וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות היי-טק מוציאות יותר ממיליארד דולר בשנה על נסיעות עסקים לחו"ל

עירית רוזנבלום

23.3.2008 / 8:45

עובדים רבים מבלים לא מעט שעות במטוסים - מי מתרווח במחלקת עסקים? מי מצטופף במחלקת תיירים? אילו פתרונות ייעול יש לסוכנויות הנסיעות?



סוגיית מלונות פאר ומחלקות ראשונות בעת נסיעת עבודה בחו"ל עלתה באחרונה לכותרות ומעלה שאלות: אם מי שנוסע לנסיעת עבודה אכן עושה חיים בחו"ל? האם כולם מתענגים בסוויטות יוקרתיות, במספרות ובמסעדות פאר, או שמא רק חלקם? כמו כן, מאיזו דרגה ולאיזה יעד מותר לשחרר את סוגר הארנק וליהנות מתנאים טובים יותר?



בחברות רבות מונהגת "מדיניות נסיעות" (Corporate Travel Policy) בתחום נסיעות עסקים. מסמך מדיניות הנסיעות אמור להגדיר היכן החברה ממקמת את עצמה על הרצף של חיסכון מול נוחות - להעדיף טיסה נוחה פחות לעובד אך חסכונית יותר למעביד, או לשלם יותר ולאפשר לעובדים לבצע את משימתם בחו"ל בדרך הטובה ביותר.



נסיעת עבודה אינה פרס



מספר קטן של סוכני נסיעות מרכז כיום את רוב היקף הפעילות העסקית בתחום הנסיעות העסקיות, ובהם דיזנהויז-יוניתורס, אמסלם טורס, סיגנל טורס, אמריקן אקספרס נסיעות ו-BTC. צבי קנור, מנכ"ל אמריקן אקספרס נסיעות (אמקס), אומר שמשברים בתחום ההיי-טק משפיעים מיידית על כמות הנסיעות. "זה דינמי. בתקופת התפוצצות הבועה פחת מספר הנסיעות ואחר כך הן שבו ועלו".



באמסלם טורס מעריכים כי הנסיעות העסקיות הן כיום ההוצאה השנייה בגודלה בארגונים, אחרי משכורות. לדברי עופר חודורוב, מנכ"ל חברת BTC לנסיעות עסקיות, "במקרים רבים אנו כותבים את נהלי הנסיעות ביחד עם החברה, ויש קווים ברורים מאוד בנושא החיסכון. יש חברות שמתעקשות על חסכון של 50 דולר לטיסה, גם אם פירוש הדבר חניית ביניים. בחברות אחרות מבקשים 'אל תטריח אותי בכלל באישור טיסה זולה ב-50 דולר אם פירוש הדבר טירטור של העובד'", אומר חודורוב. "זו לא חוכמה להציע את הכרטיס היקר ביותר, כמו שלא חוכמה להציע את המסלול הקשה ביותר. מדובר בתועלת מול צרכים". קנור, מנכ"ל אמקס, אומר שהישראלי המצוי מסתכל עד היום על נסיעת עסקים לחו"ל כעל צ'ופר, "אבל כמנכ"ל לשעבר בהיי-טק אני יודע שזה עונש אמיתי. אני מרחם על אדם שצריך לנסוע פעמיים בחודש לארה"ב. לטוס במחלקת תיירים זה רצח. הנזק שאתה יכול לעשות בגלל חוסר ריכוז הוא גדול מהחיסכון".



עם זאת, יש הסבורים כי נסיעות לחו"ל הן סמל סטטוס המעיד על מעמד העובד בחברה. מי שמגיע למעמד הגבוה יותר מקבל את כל החבילה - מכונית גדולה יותר, בונוסים וטיסות במחלקת עסקים.



לשהות אצל המשפחה כדי לחסוך כסף לחברה



לא רבות היו החברות שנכונו לענות על שאלות בדבר מדיניות הנסיעות של החברה. עם זאת, מדיניות הנסיעות דומה למדי אצל כולם, או כמו שהתבטא אחד המנהלים, "אף אחד לא המציא שום דבר". מי שהסכים לפרוש את מדיניות הנסיעות של חברתו הוא בני הניג, סמנכ"ל הכספים בחברת IBM ישראל, בה כ-2,000 עובדים.







"אנחנו חברה בינלאומית עם עסקים בכל העולם ויש צורך גם לנסוע לחו"ל", אומר הניג. "עובדים בחברה שלנו נוסעים לצורך פגישות עסקיות, לקורסים, וכחלק מעבודת מעבדת החברה בחיפה, שעובדת עם מעבדות מחקר בעולם. עובדים נוסעים ללוות לקוחות לקווי הדגמה בעולם, וגם לנסיעות הוקרה (אינסנטיב)". הניג מעריך שמדובר בכ-2,500 נסיעות בשנה. ל-IBM ישראל יש סוכנות נסיעות של אמקס בתוך החברה (In House). מדיניות הנסיעות, לדברי הניג, שווה לכל עובדי IBM ישראל: "רוב האנשים טסים לחו"ל באותו אופן - לאירופה טסים במחלקת תיירות ואילו לנסיעות שאורכות יותר משמונה שעות במחלקת עסקים", אומר הניג. "רוב הנוסעים טסים בטיסות ישירות, בשעה שאמקס חייבת לתת לחברה את המחיר הזול ביותר הקיים". בנוסף, ל-IBM ישראל יש הסכמים עם חברות תעופה, חברות השכרת רכב ומלונות, כאשר הסכמי המלונות נעשים דרך IBM העולמית, המספקת רשימת מלונות בכל מדינה ועיר שנבחרו לפי פרמטרים שונים ובהם קרבתם למשרדי החברה באותה עיר. לרוב אלה מלונות כמו הילטון, שרתון, מריוט, ומלונות 4-5 כוכבים בלוקיישנים מרכזיים שכל עובד יכול לבחור מתוכם.



חברת Datasafe Group מספקת מגוון רחב של שירותים בתחומי טכנולוגיית המידע והחומרה בישראל. בחברה, שלה עשר חברות בנות, 350 עובדים. לדברי המנכ"ל, עומר נירהוד, "יש לנו מספר חברות סטארט-אפ ופעילות בחו"ל. אנשי מכירות נוסעים לכנסים, אנשים טכניים להכשרות ומנהלים לעסקות". לדבריו, כל הטיסות נעשות במחלקת תיירים, למעט אם מדובר בטיסות ארוכות והנוסע אדם מבוגר, כלומר, אם יש לכך משמעות מובהקת של אי נוחות פיסית. "זה לא עניין של תפקיד או דרגה, אלא קושי של אנשים. אין לנו הסכם מיוחד עם חברת מלונות, אבל לא נשכן את האנשים במלונות פאר. הקונצפט שלנו הוא יעילות עסקית".



לדברי נירהוד, מיקום המלון חשוב והתקרה התקציבית תלויה בעונות ובמקומות. "זה נחמד שיש תקרה, אבל פעם שילמנו גם 580 דולר ללילה, כי לא היתה ברירה. בלונדון אנו משכנים עובדים במלון ב-110 ליש"ט ללילה, מחיר סביר במונחי לונדון".



ומה עם המיילים הנצברים בטיסות? נירהוד: "בדרך כלל הם משמשים לנסיעות עסקיות של העובדים אחר כך". ומה אם העובד שוהה אצל משפחה בחו"ל? "מאופי החברה, עובד שיש לו משפחה בחו"ל בדרך כלל יבחר לשהות עמה כדי לחסוך לחברה, ואני מקווה שהאופי הזה יישמר". תקציב הנסיעות של הקבוצה הוא כ-250 אלף דולר בשנה, תקציב לא גדול במונחים של ענף הנסיעות העסקיות, והיא משתמשת בשירותי משרד הנסיעות אמסלם טורס. אמסלם טורס עובדת עם תוכנה שבאמצעותה ניתן להזין את כל כללי הנסיעות של החברה ולעקוב אחר הנסיעות וכך לייעל ואף לחסוך.



לדברי חודורוב מ-BTC, שוק הנסיעות העסקי מחולק לשלושה סוגי חברות: מגה-לקוחות, שהיקף הנסיעות העסקיות שלהם נע בין 1-3 מיליון דולר ועד 10-15 מיליון דולר בשנה; הקטנים, עם היקף נסיעות של רבע מיליון דולר; והמסה הקריטית, שנעה בין 200 אלף דולר למיליון דולר נסיעות בשנה.







כיום, גם חברות עם היקפי נסיעות של 200-300 אלף דולר יכולות לרכוש תוכנות חיצוניות לניהול נסיעות, ויתרונן שהן לא כובלות את הלקוח לעבוד עם חברת נסיעות מסוימת. סוכנויות הנסיעות מספקות פתרונות חדשניים כמו תוכנת מידע און ליין המאפשרת צפייה בכל נתוני הנסיעות של החברה מכל מקום בעולם באמצעות האינטרנט; חברות בשותפויות כלל עולמיות של חברות נסיעות עסקיות מובילות בעולם; שירות 24 שעות ביממה; שירות המעביר לטלפון הסלולרי את לו"ז הטיסה והמלון ארבע שעות לפני כל המראה ולקראת כל שינוי.



יורם טיץ, מנהל ארנסט ויאנג ישראל, משרד רואי החשבון הגדול המתמחה בעסקאות היי-טק, עובד עם אמסלם טורס. לדבריו, בחברתו "רוכבים" על מדיניות הנסיעות של הלקוח: "איך שהלקוח טס - כך אנו טסים. אך אנו משתדלים להיות צנועים. נסיעת עבודה לחו"ל זה לא סיפור גדול".



צוברים נקודות, אבל לא מצליחים לממש אותן



לפי סקר הנסיעות העסקיות של פורום ה-CFO, המאגד את סמנכ"לי הכספים של החברות המובילות במשק הישראלי, ב-2007 הוציאו החברות הגדולות במשק 927 מיליון דולר על נסיעות עסקיות. מהסקר, שערך הפורום בקרב סמנכ"לי הכספים של 600 חברות מובילות במשק, עולה כי כרטיס הטיסה הוא 42% מעלות הנסיעה העסקית, ומרכיב המלונות והאש"ל תופס 40%. בסך הכל מוציאות החברות המובילות במשק כ-390 מיליון דולר על כל אחד מסעיפים אלה כל שנה.



בחברות הנסיעות העסקיות ההערכות על הגידול בתיירות העסקים היוצאת ב-2007 נעות בין 15%-23%, ולפי נתונים אלה צפוי ב-2008 גידול נוסף של 15% לפחות. ואולם בענף הנסיעות אמרו בסוף השבוע כי "אין ספק כי לאור המצב בשווקים בשבועיים האחרונים תהיה האטה בנסיעות עסקים ב-2008".



לדברי חודורוב, כתוצאה מהגידול בנסיעות, חברי מועדון הנוסע המתמיד אינם מצליחים לממש את הנקודות שצברו. "המטוסים מלאים וחברות התעופה אינן מפרישות מספיק נקודות".



איריס כהן, מנהלת השיווק של קבוצת סיגנל טורס, אומרת שהנסיעות העסקיות מתאפיינות לרוב במספר ימים בודדים באמצע השבוע וחזרה לפני סוף השבוע, ומבוצעות בעיקר בימי העסקים של החברות בחו"ל ולכן הן גם יקרות יותר. כמו כן, הדינמיות הגבוהה בתחום הנסיעות העסקיות גוררת הזמנת טיסות ברגע האחרון, מה שמייקר לרוב את עלות הטיסה.



מכיוון שחברות בינלאומיות רוכשות חברות היי-טק ישראליות, קיימת ברוב המקרים הכתבה של מדיניות הנסיעות מהחברה בחו"ל, וסוכן הנסיעות צריך לעמוד בסטנדרטים של רמת שירות גבוהה ויכולת מתן דיווח ובקרה לחברה-האם היושבת, ברוב המקרים, בארה"ב, אם כי כהן קובעת כי "לפי דו"חות שלנו ברבעון הראשון של שנת 2008, לונדון היא עדיין שיאנית יעדי הנסיעות העסקיות מישראל".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully