וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיריות לא שמעו שהלקוח תמיד צודק

משה יסקין

26.3.2008 / 12:38

במגזר העסקי הבינו כבר מזמן שהתחרות על לב וכיס הצרכן עוברת דרך שירות לקוחות, שקיפות והתנהלות יעילה. בעיריות השונות עוד לא שמעו על זה

במגזר העסקי הבינו כבר מזמן שהתחרות על לב וכיס הצרכן עוברת דרך שירות לקוחות, שקיפות והתנהלות יעילה. נכון שיהיו מי שיגידו, בצדק לא מסויג, כי בישראל יש מקום רב לשיפור בכל הקשור לצרכנות וליחס ללקוח, במיוחד מצד החברות הגדולות. עם זאת, כל מי שעיניו בראשו יכול לראות כי המצב במגזר הציבורי, ובפרט בקרב הרשויות המקומיות, גרוע לאין שיעור.

לא נראה כי בעיריות השונות וברשויות המקומיות שמעו על שקיפות, על העובדה שהלקוח תמיד צודק, שהם משרתים אותו ולא להיפך. דו"ח מבקר המדינה מצביע על חומרת המצב. לא נותר לנו אלא להצטער שאנו נאלצים לחכות לדו"ח כדי לדעת מה קורה בתוך הרשויות המוניציפליות. הדו"ח מצביע על מקרים של מחיקת חובות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ללא אישור, על מכרזים ש"נתפרו", העסקת יועצים ללא מכרז וביצוע פרויקטים ללא מקור תקציבי. הדו"ח הוא כלי חשוב במאבק למען מינהל תקין, אך אסור לו להיות קול בודד בישימון המוניציפלי. בהיעדר "כלבי שמירה" שיפעלו במגזר המוניציפלי, אנו רואים אחת לכמה שנים כיצד מרבית הפרות כללי המנהל התקין מתרחשות ברשויות המקומיות.

כדי לנסות ולגרום לשינוי אמיתי במגזר המוניציפלי יש לקבוע מדד חדש - "מדד העיריות", שיבדוק וישווה בין הרשויות השונות, ייתן ביטוי לפער בין ההבטחות לבין היישום בפועל, יקבע מדדים אובייקטיוויים לבחינת איכות השירות, החינוך וההקפדה על כללי המינהל התקין. המדד שיאפשר לנו, התושבים והצרכנים, להבין מהי איכות השירות שאנו מקבלים ביחס לרשויות אחרות.

במדד העיריות ניתן לכלול, בין היתר, מדדים כספיים - למשל, האם העירייה היא גירעונית או מאוזנת בחמש השנים האחרונות; מדדי ניקיון וחזות העיר - למשל, כמה פעמים בשבוע מפנים אשפה בכל שטחי העיר ומהו סך השטח הירוק; מדדי יעילות ואיכות השירות - כמו מהו פרק הזמן הממוצע שאורך למתן פתרון לתלונה שמתקבלת במוקד העירוני; מדדי חינוך - למשל, מהו אחוז הזכאים לתעודת בגרות בשנה החולפת; מדדי מינהל תקין והתנהלות בתחום הבנייה - כמו מהו משך הזמן שאורך עד לקבלת היתר בנייה; ושקיפות עירונית - כמו פרסומים שוטפים באתר העירייה הנגישים לציבור ומתן הסברים לגבי סעיפי התקציב.

דווקא גוף כמו מרכז השלטון המקומי יכול וצריך להוביל יוזמה כזו. אמנם, הוא מייצג רשויות רבות שיבוקרו קשות במדד מעין זה, אך דווקא זהו הנימוק המרכזי לכך שעליו ליזום ולהוביל מהלך כזה. הדרך לשיפור מעמדן ואמינותן של הרשויות המקומיות היא להזמין וליזום ביקורת. עצם קיומו של המדד ובדיקת העובדות יסייעו לשפר את תדמיתן של הרשויות בציבור, וחשוב מכך - יחזקו את אמינותן. מדד העיריות הוא צו השעה וצפוי לשמש "כלב שמירה" בלתי תלוי שיבטיח את המינהל התקין, יוביל לשיפור באיכות השירות ויצמצם את מספר הליקויים בדו"ח המבקר הבא.

הכותב הוא בעלים של משרד רואי חשבון ומשמש חבר מועצת העיר פתח תקוה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully