וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שופטי העליון לא יודעים לקרוא דו"ח כספי"

עמית בן-ארויה

23.3.2008 / 8:30

עו"ד משה שקל - מהבולטים בתחום המיסוי - יוצא להגנת רשות המסים וג'קי מצא - שאותו העסיק באחרונה; הוא גם תוקף את שופטי העליון שלדעתו אינם בקיעים בתחום המסים



מאת עמית בן-ארויה והילה רז



"אני איש של פרטים גדולים", מסביר עו"ד משה שקל, לא בלי אהדה עצמית. "קצת מנותק מהמציאות. איש של חזון". בראיון הזה, חזונו של שקל מתנקז לביקורת נוקבת על המערכת המשפטית והגנה על רשות המסים שמתקשה לדבריו לתפקד תחת חקירה ממושכת בחשד לשחיתות.



איך מגיעים לתחום המיסוי?



"כמו הרבה דברים בחיים - במקרה. חיפשו עוזרי מחקר באוניברסיטה, ופניתי. רק בדיעבד התברר שצריך היה לעזור בכתיבת ספר במיסוי מקרקעין לפרופ' יצחק הדרי".



כדור השלג החל להתגלגל. את השנה השנייה להתמחות בילה במשרד ש. הורוביץ האריסטוקרטי, כשכל כולו מרוכז בתיקי מס. "זו היתה תקופת הלימודים האמיתית", הוא נזכר. כלל ידוע הוא שרוב המשפטנים מתעבים את תחום המס. בש. הורוביץ עטו על המציאה, ושקל מצא עצמו לומד באופן עצמאי את הפרקטיקה ומתקדם מתיק לתיק במשך שלוש שנים. "לא היה מישהו להישען עליו", הוא מספר.



לא רק בתחום המקצועי היה שקל יוצא דופן. הוא נהג להגיע למשרד בגי'נס ובלי תיק ג'יימס בונד. "חליפות זה לא אני", מבהיר שקל בחיוך רחב, "אבי עבד בנמל חיפה". ואכן, שקל מתהדר באאוט-סיידריות שלו. ממש נהנה ממנה. הוא מספר כיצד ביום קיץ חם היה חייב להגיע לפנטהאוז של ראש המשרד, עו"ד אמנון גולדנברג המנוח שהיה ידוע בלבושו המהודר והקבוע: חליפת שלושה חלקים. "הגעתי אליו ביום שישי עם גופיה וכפכפים", הוא מתאר את אומץ לבו.



איך גולדנברג קיבל אותך?



שקל: "בבית הוא היה לבוש אותו דבר, רק בלי הווסט".



בשלב מסוים פנו אליו ראשי המשרד והציעו לו מענק או הלוואה לרכישת בגדים. שקל נפגע והמשיך הלאה. בסוף שנות ה-80 טיפל שקל הצעיר בתיק של קופת החולים מכבי. לדבריו, לאחר התייעצות עמו לגבי היבטי המס, החליטה הקופה לבצע את העסקה באופן הפוך ממה שייעץ. התוצאה היתה שכולם נחקרו בחשד לעבירות מס. שקל כמעט יצא מדעתו. הוא בילה לילה שלם בכתיבת 26 עמודים על מה שקרה לפני תחילת החקירה. ברגע האחרון האזין לעצת מכר והחליט לקרוע את המכתב. הוא הבין שהמכתב היה פוגע באנשי מכבי בהליך הפלילי. "לפעמים עדיף לשתוק", הוא מגדיר את הלקח. "לפעמים אין כימיה עם לקוח או שופט, וצריך לדעת להתאפק. גם בתחום ריאלי כמו מסים יש משמעות לכימיה עם האנשים שמולך".



מה ההבדל בין העיסוק במסים לתחומים אחרים?



"העבודה במסים שונה במידה רבה מהמשפט האזרחי הרגיל, שיש בו עימותים רבים מול קולגות, צד שני של חוזה, מלחמות כוח. אני איש עגול, לא של עימותים. אני מכיר מעט עורכי דין. תחום המס הוא יותר נקי, שאינו דורש עימותים חוץ מעם רשות המסים. זה יותר דיון תיאורטי ולא בשר ודם. הצד ההפוך הוא דיני משפחה".



לדבריו, שוני אחר הוא שברוב מקצועות המשפט הסוגיה מתעוררת לאחר המעשה, ובמסים השאלות מתעוררות פעמים רבות לפני מעשה.



מה האתגר בעבודה שלך?



"אתגר אינטלקטואלי. מקצוע המסים בכל העולם הוא מורכב ומסובך. צריך להיכנס אליו עם אוריינטציה כלכלית. כל כמה חודשים יש תיקון בפקודת מס הכנסה. רק הצורך להתעדכן הוא מטורף".



יניב שקל, אחיינו של משה ושותפו, מוסיף: "הכיף הוא ביצירתיות. זו תחושה נפלאה כשאתה מוצא פתרון מס".



מה דעתך על רשות המסים?



"מקצועיות מצוינת שהולכת ומשתפרת. הדור העכשווי טוב יותר מקודמו. הקושי כיום של עובדי הרשות הוא לקבל החלטות במצב שבו החוק הוא לא ברור. בעקבות החקירה ברשות המסים, קשה עוד יותר לקבל החלטות שם. הפרשה משדרת 'תהיו ראש קטן, אל תקחו אחריות'. כך אנו מחנכים את האנשים. החלטות יכולות כיום לעבוד 15 איש עד שתתקבל החלטה".



ראש הרשות היוצא, ג'קי מצא, עבד באחרונה במשרדו של שקל כמה חודשים עד שפתח עסק עצמאי. בנוגע לחשדות והחקירה שקל נחרץ: "אני מביע תמיהה על החשדות. זהו עץ גבוה שמישהו בפרקליטות בנה. זה בלון שיתפוצץ. אנשים נחשדים על שיקול דעת. אין שם הסדרים ממקום של טובה אישית".



יש חשד שעצם המינוי של מצא היה שוחד.



"זה אבסורד. זה סוג של סטייטמנט. פניתי אליו להביע הזדהות, וכך נוצר משא ומתן שבסופו הוא החל לעבוד אצלי".



מה דעתך על אי השקיפות בהליך הכופר?



"אנו מצפים לשקיפות, וזו ציפייה לגיטימית. אני גם רואה עצמי כדמוקרט. עם זאת, שקיפות אבסולוטית תהרוס את המנגנון. למשל, בא אלי משרד רואי חשבון שנחשד בהעלמת מס. משרד כזה יעדיף ללכת על כופר למרות שיש סיכוי גבוה שהוא יזוכה. אם יהיה פרסום להליך הכופר, אז המשרד הזה יילך לבית משפט. לא תהיה משמעות לכופר. השקיפות תהרוס את המוסד. 99% מהלקוחות שעשו אצלנו כופר, חשבנו שיש להם קייס לזיכוי".



באותו עניין מרחיב שקל גם לעניין הפרה-רולינג, הליך שבו מגיע אדם לרשות ומבקש חוות דעת לפני צעד עסקי. "האנשים האלה אינם רוצים שיידעו על זה, אחרת לא יעשו את העסקה. הפרה-רולינג הוא מוסד חשוב. אם תהיה שקיפות, אפשר לבטל את המוסדות האלה וייגרם נזק לכלכלה והצפה של בתי המשפט".



הדוקטור המעשן



שקל אינו עורך דין חנוט מן המניין. במשרד המפואר בקומה ה-33 באחד ממגדלי עזריאלי הוא משייט בספורט אלגנט (התמונה אינה משקפת את היום יום), ומכלה שתי קופסאות סיגריות ביום. מחדר לחדר עברנו עד ששקל מצא את הזווית הנכונה בה הוא יכול לנשוף ולשאוף עשן סיגריות באופן שפחות יפריע לאורחים. עד רצח רבין היה מכור לחדשות. מאז הוא מתמקד בערוץ 8 ונשיונל ג'יאגרפיק. הוא גם חובב ג'דג'טים מושבע. יום לפני הראיון חרש את הפונקציות בטלפון הנייד והקפיד לצלם את הנוכחים בראיון. "אני לא מאוד מוכשר, אבל אני כותב יפה", הוא זורק. בזכות קשיי השינה שלו בלילה הוא השלים תואר דוקטור במשפטים, בנושא "ערך הזמן, תוך מתן ביטוי לעיתוי ההכרה בהכנסות מוקדמות מפקדונות".



במובחן מהאופן בו הוא מתבונן מהצד ברשות המסים, על שופטי ישראל שקל לא חס. לדידו, הם לא מתמקצעים במסים ויוצרים לו בעיות קשות בייצוג ובייעוץ ללקוחות. "שופט שלא בא מעולם המס נותן אתמול פסק דין בנזיקין, מחר בפלילי והיום במסים. אני מדבר על שופטי העליון. זה כמעט בלתי אפשרי לצפות להתמקצעות. אני מודע לכך שלא ניתן לחלק את בתי המשפט למחלקות שונות, אך אני מצפה בכל זאת להתמקצעות, ולא מעניין אותי כאזרח שהשופטים צריכים לעשות גם דברים אחרים. עם זאת, השופטים טועים כמו שאחרים טועים, ואני לא שותף לעליהום עליהם".



איך אתה מציע לפתור את הקושי עם השופטים בעליון?



"מאז פרישת אלפרד ויתקון לא מונה שופט עליון שמתמחה במסים. אנו מנסים לפשט לעליון את הדברים עם שרטוטים וטבלאות מסודרות. את השינוי הייתי עושה דווקא מלמטה. הייתי בונה ערכאה של שופטים שיהיו אנשי מסים מובהקים. הם יכולים מבחינתי להיות גם רואי חשבון. צריך להבין: שופטים בעליון לא יודעים לקרוא דו"ח כספי וקשה לשפוט בלי לדעת את זה. בגלל המקצועיות של הערכאה שאני מציע, המחוזי בקושי יתערב בהחלטות".



שקל עצמו לא פוסל אפשרות להיות שופט בעתיד. אחיינו יניב מחדד: "בעליון מאוד משתדלים. אבל כשהם מחליטים לקחת את התיק, וזה לא קורה הרבה, אז הם עובדים על כל התיקים האחרים ורק אז מגיעים לתיק המס. אלה לא תיקים שנעימים להם. אתה לא יכול ליהנות מניואנסים בלי שאתה בפנים. בעליון יש לך 10 עמודים לסיכומים, 15 אם אתה מבקש יפה. כדי להסביר תכנון מס צריך להבהיר הרבה עניינים משפטיים. 95% מתיקי המס אינם מגיעים לבית המשפט. אם לפי מיטב שיפוטי יש על הנייר 80% סיכוי לנצח בתיק, בפועל - בגלל אי הוודאות לגבי התנהלותו של בית המשפט - הסיכוי הוא רק של 50%. אפילו רשות המסים מעדיפה להימנע מבית המשפט, גם אם היא חושבת שהיא צודקת בתיק. אנשי הרשות חוששים מתקדים גרוע מבחינתם".



לא רוצים מיזוג



>> משרד שקל מונה 17 עורכי דין, ולפני כמה חודשים נפתחה בו גם מחלקה פלילית בתחום המס. המשרד מופיע בקבוצת הדירוג הראשונה בתחום המס שנה אחר שנה. ואולם, הקושי בכל משרד קטן הוא האצלת סמכויות. אצל שקל כל התיקים בסופו של דבר מתנקזים לשלושה אנשים: משה שקל, יניב שקל ועופר אלבוים. יניב שקל מספר כי באחרונה החלו לקדם שכבה חדשה של עורכי דין שיוכלו להתמודד עם תיקים באופן עצמאי. חרף הצמיחה, מתנגד המשרד בשלב זה למיזוג עם משרד מסחרי גדול. ראשי המשרד מעוניינים לשמור על הייחוד והמיצוב של המשרד בתחום המיסוי בלבד.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully