וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרנות הממשלתיות של סינגפור ושל אבו דאבי התחייבו לא להשקיע ממניעים פוליטיים ולפעול בשקיפות מלאה

סוכנויות הידיעות

23.3.2008 / 10:14

ההתחייבות לממשל האמריקאי מגיעה על רקע חששות כי משקיעים זרים ישתלטו על נכסים אסטרטגיים



ממשל בוש קיבל התחייבות משתי קרנות השקעה ממשלתיות זרות שלא להציב לעצמן מטרות גיאופוליטיות בהשקעותיהן בארה"ב וביתר העולם. הממשל מקווה כי בעקבותיהן יסכימו גם קרנות ממשלתיות נוספות להגבלות.



הקרנות הממשלתיות של סינגפור ושל אבו דאבי התחייבו לשקיפות ולהימנעות ממניעים פוליטיים. שר האוצר האמריקאי הנרי פולסון שיבח את שתי הקרנות על הצעד, במסגרתו התחייבו לדיווח מלא על פעילויות השקעה ועל בקרה פנימית הדוקה, הכוללת גם ניהול סיכונים. "לסינגפור ולאבו-דאבי קרנות מבוססות ומוערכות, והן מראות הנהגה אמיתית היום", אמר פולסון.



פולסון חזר על עמדת הממשל ואמר כי ארה"ב מקדמת בברכה השקעות זרות. עם זאת, דבריו מגיעים על רקע התנגדות פוליטית בארה"ב להשתלטויות זרות על נכסים מסויימים. נציגי הקרנות שכרו לוביסטים ואנשי יחסי ציבור על מנת להסביר לציבור האמריקאי כי השקעותיהן מבוססות שיקולים מסחריים, ולא פוליטיים.



קרנות ממשלתיות רכשו נתחים גדולים בחברות אמריקאיות השנה, על רקע משבר האשראי מצד אחד, ועליית מחירי הנפט מנגד, שהעשירו את קופות המדינות יצואניות הנפט. קרן המטבע הבינלאומית מעריכה כי שווי קרנות ההשקעה הממשלתיות בעולם עשוי להגיע ל-6-10 טריליון דולר עד 2013.



ארה"ב גייסה לצידה את קרן המטבע הבינלאומית (IMF) ואת הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD), שיפתחו קווים מנחים של "התנהלות תקינה" בנושא השקעות חוצות גבולות של קרנות ממשלתיות.



עם זאת, ניסיונן של ארה"ב ואירופה להוציא קוים מנחים שכאלה, ביניהם דחייה של מניעים פוליטיים, עוררה התנגדות בקרב כמה קרנות ממשלתיות, בעיקר בסין ובכמה ממדינות המפרץ הפרסי. בפורום הכלכלי העולמי (WEF) טענו נציגי קרנות אלה כי מדובר בקוד התנהגות מיותר, שכן קרנות ההשקעה מעולם לא עשו דבר המעורר חשדות בדבר מניעים פוליטיים.



קרן המטבע מתכוונת להשיק טיוטה של הקוים המנחים עד אוקטובר, לאחר שבאפריל תתחיל להיפגש עם נציגי קרנות ממשלתיות על מנת לגבש קווים מנחים אלה. לדברי מנהל שוקי המט"ח וההון בקרן המטבע, ג'יימי קרואנה, לא מדובר יהיה ברשימת תקנות מחייבת, אלא במסמך שירגיע את החששות מעוצמתן ההולכת והגדלה של קרנות השקעה ממשלתיות, שלרוב כמעט ואין חושפות פרטים אודות תיק ההשקעות שלהן.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully