וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

300 מ' ד' לחברה בלי רווחים? היום?

איתן אבריאל

4.10.2001 / 10:17

גיוון אימג'ינג תיכנס להיסטוריה כחברה הראשונה שהנפיקה לאחר מתקפת הטרור. יחד עם תרו סגרנו שבוע שבו גייסו חברות ישראליות בוול סטריט כמיליארד שקל

ראשית, ברכות לרון לובש ולצוות בנקאי ההשקעות של ליהמן ברדרס וקרדיט סוויס על שביצעו את מה שנראה כבלתי ייאמן: ההנפקה הראשונה (IPO) של חברה בוול סטריט לאחר מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר היא שלנו. כן, חברת גיוון אימג'ינג מיקנעם סיימה אתמול את שלב הפרייסינג ומכרה למשקיעים אמריקאים 5 מיליון מניות תמורת 12 דולר למניה, כלומר גיוס כולל של 60 מיליון דולר, והיום אחר הצהריים תחל המניה להיסחר בבורסה תחת הסימול GIVN.

זה לא הלך בקלות. לפני כחודש וחצי עלתה גיוון לכותרות כאשר העזה להגיש טיוטת תשקיף, ובדרך זכתה לחשיפה ציבורית רבה גם בטלוויזיה בגלל התחום המיוחד שבו היא עוסקת: פיתוח ושיווק של מצלמה חד פעמית זעירה, המיועדת לבליעה על ידי בני אדם. המצלמה מטיילת במערכת העיכול, משדרת תמונות של המתרחש במעי ויוצאת בדרך של כל מזון. כך, יכולים הרופאים ללמוד הרבה על בעיות כמו גידולים, הפרעות, חסימות - ללא כאב וללא סיכון. עיתוי ההנפקה נבחר, לא במקרה, לאחר שגיוון אימג'ינג קיבלה אישור למכירת מוצריה בארה"ב על ידי רשויות הבריאות האמריקאיות - אישור שיווק באירופה היה לה כבר קודם, ובכך הפך הסיפור שלה לעוד יותר מעניין מבחינת המשקיעים האמריקאים.

אלא שאז הגיעה מתקפת הטרור על התאומים. בשעות שלאחר קריסת המגדלים נפוצו שמועות לפיהן צוות הבנקאים שמטפל בעסקה היה באחד המגדלים בזמן הפיגוע והוא נעדר. אחר-כך התברר שהמידע לא נכון, אבל לאור המצב הודיעה החברה על דחיית ההנפקה. אולם, כבר לפני 10 ימים, באמצע הירידות החדות, התברר שהחתמים ממשיכים ברוד-שואו ושההתלהבות מהחברה היא רבה. אתמול היה גם לגיוון מזל, וביום הפריינסג - שסומן ביומני האירועים כבר לפני שבוע - זינקו המניות בוול סטריט בשיעורים חדים ובוודאי הקלו בהרבה על מלאכת פיזור ופיצול המניות. המניות אמנם נמכרו בסופו של דבר לשוק הראשוני בחלקו הנמוך של טווח הפרייסינג, שהיה בין 12 ל-14 דולר למניה, אבל השורה התחתונה היא כמובן הצלחה אדירה.

לאחר הנפקת הענק השנייה של תרו מתחילת השבוע, בהיקף של 750 מיליון שקל, פתאום אנו סוגרים שבוע שבו גייסו חברות ישראליות כמעט מיליארד שקל בוול סטריט - דווקא בימים הקשים ביותר שידעה הבורסה האמריקאית מזה עשרות שנים, חדשות טובות עבור השקל הישראלי אשר עשוי לראות חלק מדולרים אלה זורמים לחדרי העסקות בתל אביב.

שנית, ההנפקות של תרו וגיוון מוכיחות שיש לפחות תחום אחד שבו אפשר עדיין להנפיק - ענף הרפואה. על רקע האוכלוסייה המזדקנת חושבים בוול סטריט ששום דבר לא יכול לפגוע בחברות ענף הרפואה והתרופות, הערכה שבאה לידי ביטוי גם במחירי מניות התרופות - אחד הענפים שכמעט לא נפגע, לא מהירידות מתחילת השנה ואפילו לא מהנפילות לאחר מתקפת הטרור. אבל גיוון אימג'ינג בכל זאת שונה מתרו, טבע או ג'ונסון אנד ג'ונסון - כולן חברות מרוויחות עם רקורד ארוך מאוד של מכירות, רווחים ויכולת מוכחת ליצור תזרים מזומנים חיובי. גיוון היא חברת סטארט אפ, עם מכירות מועטות והפסדים גדולים. בשנת 2000 הפסידה החברה 7.5 מיליון דולר וההפסדים רק יגדלו השנה, אבל למרות זאת קיבלה החברה בהנפקה שווי של כ-300 מיליון דולר, שווי שעשוי לעלות כבר היום עם פתיחת המסחר במניותיה.

300 מיליון דולר עבור חברת סטארט אפ מפסידה? היום? בשוק הזה? כאשר מאות חברות היי-טק נסחרות בעשרות מיליוני דולרים בודדים ולפעמים פחות מזה? עם השוק אי אפשר להתווכח וכל מה שנשאר לעשות הוא לנסות ולנחש האם מדובר הפעם במשהו באמת שונה וגיוון תהפוך במהירות ליצרנית מזומנים אדירה, או שאת האופי הספקולטיווי והאופטימי של המשקיעים בוול סטריט אי אפשר לשנות - והם תמיד יהיו מוכנים להמר על חברות עם חלום ועם סיפור טוב. והסיפור הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully