וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל האוצר, ירום אריאב: "אי אפשר להטיל דופי בכל המנכ"לים והחשבים של משרדי הממשלה"

צבי זרחיה

25.3.2008 / 19:14

אמר את הדברים במהלך דיון בהצעת חוק חובת המכרזים



"אי אפשר להטיל דופי בכל המנכ"לים והחשבים של משרדי הממשלה", כך אמר היום (ג') מנכ"ל משרד האוצר - ירום אריאב - בישיבתה של ועדת החוקה, חוק ומשפט שהחלה לדון בהצעת חוק חובת המכרזים. אריאב ביקש להפיג את החשש בעקבות הכוונה להעביר את סמכות מתן הפטור ממכרז ממשרד האוצר והחשב הכללי אל משרדי הממשלה השונים.



"אנו צריכים לראות כיצד מייעלים ומפשטים את המנגנון וכיצד פותחים צווארי בקבוק. זאת, מבלי לוותר במאום על עקרונות של שקיפות ונקיון כפיים", הסביר אריאב. "ישנן טענות שהתקנות מעודדות שחיתות ואני רוצה לומר שזה בדיוק להפך. תורים ארוכים מביאים את המעכרים ואת עקיפת התור. דווקא כשמבזרים את המערכת היא לא תתפרק ולא תתפקר. אי אפשר להניח שהמנכ"לים וחשבי המשרדים יהיו פחות אחראים ופחות ישרי דרך מוועדת הפטור המרכזית או מכל גורם מרכזי אחר".



על פי הצעת החוק יוקמו ועדות פטור בתוך משרדי הממשלה, שיורכבו מהמנכ"ל, החשב והיועץ המשפטי. בסמכותם יהיה לפטור ממכרז התקשרויות בגובה של עד 2.5 מיליון שקל או 4 מיליון שקל - לפי העניין. ועדות המכרז המשרדיות - אשר כיום בסמכותן לפטור ממכרז התקשרויות שסכומן לא עולה על 700,000 שקל - ישמשו כוועדות מכרז בלבד ולא ידונו בבקשות לפטור מההליך.



ועדת הפטור המרכזית - אשר בידיה ובידי החשב הכללי הסמכות הבלעדית כיום לפטור גוף ציבורי ממכרז אשר עלותו הכספית גבוהה מ-700 אלף - תוסמך להעניק פטור ממכרז שעלותו גבוהה מ-2.5 מיליון שקל או 4 מיליון שקל. כן תשמש ועדת הפטור המרכזית כערכאת ערעור על החלטות ועדת הפטור המשרדית במקרה בו אחד מחברי הערכאה הנמוכה יבקש לערער על החלטת ההרכב בו ישב.



אריאב ציין בדיון כי בקשות לפטור נדונות היום לאחר חצי שנה ולדבריו הצעת החוק תגשים עקרונות של יעילות, שקיפות וטוהר מידות. זאת, מאחר ותשית אחריות פלילית על חבר בוועדת פטור שלא ידווח על ניגוד עניינים. כמו כן, יהיה על הוועדות הפטור לפרסם את החלטותיהן באתר האינטרנט.



המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מלכיאל בלס, התייחס גם הוא לחשדנות בה מתקבלת ההצעה: "יש בחוק הרבה מאוד אמצעי בקרה. מנכ"ל, יועץ משפטי וחשב לא יישבו ויחשבו איזו קונספירציה אפשר לעשות כדי לעזור למקורב לשר. מנגנוני הדיווח במקרה של ניגוד עניינים והאחריות הפלילית בה יישא מי שיתברר כי היה מצוי במצב זה ולא דיווח, וכן פרסום ההחלטות והאפשרות לערער עליהן נותנים מענה לטענות על שחיתות".



יו"ר ועדת החוקה, ח"כ מנחם בן-ששון, שיבח את הייעוץ המשפטי לוועדה על טיפולו בהצעת החוק והוסיף: "התקנות החדשות ייעלו את הליך המכרז ויהפכו אותו לאיכותי יותר. בעיניי מדובר במלאכת מחשבת ובכוונתי להאיץ את עבודת החקיקה, כדי לנסות ולהשלימה בזמן הפגרה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully