וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטלטלה בשוק ההון הסיגה חלק ממדדי המניות בישראל ארבע שנים לאחור - זה הזמן לאסוף מציאות

עמי גינזבורג

23.3.2008 / 8:31

שוקי הון נעים תמיד בין שני קטבים קיצוניים. בקוטב אחד ניצבת אופוריה לא רציונלית, ובקוטב השני ניצב פחד לא רציונלי; איפשהו באמצע, מתחת לכל הרעש האמוציונלי, נמצאים המחירים האמיתיים או ההוגנים של הנכסים הפיננסיים. כמובן שאיש אינו יודע מהם בדיוק



שוקי הון נעים תמיד בין שני קטבים קיצוניים. בקוטב אחד ניצבת אופוריה לא רציונלית, ובקוטב השני ניצב פחד לא רציונלי. איפשהו באמצע, מתחת לכל הרעש האמוציונלי, נמצאים המחירים האמיתיים או ההוגנים של הנכסים הפיננסיים. כמובן שאיש אינו יודע מהם בדיוק.



נודה מיד - אין לנו מושג אם כבר הגענו לנקודת התחתית במפולת הנוכחית. לא רק אנחנו: איש אינו יודע לומר אם נקודת התחתית בבורסה תגיע כשהמעו"ף יירד עד 950, 900 או 800 נקודות. אלה הרי רק מספרים. כשציבור גדול מוכר בלי הבחנה, בלי להסתכל על החברות שמאחורי המניות, ובלי לבדוק בכל נייר את משוואת הסיכון מול הסיכוי, התחתית תמיד יכולה להיות נמוכה יותר.



אחד ממנהלי ההשקעות בתל אביב אמר לנו השבוע: "בשוק הישראלי חסרה סחירות ונזילות. אם אני רוצה למכור 20 אלף שקל ממניה בסדר גודל בינוני, לא אוכל לעשות זאת בלי שערכה ייפול ב-4% לפחות. זה אומר לי שהמחירים ששוררים כיום בשוק לא משקפים שום דבר חוץ מהפחד שמחר הם יהיו יותר נמוכים. זה מצב לא הגיוני, והניסיון מלמד שהוא יכול להימשך זמן רב. אבל כשהמצב ישתפר השינוי יכול להיות מהיר מאוד".



המשבר הפיננסי בארה"ב הוא אמיתי ומאיים. הוא בהחלט יכול לגרור את כלכלת ארה"ב למיתון עמוק וכואב, שלא יסתיים במהרה. רווחי החברות שם יירדו וגם הכלכלה העולמית תסבול מכך.



הפחד הגדול שמניע את השווקים עלה מדרגה. זה פחד שכבר אפשר ממש לחוש בו. אחת הדוגמאות לכך היא ההכרזה שהשמיע בשבוע שעבר יו"ר הבנק הפדרלי האמריקאי לשעבר, אלן גרינספאן. "זה המשבר הגרוע ביותר בארה"ב מאז מלחמת העולם השנייה", אמר גרינספאן ביום שבו קרס בנק ההשקעות בר סטרנס.



כשאדם בשיעור קומתו של גרינספאן, שכבר ראה משבר כלכלי בחייו, מעז להתבטא בקיצוניות כזו, סימן שהפחד חזק מההיגיון. מצד שני, אולי גרינספאן סתם רצה לקדם את הספר שפירסם לפני שנה תחת השם "עידן של מערבולות" - The Age of Turbulence.



המשבר הפיננסי מתגלגל בעולם כבר שמונה חודשים ומאיים להאט את הכלכלה הגלובלית, אבל עבור מי שמשקיע במניות, השאלה המעניינת היא לא אם תהיה האטה או לא, אלא כמה מתוך החדשות הרעות כבר מגולמות במחירים הנוכחיים. מכירת החיסול שהתרחשה בחלק משוקי המניות בשבועיים האחרונים מלמדת שהפחד בקרב המשקיעים עצום ושבחלק מהמקרים מחירי המניות כבר קרובים לתחתית. וכאשר הפחד כה גדול, כך גדל גם הסיכוי למצוא הזדמנויות השקעה אטרקטיוויות.



הנה כמה אינדיקציות לעוצמת הפחד:



1. ביום שני, שעות ספורות לאחר שנודע דבר מכירתו של בר סטרנס בנזיד עדשים, התפשטו שמועות על אפשרות לנפילת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס. הבהלה התפשטה מהר ומניית ליהמן ברדרס קרסה ביום שני ב-40%. למחרת, עם פרסום התוצאות העסקיות של הבנק, זינקה המניה כל הדרך חזרה.



2. מדד ת"א 75 חזר השבוע לרמה של 660 נקודות. זו הרמה שבה שהה בתחילת 2004. המדד הזה אמנם השתנה מעט מאז, וקלט לתוכו כמה מניות נדל"ן מנופחות, אבל קריסה של 42% מהשיא של יולי 2007 נראית כמו מפולת קצת היסטרית מדי.



3. מדד תל טק 15 הגיע באוקטובר 2007 ל-452 נקודות. בשבוע שעבר צנח ל-220 נקודות - קריסה של 52%. יותר מהנדל"ן, יותר ממניות הפיננסים. למעשה, תל טק 15 נמצא כיום ברמה שבה שהה ביוני 2003, לפני הבום של שוקי המניות. נכון, תל טק 15 הוא מדד מעוות שמושפע מכמה מניות בודדות וגדולות, אך קריסה של 52% בחמישה חודשים מצביעה בעיקר על פחד - ולא על תמחור מחודש והגיוני של החברות המרכיבות את המדד.



4. מדד יתר 50 צנח השבוע לרמה של 390 נקודות - 50% מתחת לרמתו ביולי 2007. כמו כמה מאחיו הבוגרים, גם יתר 50 הוא מדד שיש בו עיוותים. ועדיין, קריסה של 50% שהעמידה את מכפיל הרווח החציוני של המדד על 8.5 בלבד, מצביעה בעיקר על אימה ולא על חכמה.



ניסיון העבר מלמד שבכל משבר טמונה הזדמנות. ומכיוון שהמשבר הנוכחי הוא כל כך גורף, וסוחף עמו את כל מגזרי המניות, נראה שההזדמנויות פזורות בכל רחבי השוק. ההזדמנויות מצויות באג"ח הקונצרניות הגדולות שמציעות הצמדה למדד וריביות של 5% ו-6%, באג"ח הלא מדורגות שמציעות ריביות של 10% ויותר, במניות הנדל"ן, הפיננסים והתעשייה, ואפילו במניות הבנקים הגדולים, ששוב נסחרים מתחת להונם העצמי.



המשבר בשווקים לא ייגמר במהרה. החודשים הקרובים עוד יהיו רוויים בחדשות רעות - מחירי הבתים בארה"ב ימשיכו לצנוח, קרנות השקעה יקרסו, ויהיו כנראה עוד כמה בנקים בארה"ב - ולא רק בה - שיזדקקו לחילוץ ואולי אף ייסגרו.



גם בישראל עוד צפויות חדשות רעות. ההאטה הכלכלית תלבש ממדים מוחשיים, קצב הצמיחה יירד, ויהיו כנראה גם קריסות בכמה מחברות הנדל"ן שגייסו הון בבורסה בשנה האחרונה. אירועים כאלה קרו בעבר, והם יקרו גם עכשיו. אבל בסופו של דבר הגלגל יתהפך - וזה יקרה ברגע הכי לא צפוי. מי שרוצה ליהנות מהתשואות העודפות של שוק המניות צריך לדעת שמדובר במסע לזמן ארוך. זה לא שוק ודאי. ודאות יש רק בכסף מזומן. למי שלא מוכן או לא יכול לסבול הפסדים מדי פעם, אפילו גבוהים, אין מה לחפש בשוק המניות. לא עכשיו - ולא בתקופות אחרות.



לעומת זאת, מי שרוצה להרוויח במניות לאורך זמן חייב לחפש את הזדמנויות הכניסה המתאימות, שבהן משוואת הסיכון/סיכוי מתקרבת לצד הסיכוי. ייתכן שזה קורה ממש עכשיו. גם אם החודשים הקרובים נראים קודרים, וגם אם השוק יגלוש עוד 10% או 15% למטה, מעבר לאופק כבר ממתין גל הגאות הבא. מי שמתחיל לאבד אמון, שינסה להיזכר איך חש ב-2002, מה היו מחירי המניות והאג"ח הקונצרניות, ומה קרה להם כמה שנים מאוחר יותר.



-



מדד ת"א 75



המדד המרכזי בבורסה של תל אביב, ת"א 100, כולל 100 מניות. קבוצה זו נחלקת לשניים: 25 המניות הגדולות מרכיבות את מדד ת"א 25 (המעו"ף) ו-75 המניות הקטנות יותר מרכיבות את מדד ת"א 75


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully