וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצה: לעשות הכרות עם שוק הנדל"ן בארה"ב

איתן אבריאל

23.3.2008 / 16:12

שם זה התחיל ומשם, כך נראה, יגיע המשבר לקצו. כדי לדעת לאן נושבת הרוח כדאי למשקיעים הישראלים להתחיל להכיר את שוק הנדל"ן האמריקאי

שרוב המומחים נכשלו לחלוטין בחיזוי עוצמת המשבר הפיננסי הנוכחי שנחת על ארה"ב והעולם. ואולם כעת חלק מהם סבורים שזהו המשבר הפיננסי החמור ביותר מאז השפל הגדול של שנות ה-30.

רבים מהפרשנים עברו עכשיו לשלב ההסברים. "אף אחד לא יכול לחזות דבר כזה", הם אומרים. אחרים מדברים על "הברבור שחור" - שם קוד לתופעות נדירות הנחשבות לבלתי אפשריות, שמקורו בשמו של ספר שעוסק בהן. במקביל, עיתונאים ברחבי העולם ממהרים להוכיח שהמומחים ובעלי התפקיד הבכירים ביותר, לא רק שלא ראו את הנולד - אלא שגם עכשיו הם לא מבינים מה בדיוק מתרחש.

בנוגע לדבר אחד אין לאיש ספק: הכל התחיל מעלייה מוגזמת במחירי הדירות והנדל"ן בארה"ב על בסיס אשראי זמין וזול שניתן לרוכשי הדירות. גם ההמשך ידוע: המערכת הפיננסית האמריקאית רכשה את המשכנתאות האלה, ארזה אותן לתוך מגוון גדול של מכשירים פיננסיים ומכרה את המכשירים האלה ללקוחות מסביב לעולם.

המשבר החל כאשר מחירי הדירות והבתים החלו לרדת, ודיירים רבים לא יכלו לעמוד בתשלומים. לפתע, פירמידה שלמה של מוצרים - שכולם התבססו על אשראי זמין וזול - החלה להתמוטט. איש אינו יודע לומר כיום בוודאות כמה שווים כל המוצרים האלה, מי מחזיק בהם - ומי אינו מחזיק בהם, אבל העניק להם ערבויות. בגלל אי הוודאות הבסיסית הזו, מחלחל המשבר לכל פינה בעולם הפיננסי האמריקאי, ודרכו לשאר העולם.

אם אתה לא יודע מי עלול להיות הגוף הבא שייפול, אז אתה לא מלווה לאף אחד, אתה לא משקיע בשום מקום לטווח ארוך ואתה רק מחנה את כספך במקומות הסולידיים ביותר, עד יעבור זעם. כיום אנחנו במעגל קסמים שלילי, שמזין ומחזק את עצמו בכל פעם שנחשפים הפסד או קריסה של גוף פיננסי נוסף. התוצאה היא עצירה של המשק, פיטורים ומיתון כלכלי.

איך כל זה ייעצר? הבנק המרכזי האמריקאי מנסה לכבות שריפות, להוריד את הריבית, לדחוף נזילות למערכת הפיננסית - ובאופן כללי לעשות הכל כדי לעצור את מעגל הקסמים. יש החושבים שהצעדים יישאו פרי. רבים אחרים חושבים שלא.

עיקר הביקורת כיום נגד הבנק המרכזי האמריקאי היא על כך שהורדת הריבית עלולה לתחריף את האינפלציה, ושהחילוץ של גופים פיננסים יעודד אותם לשוב ולקחת סיכונים בלתי סבירים.

אלא שהפתרון לבעיה נמצא ככל הנראה במקום שבו היא התחילה: שוק הנדל"ן. עד שלא יתייצב שוק המגורים האמריקאי - שהוא זה שגרם לטלטלה - המשבר יימשך. ירידה של עוד 10% במחירי הדיור בארה"ב למשל, תביא עוד מיליוני אמריקאים למצב שבו המשכנתא שלהם שווה יותר מהבית. רבים מהם יחזירו את הבית לבנק ויפסיקו לשרת את החוב. רק התייצבות של ממש במחירי הבתים תפסיק את מעגל הקסמים.

השאלה היותר מעניינת היא כמובן מתי זה יקרה. הניסיון של 100 השנים האחרונות מראה שלהוציא שני מקרים, תקופות של מיתון כלכלי הן קצרות יחסית. הן נמשכות שנה-שנתיים לכל היותר. ולכן רוב הפרשנים קובעים כי אמריקה תחל לצאת מהמיתון בסוף 2008 או ב-2009. זהו התסריט הסביר והמצוטט ביותר, ומכאן גם כולם גוזרים את העיתוי שבו הם ממליצים לצאת מהבונקר ולרכוש נכסים מסוכנים כמו מניות ואיגרות חוב של תאגידים - קצת לפני היציאה מהמיתון, מעט לפני שיחלו החדשות הטובות לזרום לשוק. למעט קומץ רואי שחורות, הרוב סבורים שאמריקה לא תשקע למיתון ארוך, כמו זה שהיה בה בשנות ה-30 ובשנות ה-70.

ומה אתנו? ישראל נפגעת ותמשיך להיפגע מהמעגל השני של המשבר. חברות העוסקות ביצוא נפגעות מהשקל החזק; חברות שעיקר פעילותן היא נדל"ן בחו"ל נפגעות מירידת מחירי הנדל"ן ומהתכווצות מנגנוני המימון; חברות בשוק ההון נפגעות מבריחת הציבור משוקי המניות והאג"ח התאגידיות ומההתבצרות בנכסים הנראים כחסרי סיכון. הפגיעה בחברות הזאת עלולה לגרום לצמצומים, לפיטורים ולהאטה משמעותית והיא תיפסק רק לאחר שהמשבר בארה"ב יתייצב.

ובכל זאת, הנה המלצה: כדי לדעת לאן נושבת הרוח כדאי למשקיעים הישראלים להתחיל להכיר את שוק הנדל"ן האמריקאי, כי החדשות והנתונים שיזרמו ממנו הם שיכתיבו את האווירה לכלכלה העולמית כולה. זהו שוק מורכב ומפוזר, אבל למי שרוצה להגיב במהירות מומלץ להתחיל לעשות סטאז' מהיר על השוק, וללמוד על מדד מחירי הנדל"ן, על שיעור פשיטות הרגל ופינויי הבתים, על השינויים במלאי הבתים למכירה ועל קצב קבלת היתרי בנייה חדשים. שם זה התחיל ומשם, כך נראה, יגיע המשבר לקצו.

  • עוד באותו נושא:
  • משבר
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully