וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייצוגית נגד קופת הגמל של התעשייה האווירית

אתי אפללו

23.3.2008 / 17:30

התביעה בסך 208 מיליון שקל הוגשה היום בבית המשפט המחוזי בפתח תקוה, על רקע התשואה השלילית החריגה שהציגה הקופה בחודש ינואר 2008

היום הוגשה בבית המשפט המחוזי בפתח תקוה תביעה ובקשה לאשרה כייצוגית נגד קופת הגמל של התעשייה האווירית, על רקע התשואה השלילית החריגה שהציגה הקופה בחודש ינואר 2008 (8%-) ועל רקע דו"ח הבודק רו"ח יאראק. דו"ח הבודק חשף כשלים בהתנהלות הקופה וחשיפה משמעותית למסחר באופציות מעו"ף מזה כמעט שנתיים, למרות נהלים סותרים שקבעה ועדת ההשקעות. הסכום הנתבע הוא 208 מיליון שקל.

התובעת יפה לוי היא עמיתה בקופת הגמל של התעשייה האווירית החל משנת 1983. התובעת באמצעות באי כוחה עו"ד עמית מנור ויקי שמש, טוענת כי קופת הגמל ונושאי המשרה בה התרשלו בשמירה על כספי העמיתים והפרו התחייבויות כלפיה.

בנוסף לקופת הגמל נתבעו גם נועם קושילביץ', ששימש כמנהל השקעות בקופה ופוטר לאחר ההפסדים בחודש ינואר, הרצל יחיאל, ששימש כמנכ"ל קופה התגמולים, והתפטר בעקבות דו"ח הבודק וממצאיו, רונן לנדסמן, צבי אקרמן (יו"ר דירקטוריון הקופה), יונתן כץ, יוסף גודלניק ויוסף פרי - חברי ועדת ההשקעות של הקופה.

התובעת טוענים כי קופת הגמל מציגה עצמה בפרסומיה ובאתר האינטרנט שלה כקופת תגמולים סולידית וזהירה המגינה על כספי מבוטחיה. אולם, בניגוד גמור לפרסום ולהתחייבויות כי הקופה מתנהלת כקופה סולידית, התברר כי כספי העמיתים הושקעו באפיקי השקעה מסוכנים ספקולטיווים ותנודתיים מאין כמותם.

בקופת התגמולים בוצעה בשנים 2006 ו-2007 פעילות מאסיווית של השקעות בשוק האופציות. "פעילות זו, סבור הבודק (רו"ח יאראק), אינה בגדר פעילות הגנתית, ומשכך עומדת היא בניגוד להנחיות וועדת ההשקעות", טוענים התובעים.

התובעת טוענת כי בכך הפרה קופת הגמל הסכם והתחייבויות שהיו לה כלפי העמיתים שהיו משוכנעים שהקופה שלהם היא קופה סולידית. בנוסף, התובעת טוענת כי ממצאים אלו עולה כי הנתבעים התרשלו בתפקידם ולכן יש להם תרומה להפסדים שנגרמו בחודש ינואר.

התרשלו בתפקידם

על פי הנטען בכתב התביעה, חברי ועדת ההשקעות התרשלו בתפקידם בכך שלא בדקו את הרכב ההשקעות של הקופה במשך כשנתיים: "כלום ועדת ההשקעות לא פיקחה על טיב ההשקעות המבוצעות בקופת התגמולים? האם ועדת ההשקעות לא טרחה לבצע ולו בדיקה מדגמית של ההשקעות המבוצעות בקופת התגמולים במשך תקופה של שנתיים ימים? לו היתה נערכת בדיקה, ולו הפשוטה ביותר, של ועדת ההשקעות או מי מטעמה, לבחינת אופי ההשקעות המבוצעות בקופת התגמולים, מתגלה היה כי מבוצעות פעולות בניגוד להנחיות, זאת במשך תקופה של כשנתיים ימים".

עוד מצוין בכתב התביעה כי הבודק קובע כי מנהל ההשקעות קושילביץ', הודה בפניו כי חרג מסמכותו ומהנהלים וכי מנכ"ל קופת התגמולים יחיאל לא וידא באופן שוטף שמנהל ההשקעות פועל במסגרת סמכותו בלבד וכי אינו חורג מהנחיות וועדת ההשקעות.

קופת הגמל של התעשייה האווירית מאגדת תחתה כ-20 אלף עמיתים ומנהלת כספים בשווי של כ-4.5 מיליארד שקל. בכתב התביעה נכתב כי נוכח השקעה מסוכנת וחסרת אחריות זו, הפסידו התובעת וחברי הקבוצה, במהלך חודש ינואר 2008, או בסמוך לכך, 8.04% מערך הכספים שלהם בקופת התגמולים, וקופות גמל אחרות הפסידו בממוצע 3.41% מכספיהם.

לפי כתב התביעה: "הנזק שנגרם לתובעת ולחברי הקבוצה הינו סכום השווה ל-4.63% מכלל כספי העמיתים שבקופת התגמולים - ההפרש שבין 8.04% לבין 3.41% - והוא מסתכם בסך של כ-208 מיליון שקל".

בניגוד לפריזמה שהודיעה שתפצה את העמיתים שנפגעו בחודש ינואר מההתנהלות בקופות הגמל חרמון ותבור, שהשיגו אף הן תשואות שליליות בגובה 8%, הודיעה קופת הגמל של התעשייה האווירית שלא תפצה את העמיתים. קופת הגמל הודיעה כי החיסכון בשל דמי הניהול הנמוכים ששילמו כל השנים עולים בערכם על הפיצוי שמוענק, לדוגמה, פריזמה לעמיתיה. (ת"צ 4457-03-08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully