארה"ב לעולם לא תלחץ על ישראל לנקוט צעדים שיסכנו את ביטחונה - כך אמר הערב (שבת) סגן נשיא ארה"ב, ריצ'רד צ'ייני, במסיבת עיתונאים משותפת שקיים עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט. צ'ייני הכריז כי מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל אינה ניתנת לערעור, כמו גם מחויבותה של ישראל להגן על עצמה.



"אני שב ומחזק את חזון בוש של שתי מדינות לשני העמים, שעליהם הכריז בתחילת נשיאותו", אמר סגן הנשיא האמריקאי, והוסיף כי "שני הצדדים יצטרכו להקריב לשם כך קורבנות". עם זאת, הדגיש כי ארה"ב לא תכתיב את תוצאת המשא ומתן בין הצדדים, והוסיף כי "אני מצפה לדיונים. יש לנו סדר יום מלא הזדמנויות, נמשיך לפעול למען השלום אבל לא נתעלם מהאיומים שמגיעים מעזה, לבנון ואיראן".



צ'ייני אמר עוד כי הוא שמח במיוחד להיות בישראל לרגל חגיגות השישים למדינה, שהיא לדבריו, "מדינה מודרנית, שעצם הקמתה לאחר השואה היא בגדר נס". "ישראל שורדת ומשגשגת למרות כל האיומים", אמר סגן הנשיא, והוסיף כי "מדינותינו מחוברות בהיסטוריה, בדת ובתרבות. משתופים לנו רעיונות החירות והדמוקרטיה. שתי המדינות עמדו באופן נחרץ נגד איומי הטרור וההפחדה, והוכיחו נכונות להקריב למען השלום".



ראש הממשלה אולמרט הודה לצ'ייני על כך שתמיד היה מעורב בענייני המזרח התיכון וישראל ואמר כי הוא גאה בידידות עמו. "אשמח לשמוע את האבחנות שלך באשר למתרחש בחלקים שונים ברחבי העולם ובעיקר במזרח התיכון", אמר אולמרט, שהוסיף כי "אני שמח וגאה לארח אותך בזמן החשוב הזה".



ביקור בן יומיים



מוקדם יותר הערב נחת סגן נשיא ארה"ב בשדה התעופה בן-גוריון והתחיל בביקור עבודה בן יומיים בישראל וברשות הפלשתינית. צ'ייני, שהתקבל ע"י שרת החוץ, ציפי לבני והגיע בין השאר לרגל חגיגות השישים לישראל, צפוי לדון עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בהתקדמות התהליך המדיני עם הפלשתינאים ובמצב ברצועת עזה . כמו כן, צפויים השניים לדון בהמשך הפעילות הבינלאומית נגד תכנית הגרעין האיראנית ובמצב בגבול הצפון מול סוריה וחיזבאללה.



מחר ייפגש צ'ייני עם שרת החוץ לבני, שר הביטחון, אהוד ברק, הנשיא שמעון פרס ויו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו.



נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש אמר לפני כשבוע ימים כי הוא שולח את סגן הנשיא לאזור כדי להפעיל לחץ על הצדדים להתקדם עם התהליך המדיני במילוי המחויבויות שלהם במסגרת מפת הדרכים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully