וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ורינט ניהלה הכנסות אך במחלקת הכספים לא נמצא תיעוד מתאים; יגאל ניסים נאלץ לעזוב ללא בונוס

עומרי כהן

23.3.2008 / 17:06

תרשום הוצאות חשבונאיות של 28 מ' ד' בשל קשר לקומברס



"אני עובדים בחריצות לסיים את העבודה החשבונאית הנחוצה כדי להשיג רישום מחדש (בנאסד"ק) וכבר התחלנו להטמיע נהלים חדשים והטובים ביותר מסוגם, לתמיכה בתוכנית הצמיחה של החברה". כך אמר בסוף השבוע דן בודנר, מנכ"ל , לאחר שהחברה דיווחה על השלמת העבודה של צוות הבדיקה החיצוני, שביצע עבורה בדיקה יזומה של נושאי חלוקת האופציות, מועדי ההכרה בהכנסות ועניינים חשבונאים אחרים". בודנר הוסיף, כי ורינט סיימה את 2007 חזק מאוד וביססה עמדות הובלה בכל השווקים בהם היא פועלת. עמדות אלו, מספקות לדבריו יסודות חזקים ל-2008 ומעבר לה.



אבל הדו"ח שהגיש צוות הבדיקה החיצוני לוועדת הביקורת של הדירקטוריון, חושף התנהלות בעייתית ביותר לאורך שנים באגפי המכירות והכספים של החברה שבודנר עמד ועדיין עומד בראשה. הדו"ח גם מעיד, כי סיום העבודה לתיקון הבעיות בדו"חות הכספיים של ורינט ושל חברה האם, טכנולוג'י (64%), עשוי לקחת עוד זמן רב.



ההתנהלות הבעייתית הביאה את ועדת הבדיקה להמליץ על סיום עבודתו של יגאל ניסים, שכיהן במשך שבע שנים כסמנכ"ל הכספים של ורינט ומונה באוגוסט 2006 למנהל פרויקטים מיוחדים. עוד קודם לכן, כיהן ניסים גם כסמנכ"ל הכספים של קומברס, עד שהוחלף בידי האמריקאי דייויד קריינברג.



ורינט, המתמחה בפיתוח פתרונות לאיסוף מודיעין עסקי לחברות באמצעות מערכות הקלטה של קול ווידיאו, הונפקה בנאסד"ק במאי 2002. אבל עד אז היתה חברה בת בבעלות מלאה של קומברס, ולכן תוגמלו מנהליה באופציות של קומברס.



מסיבה זו, הסתבכה ורינט בפרשת האופציות של קומברס, בה נקבעו בדיעבד תאריכי חלוקת האופציות, בימים בהן נסחרה מניית קומברס בשפל ועקב כך זכו המנהלים לעודף תגמול על חשבון קופת החברה.



ורינט עצמה לא ביצעה בקדייטינג באופציות של עצמה, אך מינתה בכל זאת צוות בדיקה חיצוני שכלל נציגים ממשרד עורכי הדין לואב אנד לואב וממשרד רואי החשבון BDO סיידמן, שני משרדים שלא ייצגו את החברה קודם לכן.



בינתיים, מעריכה ורינט כי הוצאות חשבונאיות של עד 20 מיליון דולר בגין הבקדייטינג באופציות של קומברס, לא כולל הוצאות מס שעשויות להגיע ל-2 מיליון דולר.



הוצאות חשבונאיות נוספות בהיקף של 6.3 מיליון דולר, תרשום ורינט על אופציות של עצמה שמועד פקיעתן נדחה עקב הקפאת פרסום הדו"חות הכספים מאז התפוצצות פרשת האופציות של קומברס.



בין השאר, בדק הצוות את הצהרותיו של דייויד קריינברג, סמנכ"ל הכספים של קומברס עד התפוצצות פרשת האופציות באביב 2006, על אי-סדרים חמורים בדו"חות החשבונאים של החברה האם והחברות הבנות.



קריינברג הואשם יחד עם אלכסנדר בעבירות על חוקי ניירות ערך בארה"ב, ובמסגרת עסקת טיעון עם התביעה המחוזית בניו יורק, העיד כי תוצאותיה הכספיות של קומברס שונו כדי להתאימן לתחזיות המוקדמות.



עוד טען קריינברג בעדותו, כי לצורך הגשת דו"חות מאוחדים שיתאימו לתחזיות, היה פונה לסמנכ"ל הכספים או לחשב בכל אחת מהחברות הבנות, בבקשה שינסו למצוא דרכים לניפוח התוצאות הרבעוניות. נוהג זה נפסק לדבריו בין 2002 ל-2003.



טענות נוספות שהעלה קריינברג, רמזו כי קומברס "כיווצה" את צבר ההזמנות שלה כדי למנוע חששות בוול סטריט מפני צמיחה מואצת מדי וסיווגה מחדש הוצאות שונות, במטרה להציג את גדילתן בצורה עקבית ומבוקרת. ורינט עצמה, לא הייתה מפרסמת את צבר ההזמנות שלה, אבל היתה מדווחת עליו לקומברס.



בנוסף, בחן צוות הבדיקה החיצוני טענות שהועלו ממקורות אחרים, לפיהם נהגה ורינט במדיניות של "ניהול הכנסות", במטרה להשפיע על התוצאות הכספיות.



הוועדה אכן מצאה, כי אנשי המכירות ומנהלים בכירים בחברה התמקדו בצורך לעמוד מדי רבעון בתחזיות המוקדמות, או אף לעקוף אותן, ולשם כך, ביקשו מלקוחות להקדים או לאחר הזמנות, בהתאם לצורך. עם זאת, קבעה הוועדה כי בפעולות אלו, לא היה משום הונאה או עבירה על החוק, למרות שבמקרים מסוימים מנע נוהל זה מהחברה לפספס התחזית הרבעונית, מה שהיה יוצר אולי תנודתיות חדה במנייתה.



אך הוועדה מצאה, כי בתקופת כהונתו של ניסים כסמנכ"ל הכספים, היו נהלי העבודה של מחלקת הכספים בכל הקשור לרישום עסקות, החלטות ניהוליות ושמירת מסמכים, לוקים בחסר בצורה קיצונית.



חוסרים אלו, קבעה הוועדה, הכשילו את עבודתה. בשל כך, ועקב מדיניות ניהול ההכנסות המליצה ועדת הביקורת של הדירקטוריון להפסיק את עבודתו של ניסים, וזאת ללא תשלום מענק עזיבה.



יש לציין כי דירקטוריון ורינט לא חיכה למסקנות אלו, והביא כבר באוקטובר 2007 לסיום עבודתו של ניסים.



בנוסף לניסים, המליצה הוועדה על פיטורי שלושה חברים אחרים במחלקת הכספים. בנוגע למנכ"ל בודנר ולשאר המנהלים הנוכחיים, נקבע כי לא היו מעורבים בפעילות לא חוקית, אולם חלק מהם כן ידעו על הנוהג לבצע ניהול של ההכנסות, שעל פי הוועדה "לא היה הנוהג העסקי הטוב ביותר עבור החברה ולכן יש לתקנו".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully