וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגיד מזן אחר

מוטי בסוק

25.3.2008 / 11:28

"נוכח חולשת האוצר, שמנהיגיו נעלמו לאחרונה כמעט לחלוטין מהעין הציבורית, אין ספק כי פישר ביסס באחרונה את מעמדו כמנהיג המשק"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הוריד פעמיים בתוך חודש את הריבית במשק ב-0.50% - ובסך הכל ב- 1%. ריבית הבסיס במשק ירדה מאז פברואר מ-4.25% עד ל-3.25% באפריל - הריבית הנמוכה ביותר בתולדות ישראל.

הנגיד האמריקאי בן ברננקי הוריד ביום שלישי שעבר את ריבית הבסיס בארה"ב ב-0.75% ל-2.25% - כך שכיום הריבית במשק הישראלי גבוהה ב-1% מהריבית במשק האמריקאי. זהו מצב המעיד על עוצמתם של השקל והמשק הישראלים. בעבר נחשב פער ריביות חיובי לטובת השקל הישראלי כתופעה א-נורמלית ובלתי אפשרית. ואולם בשנים האחרונות נהפכה תופעה זו ליותר ויותר שכיחה.

המהלך של פישר אמש מצטרף לשני מהלכים אמיצים אחרים שלו: ההחלטה בימי חמישי ושישי לפני שבוע וחצי לרכוש דולרים בשוק ההון בתל אביב בהיקף כולל של 600 מיליון דולר; וההודעה מיום חמישי האחרון כי בשנתיים הקרובות ירכוש בנק ישראל דולרים בהיקף מקרו כלכלי של 10 מיליארד דולר, כדי להגדיל את יתרות המט"ח של בנק ישראל. מאחורי מהלכים אלו ישנו ניסיון לשמור על צמיחת המשק הישראלי ברמה גבוהה גם השנה, תוך מזעור הנזקים שנגרמו ליצואנים בשוקי המט"ח.

פישר הוא נגיד מזן אחר - שונה מכל קודמיו. יש לו ראיית עולם כלכלית רחבה והוא ידען גדול שגם מכיר את ההיסטוריה של המשברים הכלכליים בעולם ואת הדרכים בהן נחלצו מהם. הוא כלכלן יצירתי ונועז, שאינו נרתע מפתרונות רדיקלים. בעתיד, המדיניות שלו תילמד בבתי הספר לכלכלה בעולם.

ועוד דבר, פישר שונה מכל הנגידים להם הורגלנו בעולם ובאירופה גם בסדר העדיפויות שלו. נגידי של בנקים מרכזיים מייחסים חשיבות-על לעניין יציבות המחירים והיציבות הפיננסית. כך גם קבוע בחוק בנק ישראל הישן מ54', וכך גם יהיה קבוע בחוק בנק ישראל החדש שאמור להיכנס לתוקף השנה.

גם פישר מאמין כי הדאגה המרכזית של כל נגיד בנק מרכזי צריכה להיות יציבות מחירים - אך ישנם יוצאים מהכלל. מבחינתו, בעיתות משבר, כמו זו בה אנו נמצאים כיום, הנגיד צריך להיות גמיש. הוא נדרש לתת יותר תשומת לב לעניינים כמו צמיחת המשק והתעסוקה. נוכח חולשת האוצר, שמנהיגיו נעלמו לאחרונה כמעט לחלוטין מהעין הציבורית, אין ספק כי פישר ביסס באחרונה את מעמדו כמנהיג המשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully