וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל החל לרכוש דולרים

יעל פולק

24.3.2008 / 11:18

ככל הנראה במסגרת התוכנית עליה הודיעה לרכישת סכום קבוע של 25 מיליון דולר ביום. פריזמה: "פיחות ל-3.80 שקלים לדולר בשנה הקרובה

בנק ישראל רכש הבוקר כמות קטנה של דולרים, ככל הנראה במסגרת התוכנית עליה הודיעה בשבוע שעבר לרכישת סכום קבוע של 25 מיליון דולר ביום. כך דיווחו סוחרים בשוק המט"ח. עם פתיחת המסחר הבוקר העלו הסוחרים את הדולר לרמה של 3.53 שקלים לדולר, אך עם רכישת הדולרים על ידי בנק ישראל התמתנו העליות וכעת הוא נסחר ברמה של 3.51 שקלים לדולר. הדולר עולה ב-2.35% מול מחיר הסגירה וב-3.7% מול השער היציג.

לאחר הודעתו של הנגיד לא התקיים מסחר במט"ח בעקבות יום שישי הטוב שלפני חג הפסחא הנוצרי. גם אתמול, יום ראשון, לא התנהל מסחר במטבע חוץ אך המסחר באופציות שיקף את המגמה החיובית של המטבע האמריקני. הדבר אפשר לשחקנים בשוק המט"ח להערך לזינוק בדולר. התחזקות הדולר מול השקל נובעת גם מהציפיה להורדת הריבית. היום ב-18:30. על פי הערכות כלכלנים, צפוי פישר להודיע הערב על הפחתת ריבית בשיעור של 0.5%-0.25% - מה שיהפוך את ההשקעה בשקל לאטרקטיווית פחות.

דרור זק"ש, מנהל חדר המסחר במט"ח בבנק הבינלאומי, מספר על מסחר ער שמתנהל הבוקר של קונים ושל מוכרים כאחד, כשעיקר הביקושים מגיעים מהסקטור העסקי ומביאים את הדולר להיסחר הבוקר ברמות של 3.51 שקלים. זק"ש מעריך כי "יש סיכוי רב יותר שנראה את הדולר מגיע ל-3.7 שקלים לפני שנראה אותו מגיע לרמה של 3.3 שקלים". לדברי זק"ש, "התחושה היא שלדולר יש תחתית חדשה - הנגיד הצליח בינתיים לעצור את קריסת המטבע האמריקאי. ארבעה גורמים עיקריים הם שמובילים להתחזקות הדולר: קניית הדולרים שביצע בנק ישראל לפני כשבוע, ההצהרה שניתנה ביום חמישי לגבי קניית הדולרים הצפויה בשנתיים הקרובות, הציפיה להפחתת הריבית הערב ב-0.5% והתחזקות הדולר בעולם".

"התחזקות הדולר בעולם נובעת בעיקר מסיבות טכניות - היורו הגיעו לרמה של 1.58 דולר ליורו והיה חשש שבנקים מרכזיים ינסו לעצור את המגמה הזו. משקיעים החליטו למכור יורו ולקנות דולרים. ההערכות הן כי היורו יגיע לרמה של 1.5 דולר ליורו. כרגע יש תיקון יפה בדולר וזה משפיע על מה שקורה בישראל. עם זאת, הפער עוד לא הושלם במלואו- לפני כ-3 שבועות נסחר הדולר ברמה של 3.6 שקלים", הוסיף ז"קש.

בבית ההשקעות פריזמה מסבירים הבוקר כי ההתערבות במט"ח עליה הכריז בנק ישראל מהווה כ-30%-25% מהיקף ההשקעות נטו של ישראלים בחו"ל בשנת 2007, שעמד על כ-17.6 מיליארד דולר. כלומר, ביחס לשנת 2007 מדובר בגידול משמעותי בביקוש למט"ח נטו בהיקף של כ-30%.

מתחילת החודש התחזק השקל כנגד הדולר בשיעור ממוצע הגבוה משאר המטבעות (החזקים יחסית) של כ-5%. בפריזמה מעריכים כי בנק ישראל עשוי להביא באמצעות פעילותו לסגירת הפער שנוצר בין התחזקות השקל כנגד הדולר לבין התחזקות שאר המטבעות. מהלך של קיזוז הפעילות המקומית עשוי לחזק את השקל חזרה לרמות הנעות סביב 3.6 שקל לדולר בחודשים הקרובים.

עם זאת, מסבירים בפריזמה, הבנק אינו קובע את שער החליפין והצהרות בגין התוכנית עלולות ליצור גם Over shooting בטווח הקצר. במבט לטווח בינוני מצפים בפריזמה לשינוי כיוון בדולר בעולם מתוך ציפייה להתאוששות במשק האמריקאי ולכן מעריכים פיחות ל-3.80 שקלים לדולר בשנה הקרובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully