וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטרום: הרבוע הכחול, שופרסל וקלאב מרקט פוגעות לכאורה בתחרות

הארץ

11.10.2001 / 7:54

לדברי הממונה על ההגבלים העסקיים, רשתות השיווק הגדולות גובות מהספקים תשלום עבור שטחי מדף - ובכך משיגות יתרון לעומת סופרמרקטים עצמאיים

מאת אורה קורן

הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, אמר אתמול כי רשתות השיווק הגדולות - הרבוע הכחול , שופרסל ובמידה פחותה קלאב מרקט - מפעילות שיטות עבודה מול הספקים הפוגעות לכאורה בתחרות. מקורבים לרשות אמרו כי הממונה עדיין לא קבע אם הדבר מהווה הפרה לכאורה של החוק, או רק מצריך מתן אזהרות.

ביטוי פומבי ראשון לעמדתו של שטרום בעניין זה ניתן אתמול בעת שהממונה הבהיר את הסיבות להתנגדותו למיזוג בין הרבוע הכחול לסופרמרקט חביב. הסופרמרקט, הממוקם בצומת ירקון ליד פתח תקוה, משווק מוצרים מוזלים ונמצא בבעלות פרטית. עמדתו של שטרום מבוססת על בדיקה שמבצעת הרשות בעניין רשתות השיווק זה שנה וחצי, בעקבות תלונות של ספקים על אפליה לרעה לעומת חברות מובילות בתחומי פעילותם.

מקורבים לרשות אמרו כי בבדיקה התברר שהרשתות מפעילות שיטות המפלות לכאורה בין חברות מאותו התחום, באופן שהחברות הגדולות והמובילות בתחומן נהנות מעדיפות. בין היתר נמצא כי הרשתות דורשות מהספקים לשלם עבור שטחי מדף להצגת מוצריהם. תשלומים גבוהים יותר נגבים עבור בלעדיות בשטחי מדף, או עבור שיעור גבוה למוצרים (לדוגמה 80%) משטח המדף. צעד זה, ציינו ברשות, אינו מאפשר חשיפה שווה למוצרים דומים של חברות מתחרות, במיוחד אם הן קטנות יותר ומתקשות לעמוד בתשלומים לרשתות.

עוד עולה מהבדיקה כי הרשתות מקבלות מהספקים תשלום עבור מעמד לתצוגת מוצרים (לדוגמה המעמדים שבסמוך לקופות). בנוסף בעת פתיחת סניפים חדשים הרשתות מחייבות את הספקים לספק מוצרים בהנחות מיוחדות. הדבר נכון גם עבור החדרת מוצרים חדשים. בידי הרשתות יש כוח מיקוח הקובע למשווק את מחיר המוצר, בניגוד לנעשה בסופרמרקטים עצמאיים וברשתות קטנות.

לראשונה קבע אתמול הממונה בנימוקיו כי לרשתות השיווק הגדולות יש "כוח שוק" אותו הן מפעילות כלפי הספקים תוך פגיעה בתחרות. לקביעתו משמעות רבה, שכן אם יתברר כי הן משתמשות בכוחן באופן המפלה בין ספקים, תהיה בכך עבירה לכאורה על חוק ההגבלים העסקיים. מבדיקות הרשות עולה חשד לכאורה שאכן נעשה שימוש מפלה בכוח זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully